Spoorwegbrug:
Wat zijn de plannen met de aanpak van het sluipverkeer tussen Hasseltweg en de Meeënweg. Immers De Slagmolenweg doorkruist het gebied van de Stiemervallei noch De Maten zijn ‘zichtbaar’ of ‘voelbaar’ vanaf deze weg.
Wat is de visie van het bestuur om van de Slagmolenweg en IJzersteenweg een functionele langzame verkeerverbinding te maken die aansluit met de omgeving van de Stiemevallei. Fiets -en wandelvoorzieningen dienen prioritair aanwezig te zijn.
Vanuit de Slagmolenweg is er al jarenlang een fietspad beloofd dat een aansluiting maakt met de Kneipstraat. Hoe ver staat dit project?
Graag een plan van aanpak.
Wat is de vooropgestelde timing met de vervanging van de spoorwegbrug?
Op basis van recent verkregen info vanwege Infrabel kan gemeld worden dat ze dit voorjaar hun aanbestedingsdossier afwerken en publiceren. De start der werken voor het vervangen van de brug zou dan voor najaar 2021 zijn. De wegeniswerken worden aansluitend uitgevoerd, dus in de loop van 2022-2023.
Deze noodzakelijke werken hebben impact op de wijk en zijn mobiliteit. Hoe gaat dit aangepakt worden. Uit wat bestaat het mobiliteitsplan?
De Dominikanenlaan onder de spoorwegbrug wordt verbreed en voorzien van fietspaden. Het kruispunt van de Dominikanenlaan met de Slagmolenweg en Ijzersteenweg wordt heringericht tot een rotonde. Op die manier wordt de leesbaarheid van het kruispunt verbeterd en de verkeersveiligheid verhoogd, in bijzonder voor de fietsers en voetgangers (schoolgaande jeugd).
De keuze voor een rotonde op deze plaats is ontstaan uit diverse feitelijkheden:
De stad wenst op dit punt ook een fysieke poort te ontwikkelen naar enerzijds de woonzone Termien en anderzijds het toeristisch project Slagmolen. De rotonde die trouwens ook snelheidsremmend werkt, vormt als het ware een baken om deze verschillende functies te connecteren en in de kijker te zetten.
Wordt de buurt betrokken bij de heraanleg van deze bouwsite?
Zijn er infosessies voorzien voor de wijk, scholen en horeca?
Vanuit vele infomomenten en contacten met de buurt uit het verleden, weten we dat er een groot draagvlak is om deze brug te verbreden en het kruispunt veiliger te maken. Vandaar dat we hiertoe actie ondernomen heben naar Infrabel voor de organisatie hiervan. Er zullen zoals gebruikelijk bij al onze infrastructuurprojecten infovergaderingen of soortgelijke georganiseerd worden. We zullen deze samen met Infrabel organiseren. Specifieke infosessies voor dit project zijn nog niet vastgelegd.
Wat zijn de plannen met de aanpak van het sluipverkeer tussen Hasseltweg en de Meeënweg? Immers De Slagmolenweg doorkruist het gebied van de Stiemervallei noch De Maten zijn ‘zichtbaar’ of ‘voelbaar’ vanaf deze weg.
Wat is de visie van het bestuur om van de Slagmolenweg en IJzersteenweg een functionele langzame verkeerverbinding te maken die aansluit met de omgeving van de Stiemervallei. Fiets -en wandelvoorzieningen dienen prioritair aanwezig te zijn.
In het kader van het Wijkcirculatieplan en Spartacus (sneltram Lijn 2) ligt er een plan voor ter bespreking met de inwoners om de IJzersteenweg, Volmolen en Beemdenstraat te knippen ter hoogte van de Meeënweg. Deze ingreep zou samen met de herinrichting van het traject N76/N75 als verblijfsgebied met prioriteit voor het fiets- en voetgangersverkeer het sluipverkeer kunnen indijken.
Vanuit de Slagmolenweg is er al jarenlang een fietspad beloofd dat een aansluiting maakt met de Kneippstraat. Hoe ver staat dit project?
Onze dienst Bouw & Infra heeft de procedures opgestart om het traject Berenbroekstraat-Kneippstraat om te vormen tot een fietssnelweg. Dit traject is opgenomen in het fietssnelwegennet van de Vlaamse overheid. De ontbrekende connectie tussen de Slagmolenweg en de Kneippstraat zit mee in het project.
di 19/01/2021 - 18:22