Terug
Gepubliceerd op 20/01/2021

2021_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: De werking SVK Het Scharnier biedt geen woonbegeleiding op maat!

Gemeenteraad
di 19/01/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Zuhal Demir, Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2021_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: De werking SVK Het Scharnier biedt geen woonbegeleiding op maat! 2021_IP_00010 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: De werking SVK Het Scharnier biedt geen woonbegeleiding op maat!

Motivering

Indiener(s)

Geert Reyskens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 14/01/2021 - 10:07

Toelichting

Als raadslid ben ik aangesproken door een cliënt met administratieve beperkingen. 

De aanvraag gebeurde medio september 2020 en kende 17 mails voor het dossier volledig was.

De aanvrager kon dit niet zelfstandig doen.

De werking van SVK Het Scharnier verloopt bijzonder stroef.

Er is geen begeleiding voor het aanvragen van de nodige attesten (belastingen – notaris). Vaak werken deze diensten tijdens deze pandemie moeilijk (op afstand).

Ik heb mogen ervaren dat er weinig empathische reflex  aanwezig is voor cliënten met een acuut woonstprobleem. 

Het ontbreekt aan het aanbieden van een duidelijk antwoord op de actuele woningnood.

Vanuit mijn hulpverleningsreflex vind ik dat hier geen begeleiding op maat gegeven wordt voor personen met een woonproblematiek.

Ik vind dat de werking van deze dienst absoluut geëvalueerd moet worden met een verbetertraject.

Bespreking

Antwoord

Met SVK Het Scharnier werd eerst bekeken welk inschrijvingsdossier je beschrijft in je vraag en hoe de knelpunten die je aanhaalt werden behandeld. Aangezien dit over een individueel dossier gaat, zal ik u de rest van het antwoord persoonlijk overmaken, maar naar ik het begrijp is het dossier in goede orde opgevolgd door SVK; zoals we dat overigens van hen gewoon zijn. 

di 19/01/2021 - 18:23