WAAROVER GAAT HET?
De zogenaamde G.A.S. 4-overtredingen worden limitatief vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Het gaat om bepaalde overtredingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Wegcode) en deze werden voorheen enkel strafrechtelijk afgehandeld.
Het Koninklijk Besluit van 9 maart 2014 deelt de overtredingen in categorieën in, naargelang de ernst van de bedreiging voor de verkeersveiligheid en de mobiliteit.
Per categorie wordt wettelijk vastgelegd hoeveel de geldboete bedraagt.
Deze geldboete is een wettelijk vastgelegd forfaitair bedrag, de sanctionerend ambtenaar beschikt hierbij over geen beoordelingsmarge omtrent de hoogte van de boete, in tegenstelling tot de “klassieke” GAS-boetes.
De overtredingen die effectief in aanmerking gaan komen voor het opleggen van een administratieve geldboete zijn:
1° de overtredingen van eerste categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 58,00 EUR.
Dit betreft o.a. het parkeren in erven & woonerven, het stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen/bermen, het parkeren in voetgangerszone, verboden toegang, gebruik gehandicaptenkaart, halfmaandelijks parkeren…
2° de overtredingen van tweede categorie, gesanctioneerd met een forfaitaire geldboete van 116,00 EUR.
Hier gaat het om stilstaan en parkeren op autowegen, op specifieke plaatsen waar het een gevaar of onnodige hinder kan betekenen voor andere weggebruikers (bv. op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, …), alsook op plaatsen waar de voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden & op plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden & wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden. En tenslotte het parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap zonder in bezit te zijn van een gehandicaptenkaart.
WAAROM VANAF NU VIA G.A.S.?
Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van het stedelijk mobiliteitsbeleid. De foutgeparkeerde voertuigen zijn niet alleen een belemmering voor de mobiliteit, maar vooral ook een bedreiging voor de veiligheid en de levenskwaliteit in de stad.
Uit de veiligheidsmonitor blijkt ook dat 3 van de 5 meest storende situaties voor burgers te maken hebben met mobiliteit.
Dankzij de instelling van de gemeentelijke administratieve sancties in verband met stilstaan en parkeren zal de stad zelf meer impact kunnen hebben op de handhaving hiervan en de foutparkeerders kunnen aanpakken.
Momenteel loopt een bestuurder minder risico op een boete door te parkeren waar het verboden is dan door te parkeren in een blauwe zone of een betalende zone zonder respectievelijk een parkeerkaart te leggen/te betalen.
Om de hoeveelheid aan dossiers verwerkt te kunnen krijgen was een noodzakelijke voorwaarde dat er digitaal zou kunnen gewerkt worden, hetgeen nu gerealiseerd wordt.
Verder is het zo dat enerzijds alle investeringen en kosten voor de verwerking nu voor de stad zijn, maar dat er anderzijds op termijn ook mogelijk extra middelen zullen zijn om te werken aan een veilige en vlot bereikbare stad.
De vaststellingen zullen voorlopig enkel via de politie blijven gebeuren. Er zal in overleg met mobiliteit bekeken worden in welke mate er hiervoor in de toekomst eigen vaststellende ambtenaren zullen ingezet worden.
VOORWAARDEN
De G.A.S. 4-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening en er dient verplicht een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds afgesloten te worden.
In dit protocolakkoord worden de nodige afspraken gemaakt omtrent de procedure, de afhandeling van deze overtredingen en de uitwisseling van informatie.
Het protocolakkoord dient ter bekrachtiging te worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
PROCEDURE G.A.S. 4
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 4-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S-procedure, voornamelijk op vlak van de termijnen, waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.
PLAN VAN AANPAK
Voor de implementatie van overtredingen G.A.S. 4 werd een projectgroep opgezet, waarin de betrokken stadsdiensten vertegenwoordigd waren.
Het project kon inmiddels gefinaliseerd worden, wat resulteerde in volgende documenten:
- politieverordening betreffende overtredingen op het stilstaan en het parkeren;
- aangepast reglement G.A.S.
- protocol met parket.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties - artikel 23
Nieuwe Gemeentewet
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en haar uitvoeringsbesluiten
Decreet Lokaal Bestuur
De G.A.S.-regelgeving voorziet ook de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen bij overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren, zijnde G.A.S. 4. Om G.A.S. 4 te mogen toepassen, moet er een protocolakkoord met het parket afgesloten worden.
De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord.