Doel
Timing
Voorwaarde lancering: horeca moet volledig terug open zijn.
Afstemming met Horeca Groot Genk, Centrummanagement, handelsvereniging Vennestraat, handelsvereniging Stalenstraat, Wereldhave: mei 2021.
Lancering communicatief extern/algemeen: 09-2021.
Lancering project: 04 oktober 2021.
Start geldigheid aankopen: 03 oktober 2021.
Einde geldigheid aankopen: max. 2 maanden na opstart of tot uitputting bonnen.
Looptijd geldigheid geschenkbonnen : 30 november 2021.
Proces
Algemeen
We maken een selectie uit de database deelnemende handelaars ‘Doe es Genk’- kaart. Selectie maken we op basis van de verplichte sluitingen van overheidswege opgelegd en in samenspraak met HGG, Unizo, Wereldhave en de handelsverenigingen om zo een gedragen shortlist te krijgen.
Bij deze selectie van handelaars en horecazaken krijgt men gedurende de maanden oktober en november ( tot uitputting voorraad) bij een minimum aankoop van € 20,00 een kraslot.
De krasloten worden door de deelnemende handelaars/horeca uitbaters uitgedeeld aan iedere klant, die in de periode oktober en november (of tot uitputting loten) een aankoop van minimum € 20,00 of meer doet.
We gaan een apart gedrukt kraslot ontwikkelen in de look & feel van de ‘Doe es Genk’-kaart. We maken X-aantal series van kaarten waar telkens X-aantal verschillende handels- en/of horecazaken op vermeld staan. Daarnaast moet er ook een volledige reeks van € 0-waarde kaarten tussen zitten ( niet gewonnen).
40% van de winnende loten wordt gekoppeld aan een reeks van handelszaken. 60% van de winnende loten wordt gekoppeld aan een reeks van horecazaken en contactberoepen. We kiezen ervoor om meer middelen toe te wijzen aan horeca en contactberoepen gezien de langere sluiting.
De bonnen worden gericht opgesteld zodat we consument telkens de keuze geven uit een mix van een X-tal zaken waar hij/zij het bedrag kan spenderen. Het winnende bedrag is € 25,00.
De € 25,00 kan enkel gespendeerd worden bij één van de op de bon bovenvermelde handels- en horecazaken of contactberoepen.
Aangezien we de injectie op korte termijn in het economisch apparaat willen zien terecht komen, moet de geldigheid van de bonnen beperkt zijn. We opteren voor een maximale geldigheid van 2 maanden. Waarbij de inwisselingsperiode ten laatste eind november afloopt zodat de bonnen niet meer kunnen gebruikt worden tijdens de eindejaarsperiode omdat dit omzetmatig een goede maand is voor de handelaars.
Hefboom
Vooraankoop van € 20,00.
Winstkans van 1 op 5.
Te winnen bedrag : € 25,00
45.000 loten te voorzien waarvan 9.000 winnende loten.
Hefboom van minimaal € 1.125.000,00.
Detail
Selectie deelnemende handelszaken
Het startpunt is de deelnamelijst uitbaters ‘Doe es Genk’- kaart. In de lijst bouwen we een verdeelsleutel, die gebaseerd is op de ingeschatte graad van impact door de voorbije/huidige lockdown en we verdelen het beschikbare budget procentueel onder deze categorieën.
1/Voorstel van categorieën:
Onbeperkte opening zonder beperking aanbod
Korte sluiting
Lange sluiting
Bedoeling is om de meest geïmpacteerde ondernemers het meest te ondersteunen.
De beschikbaar budgetten moeten procentueel verdeeld worden over de categorieën.
Onbeperkte opening zonder beperking aanbod ( supermarkten, apothekers, DIY,…): 0%
Korte sluiting (handel): 40%
Lange sluiting ( horeca, contactberoepen): 60%
Voor de uitsluiting baseren we ons op het MB inzake verplichte sluiting tijdens de lockdown. Er zijn een aantal categorieën van ondernemingen die continu open zijn gebleven. Die hebben we in ons voorstel uitgesloten tot deelname aan deze actie. Het gaat dan om volgende sectoren:
Bijkomend hebben we uitgesloten (wegens over het algemeen vooral afhankelijk van take-away):
Deze uitsluitingscriteria en de werkingsmethodiek hebben we ook voorgelegd aan:
Unizo
Horeca Groot Genk
Wereldhave
Centrummanagement
Handelsvereniging Vennestraat
Handelsvereniging Stalenstraat
Handelsvereniging Hoevenzavellaan
Zij konden zich grotendeels vinden in de uitsluitingsgronden, maar wilden deze categorieën niet uitsluiten:
Rekening houdende met de opmerkingen van hen kwamen we uiteindelijk tot:
(Detaillijst in bijlage)
We hebben van alle partijen een goedkeuring gekregen voor de werkingsmethodiek.
Deelnamevoorwaarden kopers
De actie start met aankopen vanaf oktober en de aankopen t.e.m. eind november ( of tot uitputting loten) worden meegeteld.
Per minimum aankoop van € 20,00 bij de deelnemende handelaars / horecazaken / contactberoepen ( alle categorieën behalve de onbeperkte opening met onbeperkt aanbod) krijgt men een kraslot.
Uitdelen van de kraslotjes kan tot eind november ( of tot uitputting voorraad).
AANDACHTSPUNT: we rekenen hier in grote mate op het correct werken van onze handels- en horecazaken. We merken uit het verleden dat soms nogal nonchalant wordt omgesprongen met afspraken, maar we moeten hier ervan uitgaan dat – mits een correcte briefing – iedereen zoveel mogelijk de afspraken zal naleven.
Winnen
Iedereen, die een besteding van minimaal € 20,00 doet bij de deelnemende handelaars heeft een winstkans van 1 op 5.
Dat wil dus zeggen dat 1 op de 5 loten een winnend lot is.
De loten zijn onmiddellijk krasbaar waarbij men op het krasvlak onmiddellijk ziet of men al dan niet gewonnen heeft en indien men gewonnen heeft, bij welke handelaars/ horecazaken men kan besteden.
Opmaak bonnen
Opmaak van een papieren bon in de look & feel van de Doe es Genk – kaart.
Hiervoor worden later de nodige bestelbonnen gemaakt.
Van de 9.000 winnende loten gaat er 40% naar de handel en 60% naar de contactberoepen en horeca.
Dat wil dus zeggen dat er 3.600 loten voorzien worden voor de handel met 113 deelnemende handelaars. We maken 3 reeksen waarop telkens 11 handelszaken onder het krasvak zitten en 8 reeksen waar telkens 10 handelszaken onder het krasvak zitten. Dus voor de handel 11 reeksen van telkens 327 loten.
5.400 winnende loten worden dan voorzien voor de horeca en de contactberoepen. Horeca en contactberoepen willen we mixen op 1 lot. We hebben 120 deelnemende horecazaken en 47 deelnemende contactberoepen. Dus ongeveer 72% van de invulling in de reeks gaat naar horeca en 28% naar de contactberoepen. We maken 15 reeksen: 2 reeksen met 8 horecazaken en 4 contactberoepen, 12 reeksen met 8 horecazaken en 3 contactberoepen en 1 reeks met 7 horecazaken en 3 contactberoepen.
Uitbetalen handelaars
De deelnemende handels- en horecazaken krijgen een gepersonaliseerde Doe es Genk-geschenkkaart met daarop een bepaald budget.
Komen klanten zich bij hen aanmelden met een kraslot dat in hun zaak kan gespendeerd worden, dan kunnen ze het bedrag van het kraslot ontwaarden van de gepersonaliseerde Doe es Genk-geschenkkaart.
De handelaar bezorgt 1 x per maand de krasloten, die in hun zaak zijn ingediend ter controle van de middelen, die van de Doe es Genk kaart zijn in mindering gebracht.
Met de handelaars wordt een overeenkomst afgesloten met afspraken en volgende aandachtspunten:
Budget:
NOOT: Er wordt vanuit gegaan dat de € 225.000,00 enkel voor krasloten is. De overige kosten worden vastgelegd via aparte bestelbonnen. We ramen de drukkosten voor de loten momenteel op +/- € 2.500,00.
Overgebleven middelen
Vanuit de handelsverenigingen kwam de vraag om de middelen, die overblijven op het einde van de actie ( dus bonnen, die niet geïnd zijn) netto te laten vloeien naar de handelszaken en horecazaken die minder zouden presteren tijdens deze actie.
Daar gaan we niet op in. Voorstel zou zijn dat - indien er middelen overblijven op het einde van de actie - een vervolgactie wordt opgezet dan specifiek gericht op de handelaars en horecazaken die het minder hebben gedaan.
De corona crisis heeft er hard ingehakt bij ons handels- en horeca apparaat. Verplichte sluitingen en beperkingen in shop- en consumptiemogelijkheden hebben een zware impact op de omzetten van onze ondernemers.
Na de € 3.000.000,00 die via het systeem van de ‘Doe es Genk’-geschenkkaart via het Genkse relanceplan al in de lokale economie werd gepompt, willen we als stad bijkomende inspanningen doen om ons handels- en horeca apparaat verder te ondersteunen.
De lancering van de € 45,00 ‘Doe es Genk’-geschenkkaart viel namelijk samen met de 2de lockdown. Dit wil dus zeggen dat in eerste fase de niet-essentiële handelszaken en horecazaken gesloten waren en dat momenteel de horecazaken nog altijd te lijden hebben onder een verplichte sluiting.
Deze hebben dus een stuk van de financiële injectie mislopen. Om deze zaken verder te ondersteunen willen we een bijkomende injectie van € 225.000,00 in de lokale economie investeren die we via een hefboomsysteem zouden willen laten landen op een totale injectie van minimaal € 1.125.000,00, specifiek gericht op de handelaars en horecazaken die het meest te lijden hebben gehad tijdens de voorbije maanden.
Een eerste aanzet van dit systeem werd al goedgekeurd in CBS 2020_CBS_03115. In deze nota wordt de werkingsmethode verder toegelicht en gaan we ook even in op de afwijkingen van methodiek t.o.v. nota CBS 2020_CBS_03115.
Startpunt van de doelgroep ‘handels- en horecazaken’ zijn de ingeschrevenen op de databank voor de ‘Doe es Genk’-geschenkkaart waar we via een wegingssysteem gericht een bepaald percentage van die € 1.125.000,00 willen laten naartoe stromen. De weging zal gemaakt worden op basis van impact door gedeeltelijke/volledige sluiting tijdens de 2de lockdown die gelijktijdig liep met de lancering van de € 45,00-bon.
Afdeling Economie vraagt goedkeuring aan de gemeenteraad om de € 225.000,00 verder uit te werken gebruik makende van ingesloten reglement.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vooropgestelde werkingsmethodiek, het uitgewerkte reglement en de voorziene middelen.