Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

2022_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Cindy Machiels: OPTIMO

Gemeenteraad
di 18/01/2022 - 20:15 Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Geert Swartenbroekx; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2022_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Cindy Machiels: OPTIMO 2022_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Cindy Machiels: OPTIMO

Motivering

Indiener(s)

Cindy Machiels

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 12/01/2022 - 08:56

Toelichting

Ik wil met deze interpellatie de bezorgdheden van onze Genkse burgers nogmaals kenbaar maken. 

Op 1 januari 2022 zijn we overgestapt op het ‘nieuwe’ OPTIMO-systeem. Daarbij worden dus de 5 afvalfracties ingezameld in dezelfde vrachtwagen in aparte zakken met elk een andere kleur. Hierdoor zouden ze dan nadien automatisch gesorteerd worden met als doel optimalisatie van het afvaltransport en dus minder CO2-uitstoot.

Toch zijn er nog heel wat vragen die de Genkenaar heeft bij dit nieuw ophaalsysteem:

  • In het centrum en enkele andere straten komt men elke week de zakken ophalen terwijl de rest van Genk om de 2 weken. Waarom is dat? Wij betalen toch even veel, hebben we daarom niet het recht op dezelfde dienstverlening?!
  • De gele zakken blijken toch niet zo efficiënt:
    1. ze worden al na 2 dagen stuk gebeten door ongedierte. 
    2. Ikzelf heb een groot gezin, wij komen niet toe met 8 gele zakjes op 2 weken?!
    3. Veel lekkage met de gele zakjes.
    4. Kan je je voorstellen dat ik als tip van OPTIMO krijg om de gele zakjes in de diepvries te bewaren tegen geurhinder, maaien etc… Moet ik nu een extra diepvries voorzien en met daarbij extra verbruik van stroom en wat met deze ecologische voetafdruk?
    5. We doen nu gewoon alles in de grijze zak….
  • Waarom antwoordt de stad niet op de vragen die ik stel?
  • In welke zak hoort het afsluitklipje van mijn broodzakken?
  • Wat doen we best met lege koffiecapsules of lege theelichtjes? 
  • Waarom verliep de verdeling van het startpakket niet vlot voor elk Genks adres? Dit kan toch niet moeilijk zijn! Was het dan geen betere optie om ze te bedelen per adres? 
  • Waarom is er een groot te kort aan gele zakjes? 
  • Gaan we dat ook voor hebben met de tuinzakken in de lente of herfst?
  • Is de sorteerinstallatie al operationeel? Zo ja, hoe verloopt dit momenteel? 
  • Zijn er veel gescheurde zakken bij het leegmaken van de vrachtwagen? 
  • Wanneer kunnen we meer weten over de hoeveelheid ingezamelde gft ten opzichte van voorheen?
  • Zijn er al plannen om het wagenpark van OPTIMO te vergroenen? BV elektrische vrachtwagens?
  • Ik heb in november mijn blauwe zakken in de winkel gekocht, bij het openen bleken het de oude te zijn! Ik kan ze niet omruilen op het Stadhuis want ze zijn geopend!
  • Hebben jullie op regelmatige basis een overleg met Limburg.net?
     Of dienen jullie klachten van de Genkenaar gewoon in? Zo ja, wanneer gebeurt dat?
  • Wat zijn de reacties van Limburg.net op de klachten van de burger? 
  1. Is er een ambtenaar bevoegd om deze klachten op te volgen?
  2. Op sociale media is er ook heel veel reactie van de burger betreft de nieuwe optimo ophaling systeem, bv facebook-groep Groene Bak. Is er hierover al overleg geweest met Limburg.net? Zijn zij bereid om een oplossing te geven?
  3. Graag had ik ook een terugkoppeling gehad over de reacties van Limburg.net. Indien mogelijk het verslag van jullie overleg.

 

  • Moeten we blijven doorgaan met het OPTIMO-systeem tot eind 2024, ook als het zou blijken dat dit systeem echt niet toereikend is?
  • Er worden voor ophalingen nu minder kilometers gereden dus is er ook minder CO2 uitstoot, maar wordt er ook rekening gehouden met de sorteerinstallatie zelf en zijn energieverbruik?

Bespreking

Antwoord

Zoals u weet volgt Limburg.net als intercommunale het Optimo-verhaal op. We zullen de vragen ook aan hen bezorgen, maar we nemen graag de tijd om ze toch ook vanuit ons perspectief en onze diensten even te beantwoorden.  

U weet ook dat we afgesproken hebben dat dit een testfase is, waarna we vanuit het stadsbestuur ook nauw zullen opvolgen waar eventuele bijsturingen nodig zijn. We houden daarbij uiteraard rekening met vragen en bekommernissen van onze inwoners. Ook politiek kunnen we als raad mee evalueren en kan ik ook alleen maar oproepen om dit dossier ook vanuit jullie fracties nauw op te volgen en op bovenlokaal niveau samen aan te kaarten bij Limburg.net.  

Ik stel ook voor om samen met de gemeenteraad een bezoek te brengen aan de sorteerinstallatie en verwerkingslocatie in Beringen, zodat jullie een en ander met betrekking tot al dan niet gescheurde zakken en sorteeropvolging ter plekke ook kunnen waarnemen.  

In het centrum en enkele andere straten komt men elke week de zakken ophalen terwijl de rest van Genk om de twee weken. Waarom is dat? Wij betalen toch even veel, hebben we daarom niet het recht op dezelfde dienstverlening?! 

Deze opmerking is van bij het begin meegenomen, goed beseffende dat als men hier een deur zou openzetten, er heel veel vragen gingen komen – in heel Limburg. Daarom is er objectief gekeken naar de bevolkingsdichtheid per km² (hanteerbaar voor heel Limburg). We hebben de oefening voor Genk gemaakt en enkel de hoogste bevolkingsdichtheden meegenomen. Het gaat dan ook meestal om straten met hoogbouw. Daarnaast is ook gekeken of deze gebieden telkens aansloten bij een andere ronde om de kost van de extra ophaling zo beperkt mogelijk te houden. Het centrum en de bovenlokale handelsstraten voldoen aan deze twee criteria.

De gele zakken blijken toch niet zo efficiënt. 

Na de eerste ophaling heeft onze Afdeling ReiGr welgeteld twee meldingen ontvangen van gescheurde zakken. Er wordt op sociale media veel verwezen naar ongedierte en stukgebeten zakken, maar dit was voorheen met de grijze zak eenzelfde gegeven. Als bewoners de zakken correct aan straat zetten en de zakken op hun eigendom veilig stallen is de kans klein dat dit overlast veroorzaakt. 

Een eerste inspectie geeft ook aan dat zeker niet iedereen de gele zakken gebruikt. Wellicht volgen velen ook het advies om meer te composteren en dat kunnen we alleen maar toejuichen.  

Uit onderzoek is gebleken de groene bakken gemiddeld genomen voor 90% gevuld waren met tuinafval en dus slechts voor een kleiner deel met keukenafval. U geeft aan niet toe te komen met acht zakjes van 17 liter. Dat komt nochtans overeen met meer dan één gft-container met enkel keukenafval.  

We stellen ook vragen bij de tip van Limburg.net met betrekking tot het bewaren van zakjes in de diepvries en zullen dat ook met hen opnemen. Over lekkage hebben we nog geen melding ontvangen. 

Waarom antwoordt de stad niet op de vragen die ik stel? 

We hebben de gewoonte alle vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden. Laat me gerust even weten welke vragen van jou nog niet beantwoord werden en via welk kanaal je ze aan wie gesteld hebt, dan kunnen we in onze dienstverlening ook even kijken hoe dit verlopen is. 

In welke zak hoort het afsluitklipje van mijn broodzakken? 

Dat is niet heel duidelijk en hangt er een beetje van af. Als het enkel kunststof is, dan gaat het bij PMD in de blauwe zak. Als het metaal is met daarrond kunststof, dan hoort het thuis bij het restafval. 

Wat doen we best met lege koffiecapsules of lege theelichtjes?  

Die horen bij het restafval.

Waarom verliep de verdeling van het startpakket niet vlot voor elk Genks adres? Dit kan toch niet moeilijk zijn! Was het dan geen betere optie om ze te bedelen per adres?  

Er werd gekozen om de proefpakketten niet op elke adres te verdelen maar deze te laten verlopen via handelaars en recyclageparken. Er zijn tot 10 januari een 18.000 startpakketten verdeeld. Er is nooit een tekort geweest, maar er zijn wel aandachtspunten: 

  • Het feit dat er telkens geleverd werd per palletbox was niet altijd makkelijk voor de deelnemende handelaars. Ze hadden niet altijd stockageruimte om meerdere palletboxen per keer te aanvaarden. Daarom dat er meestal per box besteld werd en als die leeg was, werd gevraagd om te wisselen. Elke aanvraag werd minstens de werkdag erna geleverd, sommigen zelfs dezelfde dag.  
  • We waren afhankelijk van de handelaars en hun goodwill. Zo heeft Vandevenne meer dan 3.000 pakketten verdeeld en Aveve bijna 4.000; maar bijvoorbeeld bij de Wara maar 812 of bij de Carrefour op Maaseikerbaan 548.  
  • Tussen Kerst en Nieuwjaar waren er geen startpakketten voorhanden gezien de sluiting van Covida, maar is er doorgewerkt met het verdelen van afzonderlijke rollen.  
  • Aveve heeft tussen Kerst en Nieuwjaar beslist om geen startpakketten te verdelen, wat we natuurlijk betreuren. 

Waarom is er een groot te kort aan gele zakjes?  

Limburg.net spreekt over het niet tijdig bestellen en over hamstergedrag. Voor wat Stad Genk betreft hebben we nog een voldoende voorraad om iedere Genks gezin een startpakket te bezorgen. Limburg.net heeft ons gevraagd deze te mogen gebruiken, maar wij hebben er bewust voor gekozen om deze startpakketten voor de Genkenaren te reserveren.  

Gaan we dat ook voor hebben met de tuinzakken in de lente of herfst? 

Wij zullen bij Limburg.net aandringen om een voldoende grote stock aan te leggen. 

Is de sorteerinstallatie al operationeel? Zo ja, hoe verloopt dit momenteel?  

De sorteerinstallatie is operationeel en voorlopig zijn er geen opmerkingen. 

Zijn er veel gescheurde zakken bij het leegmaken van de vrachtwagen?

Niemand gelooft dat die zakjes bij ophaling het gaan houden, als er één op tien scheurt dan is toch heel het verhaal van gescheiden afval mislukt, vraag om meer uitleg hoe ze daar mee gaan omgaan.

 Op dit ogenblik komen in slechts 5 % van de vrachtwagens gescheurde zakken voor, deels door het persen, deels door het slecht aanbieden van de bewoners. 

Wanneer kunnen we meer weten over de hoeveelheid ingezamelde gft ten opzichte van voorheen? 

Er is een projectgroep bezig die het Optimo-project van nabij opvolgt. Daarin zitten verschillende stadsdiensten, maar ook Limburg.net en bijvoorbeeld Nieuw Dak. Samen met deze werkgroep gaat afdeling ReiGr per kwartaal een overzicht maken dat gedeeld zal worden met de gemeenteraad via beslissingen schepencollege.

Zijn er al plannen om het wagenpark van OPTIMO te vergroenen? 

Limburg.net is hiermee bezig, zij volgen dit verder op. 

Ik heb in november mijn blauwe zakken in de winkel gekocht, bij het openen bleken het de oude te zijn! Ik kan ze niet omruilen op het Stadhuis want ze zijn geopend! 

In principe heeft afdeling ReiGr in april bij alle handelaars hun oude stock (zowel PMD- als plastics-zakken) opgehaald en omgeruild tegen de nieuwe PMD-zakken. Wij kunnen natuurlijk niet instaan voor iedere handelaar afzonderlijk. 

Mensen kunnen nog tot eind maart volle rollen omruilen tegen nieuwe rollen. En als men nog losse zakken over heeft, kunnen die bijvoorbeeld nog dienen om het PMD-afval aan te bieden op het recyclagepark. 

Hebben jullie op regelmatige basis een overleg met Limburg.net? Of dienen jullie klachten van de Genkenaar gewoon in? Zo ja, wanneer gebeurt dat? 

Alle klachten worden sowieso ingegeven en opgevolgd. Tijdens de opstart is er zeer regelmatig contact geweest en ook tijdens de eerste ophaling is er vanuit onze diensten de afgelopen twee weken dagelijks contact geweest. Deze week vindt een eerste terugkoppeling plaats met betrekking tot de opstart en daarnaast proberen wij regelmatig af te spreken om per kwartaal een overzicht op te maken. Vanuit het bestuur heb ik zelf ook regelmatig contact met de voorzitter en CEO van Limburg.net. Ik ga er van uit dat jullie via jullie politieke vertegenwoordiging in Limburg.net ook de vinger aan de pols houdt. 

Wat zijn de reacties van Limburg.net op de klachten van de burger? Is er een ambtenaar bevoegd om deze klachten op te volgen? Is er hierover al overleg geweest met Limburg.net? Zijn zij bereid om een oplossing te geven? Graag had ik ook een terugkoppeling gehad over de reacties van Limburg.net. Indien mogelijk het verslag van jullie overleg. 

De klantendienst van Limburg.net volgt alle klachten op via het vernieuwde Cards-systeem. Er wordt, zoals reeds gemeld, een terugkoppeling per kwartaal voorzien met alle meldingen en klachten. Daarnaast is er contact geweest met diverse personen uit diverse Sociale Media-groepen. Deze gesprekken waren redelijk constructief. Limburg.net geeft telkens aan wat de bedoeling én het voordeel is van Optimo en de mogelijkheden om de discussiepunten aan te pakken. 

Moeten we blijven doorgaan met het OPTIMO-systeem tot eind 2024, ook als het zou blijken dat dit systeem echt niet toereikend is? 

Het is een proefproject, maar de groene container is wel definitief weg, wat als over een jaar dit wordt afgevoerd? Of wanneer en door wie gaat het geëvalueerd worden?

Het is een proefproject tot eind 2024, maar begin 2023 zal stad Genk een eerste grote evaluatie maken. Deze evaluatie zal gemaakt worden door de stad in samenwerking met Limburg.net en enkele andere partners zoals Nieuw Dak bijvoorbeeld. Deze evaluatie zal gebaseerd zijn op cijfers (hoeveel afval, aantal klachten/meldingen, ….), maar ook op basis van een bevraging bij de Genkenaren. Sowieso wordt er per kwartaal een evaluatie gemaakt.

Moeten de mensen dan weer betalen voor een groene bak te krijgen, die ze nu al hebben moeten afgeven? Trouwens de mensen hebben al betaald tot 1 april van dit jaar, voor een bak die ze vanaf eind december al niet meer mochten gebruiken.

Stel dat de evaluatie negatief is en er opnieuw gekozen wordt voor een gft-container, zal de nieuwe container sowieso uitgerust zijn met een chip, zodat we niet meer met een sticker moeten werken (containers 2.0). Deze containers zullen dan, zoals nu de tuinbak, in de vorm van een jaarlijkse abonnementskost aangeboden worden. Dus er moet niet apart betaald worden voor de container.

 De sticker van de vroegere gft-container was altijd te koop vanaf december en geldig van 1 januari tot 31 december. Wel hebben we telkens de mogelijkheid gegeven de aankoop uit te stellen tot eind maart opdat niet iedereen tegelijkertijd naar de winkel of het balieplein zou gaan met wachtrijen tot gevolg. En zo viel de aankoop van de sticker ook samen met de afhaling van het tegoed aantal zaken dat beschikbaar was vanaf begin februari. Ter compensatie is ook beslist dat de abonnementskost pas op 1 april ten vroegste start, dus wie voor 1 april zijn tuinbak heeft besteld kan die tot 1 april gebruiken zonder abonnement, dit begint pas te lopen op 1 april 2022 en loopt tot 31 maart 2023.

Er worden voor ophalingen nu minder kilometers gereden dus is er ook minder CO2 uitstoot, maar wordt er ook rekening gehouden met de sorteerinstallatie zelf en zijn energieverbruik? 

Dit is inderdaad meegenomen in de analyse. 

di 18/01/2022 - 16:51