Agendapunten 13, 14 en 15 worden samen besproken.
Op vraag van raadslid Jasper Olaerts (N-VA) wanneer de bijkomende handhavingsambtenaar voorzien wordt, antwoordt de burgemeester dat dit n.a.v. deze of een volgende aanpassing van het meerjarenplan zal gebeuren.
Raadslid Colebunders (PVDA) benadrukt de absurditeit van de GAS-boetes. De aanleidingen voor deze boetes verschillen van de ene tot de andere gemeente. Als elke stad of gemeente dit in de toekomst doet, kan men zich de vraag stellen wat dit uiteindelijk op federaal niveau kan kosten. Hij zal dus tegen dit voorstel stemmen.
Chris Janssens (Vlaams Belang) zal met zijn fractie uitdrukkelijk 'voor' stemmen. Als mensen geen asociaal gedrag stellen, zullen ze niet beboet worden. Een goed en veilig verkeers- en mobiliteitsbeleid is wat hiermee beoogd wordt.
De zogenaamde G.A.S. 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit.
Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij over geen beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 58,00.
Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 116,00.
Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.
Uit de veiligheidsmonitor blijkt ook dat 3 van de 5 meest storende situaties voor burgers te maken hebben met mobiliteit.
Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt.
Verder is het zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.
De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal in overleg met mobiliteit bekeken worden in welke mate er hiervoor in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren zullen ingezet worden.
Voorwaarden :
De G.A.S. 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden.
In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie.
Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er is ook een machtiging tot toegang DIV vereist.
Procedure G.A.S. 4
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 4-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S-procedure, voornamelijk op vlak van de termijnen, waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.
Plan van aanpak
Voor de implementatie van overtredingen G.A.S. 4 werd een projectgroep opgezet, waarin de betrokken stadsdiensten vertegenwoordigd waren.
Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten :
- politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
- aangepast reglement G.A.S.
- protocol met parket.
Nieuwe Gemeentewet
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet Lokaal Bestuur
De G.A.S.-regelgeving voorziet de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren (G.A.S. 4).
De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en parkeren goed.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanvraag van een machtiging tot toegang DIV in het kader van G.A.S.
De zogenaamde G.A.S. 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Wegcode) en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit.
Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij over geen beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking gaan komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 58,00.
Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van € 116,00.
Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.
Uit de veiligheidsmonitor blijkt ook dat 3 van de 5 meest storende situaties voor burgers te maken hebben met mobiliteit.
Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt.
Verder is het zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.
De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal in overleg met mobiliteit bekeken worden in welke mate er hiervoor in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren zullen ingezet worden.
Voorwaarden
De G.A.S. 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden.
In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie.
Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er is ook een machtiging tot toegang DIV vereist.
Procedure G.A.S. 4
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 4-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S.-procedure, voornamelijk op vlak van de termijnen, waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.
Plan van aanpak
Voor de implementatie van overtredingen G.A.S. 4 werd een projectgroep opgezet, waarin de betrokken stadsdiensten vertegenwoordigd waren.
Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten:
- politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
- aangepast reglement G.A.S.;
- protocol met parket.
Nieuwe Gemeentewet
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet Lokaal Bestuur
De G.A.S.-regelgeving voorziet de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren, de zogenaamde G.A.S. 4.
Nieuwe Gemeentewet
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties goed.
WAAROVER GAAT HET?
De zogenaamde G.A.S. 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Wegcode) en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit.
Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij over geen beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking gaan komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 58,00 EUR.
Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 116,00 EUR.
Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv. op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.
WAAROM VANAF NU VIA G.A.S.?
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.
Uit de veiligheidsmonitor blijkt ook dat 3 van de 5 meest storende situaties voor burgers te maken hebben met mobiliteit.
Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat er digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt.
Verder is het zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.
De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal in overleg met mobiliteit bekeken worden in welke mate er hiervoor in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren zullen ingezet worden.
VOORWAARDEN
De G.A.S. 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden.
In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie.
Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
PROCEDURE G.A.S. 4
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 4-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S-procedure, voornamelijk op vlak van de termijnen, waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.
PLAN VAN AANPAK
Voor de implementatie van overtredingen G.A.S. 4 werd een projectgroep opgezet, waarin de betrokken stadsdiensten vertegenwoordigd waren.
Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten:
- politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
- aangepast reglement G.A.S.
- protocol met parket.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties - artikel 23
Nieuwe Gemeentewet
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet Lokaal Bestuur
De G.A.S.-regelgeving voorziet ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren, zijnde G.A.S. 4. Om G.A.S. 4 te mogen toepassen, moet er een protocolakkoord met het parket afgesloten worden.
De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord.
Het arbeidsreglement van onze academies MW&D en BK&M werd in 2005 opgesteld en reeds een aantal malen gewijzigd.
Ook nu is een wijziging noodzakelijk doordat een aantal bijlagen werd herschreven en een aantal nieuwe thema’s werden opgenomen.
In syndicale vergadering d.d. 1 juli 2021 werden deze punten onderhandeld en opgenomen in een protocolakkoord.
Het betreft:
De leiding van GA voor Kunst vraagt om deze aanvullingen (zoals in bijlage toegevoegd) goed te keuren.
Volgende regelgeving is van toepassing op dit besluit:
- de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
- decreet van 27.03.1991 (en latere wijzigingen) inzake de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs;
- decreet van 09.03.2018 inzake het decreet DKO met de respectievelijke uitvoeringsbesluiten en omzendbrieven.
Een aantal bijlagen bij het arbeidsreglement GA voor Kunst werd tijdens de voorbije schooljaren op proef toegepast.
Tijd om nu definitief te maken, na syndicale onderhandeling en protocol.
De raad gaat akkoord met de toevoeging van de bijlagen aan het arbeidsreglement GA voor Kunst.
Het betreft bijlagen 10 a+b, 11, 16, 17, 18 en 19 zoals in bijlage gevoegd.
Geert Reyskens (N-VA) vraagt het onderdeel vanuit de referentietabel m.b.t. de kwalificatie van de trainers op te schorten. Schepen Parthoens geeft aan dit verder bevraagd te hebben en zodoende tot de vaststelling gekomen te zijn met de sportdienst dat dezelfde mensen ook tijdens corona training zijn blijven geven.
Omwille van de corona-epidemie hebben veel sportclubs hun werking niet of slechts deels kunnen uitvoeren en was de uitvoering van het geldende reglement subsidiëring werking sportverenigingen en kwaliteitsvolle jeugdsportwerking niet mogelijk. Daarom werd voor het werkjaar 2020-2021 een tijdelijk reglement uitgewerkt, aangepast aan deze omstandigheden met als doel de Genkse sportclubs via de werkingssubsidie te compenseren voor extra kosten die corona met zich meebracht of doorlopende vaste kosten, die betaald moesten worden en inkomsten die wegvielen, ook al heeft de vereniging omwille van de coronamaatregelen geen activiteiten mogen of kunnen ontplooien. De clubs met jeugdwerking die wel een werking hebben kunnen en mogen organiseren, en hiervoor dus ook extra inspanningen hebben gedaan, worden via dit reglement in verhouding met de hoeveelheid georganiseerde lessen extra financieel ondersteund via de kwalitatieve jeugdsportwerking.
De criteria voor de werkingssubsidies zijn daarom uitzonderlijk onafhankelijk van de werking of de duur van de lessen. Voor de subsidie in het kader van kwalitatieve jeugdsportwerking worden de criteria en de punten wel gebaseerd op de hoeveelheid van het aantal lesuren, aantal jeugdleden en inzet van het aantal gediplomeerde trainers.
Dienst Sport ziet dit tijdelijk reglement als een relancemaatregel voor de sportclubs. De dienst stelt bijgevolg voor de werkwijze zoals opgenomen in het stedelijk reglement subsidiëring werking sportverenigingen en kwaliteitsvolle jeugdsportwerking op te schorten voor het dienstjaar 2021. Aanvragen voor werkingssubsidie en subsidie kwaliteitsvolle jeugdwerking 2020-2021 kunnen dan enkel aangevraagd worden onder de voorwaarden zoals aangegeven in het bijgaande tijdelijk reglement. De Dienst Sport zal een eenvoudig aanvraagformulier ontwikkelen en op een gepaste wijze deze beslissing communiceren aan de erkende sportverenigingen.
Het uitzonderlijke werkjaar 2020-2021 maakt het onmogelijk om het door de gemeenteraad goedgekeurde stedelijk reglement 'subsidiëring werking sportverenigingen en kwaliteitsvolle jeugdsportwerking' toe te passen.
De raad gaat ten gevolge van de Coronacrisis akkoord met een opschorting van de werkwijze zoals voorzien in het stedelijk reglement subsidiëring werking sportverenigingen en kwaliteitsvolle jeugdsportwerking, voor het dienstjaar 2021.
De raad gaat ermee akkoord om voor het dienstjaar 2021, de subsidie werking sportverenigingen en kwaliteitsvolle jeugdsportwerking toe te kennen volgens het tijdelijk reglement in bijlage.
De achterliggende doelstelling van artikel 3 §3 b is verhuurbare en gebruiksklare panden realiseren zodat op dat vlak de verhuurbaarheid optimaal is.
In sommige panden werd reeds in het verleden geïnvesteerd en wordt tegemoet gekomen aan deze doelstelling, zonder dat er effectief het bedrag waarvan sprake (recent) in werd geïnvesteerd.
Bepaalde panden zijn zeer moeilijk verhuurbaar, zelfs met de nodige investeringen, vermindering van huurprijzen, ….
Daarom het voorstel om het reglement aan te passen zodat er meer conform de geest van het reglement gehandeld kan worden. Het gaat specifiek om artikel 3 §3. Daarnaast wordt het toepassingsgebied aangepast aan het toepassingsgebied uit het 'Stedelijk reglement betreffende het toekennen van een subsidie tot commerciële invulling en verfraaiing van handels-, horecapanden en buurtwinkels 2020-2022'. Bij de aanpassing is rekening gehouden het met advies van de juridische dienst.
De doelstelling van het stedelijk reglement betreffende de databank voor handelspanden i.f.v. leegstandsbestrijding is om eigenaars van panden, die op de lijst van de leegstandsbelasting dreigen te komen een alternatief te bieden voor zover ze hun pand voldoende activeren. Het doel is immers leegstand tegen gaan in plaats van zuivere belasting te heffen.
In artikel 3 §3 b van het reglement is opgenomen dat na 2 jaar opname o.a. moet aangetoond worden dat er voldoende geïnvesteerd werd om het pand gebruiksklaar te maken (niet limitatief: gevel, vloer, nutsvoorzieningen, ...). Deze investeringen dienen minimaal te gaan om € 50,00/ m² en met een minimum van € 5.000,00 ongeacht de grootte van het pand.
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde reglement.
Jasper Olaerts (N-VA) leest dat de lokale handelaar ondersteund zou worden met deze actie. Hij is blij met de acties die ondernomen worden. Er is echter een gemiste kans aangezien we niet digitaal gaan en dus geen data zullen hebben om een smart city te zijn. Hij denkt bovendien niet dat het een totale injectie van 1.125.000 euro zal zijn in Genk. Hij hoopt wel dat het een succes wordt. De sleutel hiervoor is een vernuftig marketing- en communicatieplan. Hij hoopt dat het geld dat overblijft bijkomend naar acties voor de handelaren zal gaan.
Schepen Vandeurzen geeft verdere toelichting m.b.t. de mogelijkheden van de Doe Es Genk kaart en wat met een overschot zal kunnen gebeuren.
Doel
Timing
Voorwaarde lancering: horeca moet volledig terug open zijn.
Afstemming met Horeca Groot Genk, Centrummanagement, handelsvereniging Vennestraat, handelsvereniging Stalenstraat, Wereldhave: mei 2021.
Lancering communicatief extern/algemeen: 09-2021.
Lancering project: 04 oktober 2021.
Start geldigheid aankopen: 03 oktober 2021.
Einde geldigheid aankopen: max. 2 maanden na opstart of tot uitputting bonnen.
Looptijd geldigheid geschenkbonnen : 30 november 2021.
Proces
Algemeen
We maken een selectie uit de database deelnemende handelaars ‘Doe es Genk’- kaart. Selectie maken we op basis van de verplichte sluitingen van overheidswege opgelegd en in samenspraak met HGG, Unizo, Wereldhave en de handelsverenigingen om zo een gedragen shortlist te krijgen.
Bij deze selectie van handelaars en horecazaken krijgt men gedurende de maanden oktober en november ( tot uitputting voorraad) bij een minimum aankoop van € 20,00 een kraslot.
De krasloten worden door de deelnemende handelaars/horeca uitbaters uitgedeeld aan iedere klant, die in de periode oktober en november (of tot uitputting loten) een aankoop van minimum € 20,00 of meer doet.
We gaan een apart gedrukt kraslot ontwikkelen in de look & feel van de ‘Doe es Genk’-kaart. We maken X-aantal series van kaarten waar telkens X-aantal verschillende handels- en/of horecazaken op vermeld staan. Daarnaast moet er ook een volledige reeks van € 0-waarde kaarten tussen zitten ( niet gewonnen).
40% van de winnende loten wordt gekoppeld aan een reeks van handelszaken. 60% van de winnende loten wordt gekoppeld aan een reeks van horecazaken en contactberoepen. We kiezen ervoor om meer middelen toe te wijzen aan horeca en contactberoepen gezien de langere sluiting.
De bonnen worden gericht opgesteld zodat we consument telkens de keuze geven uit een mix van een X-tal zaken waar hij/zij het bedrag kan spenderen. Het winnende bedrag is € 25,00.
De € 25,00 kan enkel gespendeerd worden bij één van de op de bon bovenvermelde handels- en horecazaken of contactberoepen.
Aangezien we de injectie op korte termijn in het economisch apparaat willen zien terecht komen, moet de geldigheid van de bonnen beperkt zijn. We opteren voor een maximale geldigheid van 2 maanden. Waarbij de inwisselingsperiode ten laatste eind november afloopt zodat de bonnen niet meer kunnen gebruikt worden tijdens de eindejaarsperiode omdat dit omzetmatig een goede maand is voor de handelaars.
Hefboom
Vooraankoop van € 20,00.
Winstkans van 1 op 5.
Te winnen bedrag : € 25,00
45.000 loten te voorzien waarvan 9.000 winnende loten.
Hefboom van minimaal € 1.125.000,00.
Detail
Selectie deelnemende handelszaken
Het startpunt is de deelnamelijst uitbaters ‘Doe es Genk’- kaart. In de lijst bouwen we een verdeelsleutel, die gebaseerd is op de ingeschatte graad van impact door de voorbije/huidige lockdown en we verdelen het beschikbare budget procentueel onder deze categorieën.
1/Voorstel van categorieën:
Onbeperkte opening zonder beperking aanbod
Korte sluiting
Lange sluiting
Bedoeling is om de meest geïmpacteerde ondernemers het meest te ondersteunen.
De beschikbaar budgetten moeten procentueel verdeeld worden over de categorieën.
Onbeperkte opening zonder beperking aanbod ( supermarkten, apothekers, DIY,…): 0%
Korte sluiting (handel): 40%
Lange sluiting ( horeca, contactberoepen): 60%
Voor de uitsluiting baseren we ons op het MB inzake verplichte sluiting tijdens de lockdown. Er zijn een aantal categorieën van ondernemingen die continu open zijn gebleven. Die hebben we in ons voorstel uitgesloten tot deelname aan deze actie. Het gaat dan om volgende sectoren:
Bijkomend hebben we uitgesloten (wegens over het algemeen vooral afhankelijk van take-away):
Deze uitsluitingscriteria en de werkingsmethodiek hebben we ook voorgelegd aan:
Unizo
Horeca Groot Genk
Wereldhave
Centrummanagement
Handelsvereniging Vennestraat
Handelsvereniging Stalenstraat
Handelsvereniging Hoevenzavellaan
Zij konden zich grotendeels vinden in de uitsluitingsgronden, maar wilden deze categorieën niet uitsluiten:
Rekening houdende met de opmerkingen van hen kwamen we uiteindelijk tot:
(Detaillijst in bijlage)
We hebben van alle partijen een goedkeuring gekregen voor de werkingsmethodiek.
Deelnamevoorwaarden kopers
De actie start met aankopen vanaf oktober en de aankopen t.e.m. eind november ( of tot uitputting loten) worden meegeteld.
Per minimum aankoop van € 20,00 bij de deelnemende handelaars / horecazaken / contactberoepen ( alle categorieën behalve de onbeperkte opening met onbeperkt aanbod) krijgt men een kraslot.
Uitdelen van de kraslotjes kan tot eind november ( of tot uitputting voorraad).
AANDACHTSPUNT: we rekenen hier in grote mate op het correct werken van onze handels- en horecazaken. We merken uit het verleden dat soms nogal nonchalant wordt omgesprongen met afspraken, maar we moeten hier ervan uitgaan dat – mits een correcte briefing – iedereen zoveel mogelijk de afspraken zal naleven.
Winnen
Iedereen, die een besteding van minimaal € 20,00 doet bij de deelnemende handelaars heeft een winstkans van 1 op 5.
Dat wil dus zeggen dat 1 op de 5 loten een winnend lot is.
De loten zijn onmiddellijk krasbaar waarbij men op het krasvlak onmiddellijk ziet of men al dan niet gewonnen heeft en indien men gewonnen heeft, bij welke handelaars/ horecazaken men kan besteden.
Opmaak bonnen
Opmaak van een papieren bon in de look & feel van de Doe es Genk – kaart.
Hiervoor worden later de nodige bestelbonnen gemaakt.
Van de 9.000 winnende loten gaat er 40% naar de handel en 60% naar de contactberoepen en horeca.
Dat wil dus zeggen dat er 3.600 loten voorzien worden voor de handel met 113 deelnemende handelaars. We maken 3 reeksen waarop telkens 11 handelszaken onder het krasvak zitten en 8 reeksen waar telkens 10 handelszaken onder het krasvak zitten. Dus voor de handel 11 reeksen van telkens 327 loten.
5.400 winnende loten worden dan voorzien voor de horeca en de contactberoepen. Horeca en contactberoepen willen we mixen op 1 lot. We hebben 120 deelnemende horecazaken en 47 deelnemende contactberoepen. Dus ongeveer 72% van de invulling in de reeks gaat naar horeca en 28% naar de contactberoepen. We maken 15 reeksen: 2 reeksen met 8 horecazaken en 4 contactberoepen, 12 reeksen met 8 horecazaken en 3 contactberoepen en 1 reeks met 7 horecazaken en 3 contactberoepen.
Uitbetalen handelaars
De deelnemende handels- en horecazaken krijgen een gepersonaliseerde Doe es Genk-geschenkkaart met daarop een bepaald budget.
Komen klanten zich bij hen aanmelden met een kraslot dat in hun zaak kan gespendeerd worden, dan kunnen ze het bedrag van het kraslot ontwaarden van de gepersonaliseerde Doe es Genk-geschenkkaart.
De handelaar bezorgt 1 x per maand de krasloten, die in hun zaak zijn ingediend ter controle van de middelen, die van de Doe es Genk kaart zijn in mindering gebracht.
Met de handelaars wordt een overeenkomst afgesloten met afspraken en volgende aandachtspunten:
Budget:
NOOT: Er wordt vanuit gegaan dat de € 225.000,00 enkel voor krasloten is. De overige kosten worden vastgelegd via aparte bestelbonnen. We ramen de drukkosten voor de loten momenteel op +/- € 2.500,00.
Overgebleven middelen
Vanuit de handelsverenigingen kwam de vraag om de middelen, die overblijven op het einde van de actie ( dus bonnen, die niet geïnd zijn) netto te laten vloeien naar de handelszaken en horecazaken die minder zouden presteren tijdens deze actie.
Daar gaan we niet op in. Voorstel zou zijn dat - indien er middelen overblijven op het einde van de actie - een vervolgactie wordt opgezet dan specifiek gericht op de handelaars en horecazaken die het minder hebben gedaan.
De corona crisis heeft er hard ingehakt bij ons handels- en horeca apparaat. Verplichte sluitingen en beperkingen in shop- en consumptiemogelijkheden hebben een zware impact op de omzetten van onze ondernemers.
Na de € 3.000.000,00 die via het systeem van de ‘Doe es Genk’-geschenkkaart via het Genkse relanceplan al in de lokale economie werd gepompt, willen we als stad bijkomende inspanningen doen om ons handels- en horeca apparaat verder te ondersteunen.
De lancering van de € 45,00 ‘Doe es Genk’-geschenkkaart viel namelijk samen met de 2de lockdown. Dit wil dus zeggen dat in eerste fase de niet-essentiële handelszaken en horecazaken gesloten waren en dat momenteel de horecazaken nog altijd te lijden hebben onder een verplichte sluiting.
Deze hebben dus een stuk van de financiële injectie mislopen. Om deze zaken verder te ondersteunen willen we een bijkomende injectie van € 225.000,00 in de lokale economie investeren die we via een hefboomsysteem zouden willen laten landen op een totale injectie van minimaal € 1.125.000,00, specifiek gericht op de handelaars en horecazaken die het meest te lijden hebben gehad tijdens de voorbije maanden.
Een eerste aanzet van dit systeem werd al goedgekeurd in CBS 2020_CBS_03115. In deze nota wordt de werkingsmethode verder toegelicht en gaan we ook even in op de afwijkingen van methodiek t.o.v. nota CBS 2020_CBS_03115.
Startpunt van de doelgroep ‘handels- en horecazaken’ zijn de ingeschrevenen op de databank voor de ‘Doe es Genk’-geschenkkaart waar we via een wegingssysteem gericht een bepaald percentage van die € 1.125.000,00 willen laten naartoe stromen. De weging zal gemaakt worden op basis van impact door gedeeltelijke/volledige sluiting tijdens de 2de lockdown die gelijktijdig liep met de lancering van de € 45,00-bon.
Afdeling Economie vraagt goedkeuring aan de gemeenteraad om de € 225.000,00 verder uit te werken gebruik makende van ingesloten reglement.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vooropgestelde werkingsmethodiek, het uitgewerkte reglement en de voorziene middelen.
Uit ervaring kan ik samen met een groot gedeelte van onze Genkse bevolking zeggen dat ons vaccinatiecentrum in de Limburghal een enorm goed werkende professionele eenheid is dat half oktober de deuren gaat sluiten. Deze laagdrempelige vorm van vaccinatie heeft grote inspanningen geleverd! Proficiat aan iedereen die hiertoe heeft bijgedragen! Ondanks bovenstaande inspanningen is Genk niet de beste leerling van de klas. Vanuit deze bezorgdheid stel ik de volgende vragen:
Als we de vaccinatiegraad vergelijken van Genk met de buurgemeenten. Hoe scoort Genk dan?
Als we de vaccinatiegraad van Genk vergelijken met de andere centrumsteden, hoe scoort Genk dan (volledig en deels gevaccineerden)?
In Genk hebben momenteel 73,62% van alle inwoners een volledige vaccinatie ontvangen. 85,6% van alle 18-plussers en 93% van de 65-plussers zijn volledig gevaccineerd. In totaal zijn 49.086 inwoners die volledig gevaccineerd zijn. Nog eens 1.795 Genkenaren kregen al hun eerste prik. Dat betekent dat 15.792 inwoners nog geen vaccin kregen, waarvan 8.016 -12-jarigen.
Genk ligt daarmee wat lager dan het Limburgs gemiddelde (79,15%) en het Vlaams gemiddelde (78,21%). Binnen de ELZ Kemp & Duin zijn we de enige gemeente die de kaap van de 80% nog niet wist te behalen. In vergelijking met enkele andere mijngemeentes in Limburg zijn onze cijfers dan weer niet zo verschillend. Beringen (74,35%), Heusden (75,03%) en Houthalen-Helchteren (75,86%) scoren iets beter; Maasmechelen 72,73% doet het minder goed. In vergelijking met enkele andere grote steden als Gent (72,79%), Vilvoorde (61,68%) en Antwerpen (65,78%) scoort Genk dan weer iets beter.
Welke groepen mensen worden momenteel moeilijk bereikt en op welke manier worden deze nu en in de toekomst aangemoedigd? Zijn er cijfers beschikbaar op niveau van de wijken?
We hebben cijfers op wijkniveau. We zien vooral een lagere vaccinatiegraad in bepaalde wijken waar een mix van factoren er voor zorgt dat mensen minder gevaccineerd worden (armoede, origine, etc …).
We merken dat vooral Nieuw Driehoeven, Nieuw Sledderlo en tuinwijken II en IV in Winterslag het minder goed doen. Zij kleuren rood in op onze kaart. Ook de oranje gebieden Vlakveld, Zwartberg Tuinwijk-Noord, Waterschei-Noord en Waterschei-Zuid krijgen extra aandacht.
De ELZ heeft een specifiek actieplan opgemaakt, rekening houdende met de achterstand in een aantal sectoren en doelgroepen.
Zo merken we dat onze actie in de middelbare scholen geholpen heeft om het aantal gevaccineerde -18-jarigen omhoog te krijgen. Zo hebben we op een week tijd het aantal eerste vaccins met 10% kunnen optrekken bij de 12 tot 18-jarigen, van 65% naar 75%.
We vaccineren nu ook in de buurthuizen en ook de vele open-prikdagen werken. Zo werden hier vandaag ook weer heel wat mensen gevaccineerd. We blijven ook benadrukken dat mensen die reeds in het buitenland een vaccin kregen dat ook hier kunnen laten registreren. Dat doen we via de huisartsen en apothekers, maar ook met extra flyers in de rode en oranje zones.
We gaan in Genk nog verder door wijkmanagers en community health workers in te zetten om mensen persoonlijk aan te spreken over het belang van de vaccinatie. We organiseren infoavonden voor sleutelfiguren en twijfelaars in de wijken waar de vaccinatiegraad onvoldoende toeneemt.
Worden de redenen voor weigeren van een vaccin geregistreerd?
De reden om zich niet te laten vaccineren wordt niet formeel geregistreerd, maar uit de vele contacten rond vaccinatie in huisbezoeken en in de buurthuizen door netwerkpartners én uit telefonische contacten via het huisartsenproject, komen volgende redenen het meest naar voren:
Wat met de kids? Hoe gaat men de nieuwe 12-jarigen bereiken met een laagdrempelig vaccinatie traject?
Wat met de start van het 3e vaccin?
Behoudt Genk een vaccinatiepost? Met hierbij de gekende professionele en snelle eenheid die het vertrouwen van vele Genkenaren heeft gewonnen, ook mede de laagdrempeligheid en mogelijkheid om mobiel te kunnen functioneren.
Wat gaat de stad concreet doen om de laagdrempeligheid te bewaren?
Wanneer mogen onze Genkse huisartsen hierin duidelijke communicatie verwachten?
De vaccinatiestrategie zal vanaf 15 oktober veranderen. Vanaf dan stopt de werking zoals we die nu in de vaccinatiecentra kennen. Tot op heden is er nog geen zicht op hoe de volgende fase er uit zal zien. We hopen deze week meer info te krijgen, maar tot heden hebben zowel het Agentschap Zorg en Gezondheid als de Federale en Vlaamse overheid hierover nog niet officieel gecommuniceerd.
Voor wat het derde vaccin betreft, kan ik wel al meegeven dat op dit ogenblik in Genk al 2.500 mensen met een immuniteits-problematiek uitgenodigd zijn voor die derde prik. Voor andere doelgroepen is er nog niet geweten of en wanneer dit zal gebeuren.
Ik maak graag even van de gelegenheid gebruik om hier toch ook nog eens alle mensen die zich dag in dag uit ingezet hebben en nog steeds inzetten in heel deze vaccinatiecampagne van harte te danken voor hun inzet en engagement. Binnen onze vaccinatiezone gaat het over 350 betaalde werkkrachten, maar ook over bijna 400 vrijwilligers.
wo 22/09/2021 - 12:51