Terug
Gepubliceerd op 20/01/2021

2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Komst Delhaize en Colruyt op de Hasseltweg

Gemeenteraad
di 19/01/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Zuhal Demir, Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Komst Delhaize en Colruyt op de Hasseltweg 2021_IP_00009 - Interpellatie van raadslid Marleen Vrancken: Komst Delhaize en Colruyt op de Hasseltweg

Motivering

Indiener(s)

Marleen Vrancken

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 14/01/2021 - 10:00

Toelichting

Op 15 december keurde het college van burgemeester en schepenen het project aan de Heiweier goed voor het bouwen van appartementen en een Delhaize.

Een week later keurde hetzelfde college van burgemeester en schepenen de komst van een Colruyt goed aan de overkant.

Deze goedkeuring gebeurde op basis van het BPA Hasseltweg deel 2 dat reeds in voege is van 2004.

Aangezien dit reeds meer dan 15 jaar oud is, kunnen hier ook nog wijzigingen op toegestaan worden.

Volgens onze fractie is dit geen voorbeeld van goed bestuur en inrichting van de ruimte. Met deze goedkeuring wordt de verkeerssituatie op de Hasseltweg onleefbaar voor de buurtbewoners van Boxbergheide, Bokrijk, Wiekstraat, Kneippstraat en omliggende straten. De eerste bezorgdheid moet toch de woonkwaliteit en mobiliteit van de Genkenaren zijn.

Ook voor de bezoekers, die komen winkelen, is een goede verkeersdoorstroming belangrijk.

Aangezien de Hasseltweg een gewestweg is moet men stappen nemen richting gewest om de weginfrastructuur aan te passen aan de toekomstige noden. Zijn die noden al in kaart gebracht, en gecommuniceerd met het gewest?

Onze voornaamste bezorgdheid hierin is dat de private partijen (Colruyt en Delhaize) hun gebouw er sneller zal staan dan dat de aanpassingen aan de weg zijn uitgevoerd.

Heeft het college een oplossing voor de situatie van de bewoners van het westelijk deel van Genk? 

Gaan er in- en uitritten komen aan de Landwaartslaan en/of Heiweier? In het dossier staat dat dit niet wenselijk is.

En tenslotte, 

Waarom wordt er wel gecommuniceerd over de komst van Colruyt en niet over Delhaize?

 

Bespreking

Antwoord

Wat voor effect zal de komst van de Colruyt hebben op de mobiliteitsafwikkeling op de Hasseltweg en het kruispunt aan de Landwaartslaan?

Hoe kan de bereikbaarheid vanuit Boxberg naar het centrum gegarandeerd worden? 

Zijn die noden tot aanpassing al in kaart gebracht, en gecommuniceerd met het gewest?

Heeft het college een oplossing voor de situatie van de bewoners van het westelijk deel van Genk?

Bij de herinrichting van de gewestweg N75 Hasseltweg is er rekening gehouden met de volledige invulling van de handels- en woonfuncties, de vastgelegde BPA’s of RUP’s en de goedgekeurde wegcategorisering (lokale weg II – afbouw intergemeentelijk verkeer Genk-Hasselt). 

De Hasseltweg zou het verkeersvolume op een normale dag goed moeten aankunnen. En dat is vandaag ook zo. Op piekmomenten is het logisch dat er vertraagd verkeer kan voorkomen. Verkeersinfrastructuur wordt nooit berekend of uitgebouwd in functie van korte druktemomenten. 

Maar ook wij zijn niet blind voor de drukte die hier soms ontstaat en beseffen dat dit voor de inwoners van Boxbergheide en Bokrijk niet altijd gemakkelijk is. We zullen dit blijvend bewaken en monitoren én houden daarover ook contact met het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer; eigenaar van deze gewestweg. 

Hadden we als stad dit niet kunnen weigeren omwille van o.a. de drukte van de Hasseltweg?

De omgevingsvergunningsaanvraag is in overeenstemming met de voorschriften van het BPA ‘Hasseltweg Deel II’ dat de ruimtelijke ordening ter plaatse heeft vastgelegd. De omgevingstoetsen met betrekking tot de stedenbouwkundige handelingen, de ingedeelde inrichtingen en activiteiten en de kleinhandelsactiviteiten werden vergund met voorwaarden. 

Zal deze Colruyt ook op zondag open zijn? 

Volgens de aanvraag zal deze Colruyt niet op zondag open zijn. Het is omwille van de Europese Dienstenrichtlijn ook niet meer mogelijk om concurrentie als argument aan te halen en een kleinhandelsvergunning op basis hiervan te weigeren.

Al meermaals zijn, ook in deze gemeenteraad, een aantal gevaarlijke situaties op de Hasseltweg aangehaald. Denk maar aan de kruisingen met de fietspaden, de insteken om over te steken, gebrek aan fietspaden, …. Is hierover nog nieuws? 

Uit de jaarlijkse ongevallenanalyses blijkt dat de Hasseltweg, en inzonderheid het handelsgebied waar het over gaat, geen gevaarlijke kruispunten of wegdelen bevat. De Hasseltweg is dus objectief veilig, conform de Vlaamse veiligheidsnormen. Langs de Hasseltweg ligt sinds de renovatie een mooi en veilig dubbelrichtingsfietspad. Er is bij de opmaak van de plannen bewust gekozen om het fietspad aan één zijde te leggen en oversteekpunten te voorzien naar de andere zijde. Maar ook dit volgen we in ons regelmatig overleg met AWV nauw op. 

Hoe kan de overlast voor de nabijgelegen woningen beperkt worden? Wordt de groene buffer die er nu is behouden?

Ja, de groenbuffer die in het BPA ingetekend staat, blijft behouden. 

Waarom is er hierover geen openbaar onderzoek gebeurd?

Er dient geen openbaar onderzoek georganiseerd te worden wanneer de aanvraag in overeenstemming is met de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg (BPA).

Er is altijd de visie geweest om te gaan voor speciaalzaken op de Hasseltweg, die niet concurrerend zijn aan het centrum van Genk. Wordt deze visie hiermee verlaten?

Vanuit de afdeling Economie werden in het verleden vragen voor vestiging van voedingszaken langs de Hasseltweg negatief geadviseerd. Dat gebeurde vanuit de BPA’s Hasseltweg waarin vanuit de idee van kernversterking een aantal bepalingen zijn opgenomen. We stelden echter vast dat deze aanvragen in beroepsprocedures toch werden vergund (denk maar aan de Aldi en de Lidl). 

Uit eerder onderzoek door onze diensten is echter ook gebleken dat het aantal locaties in Genk voor dit soort grootschalige supermarkten behoorlijk beperkt is. Het betreft hier een aanvraag voor een vestiging die niet in kernwinkelgebied gelegen is, maar op een perifere locatie. In dat opzicht is het noodzakelijk een afweging inzake complementariteit met kernwinkelgebied te maken. Door de aard van de invulling, m.n. een supermarkt met hoofdzakelijk verkoop van voeding en slechts zeer beperkt verkoop van goederen voor persoonsuitrusting en andere producten, is er wat ons betreft sprake van complementariteit. Verder blijven we streven naar een met het kernwinkelgebied complementaire invulling.

Zijn er nog andere ontwikkelingen gekend voor de Hasseltweg?

In de gemeenteraadszitting van 19 mei 2020 keurde de stad de opstart van de vermarkting van gronden op de Hasseltweg ter hoogte van de rotonde met de Landwaartslaan goed, waarna het bestek voor de opdracht “Hasseltweg – Genk – Verkoop onder voorwaarden” gepubliceerd werd.  We ontvingen daarvoor drie offertes, die allemaal een ontwikkeling van een supermarkt in een of andere vorm en / of fastfoodrestaurant voorzien, gecombineerd met woningen. Het schepencollege heeft dan op 29 december jl. de ontwikkelaar Jansen Development/Compass Projectontwikkeling geflecteerd. Momenteel lopen de verdere onderhandelingen om in maart/april met de overeenkomst naar de gemeenteraad te gaan.

Deze aanvraag omvat een grote winkel van 2.250m², een handelsruimte van 350 m², twee kantoren van 125 m², zes appartementen en ongeveer 100 parkeerplaatsen. In dat voorstel zou zich dus een Delhaize vestigen in het handelspand van 2.250m².  De hele realisatie is uiteraard onder voorbehoud van de finale goedkeuring op het college en het verkrijgen van de nodige vergunningen. 

Daarnaast hebben we weet van een sterke intentie om in de voormalige Orchestra twee zaken te vestigen: Swiss Sense (bedden, matrassen & beddengoed) en Vanden Borre Kitchen (keukens).

Waarom werd er wel gecommuniceerd over de komst van Colruyt en niet over Delhaize?

De communicatie rond bekendmaking beslissing Colruyt volgt rechtstreeks uit de procedure tot aanvraag omgevingsvergunning. En voor wat de Delhaize betreft waren wij tot afgelopen vrijdag niet zeker. Wij hebben naar aanleiding van de persvragen hierover contact opgenomen met de projectontwikkelaar en de Delhaize die ons in de namiddag toelating gegeven hebben om te communiceren, waarbij ik er dan van uit ga dat er een akkoord is tussen de ontwikkelaar en Delhaize. 

Wat is de status van het leveringsweggetje aan de Landwaartslaan? Hoe vaak verwachten we vrachtwagens in de Landwaartslaan?

Gaan er in- en uitritten komen aan de Landwaartslaan en/of Heiweier? 

Het leveringswegje waarnaar verwezen wordt, heeft een privaat statuut en wordt nu ook al als servitude voor laden en lossen gebruikt door de aanpalende handelszaken.

Voor de Colruyt gaan er geen bijkomende inritten voorzien worden via de Landwaartslaan. Voor laden en lossen zullen ze wel gebruik maken van de bestaande leveringsweg. In de voorwaarden werd duidelijk opgenomen dat dit enkel en alleen voor leveringen en door de brandweer gebruikt mag worden. Er werd bovendien uitdrukkelijk opgenomen dat deze erfdienstbaarheid niet mag functioneren als ontsluiting van de parking. Meer nog, er moeten infrastructurele maatregelen genomen worden om het gebruik te beperken (bijvoorbeeld door een poort). 

Voor wat betreft de ontsluiting in het Delhaize-project, is er nog geen definitief goedgekeurde omgevingsvergunning. In het ingediende voorstel werd wel voorzien dat men kan inrijden via de Heiweier, maar de hoofdontsluiting met in- en uitritten is voorzien via de rotonde. In de verdere afhandeling van het dossier zal onderzocht worden op welke wijze de ontsluiting best gebeurd, zonder dat dit hinderlijk is voor de bewoners van de Heiweier in de richting van de Kneippstraat. 

di 19/01/2021 - 18:10