Achtergrondinfo
Zoals we vernomen hebben zou er eindelijk een plan klaar zijn om onze mensen te vaccineren.
Veel is federaal geregeld en via de regio’s maar toch blijven er veel verantwoordelijkheden over voor de steden en gemeenten.
Daarom zijn wij toch wel benieuwd naar het plan wat jullie klaar hebben liggen om onze inwoners op een snelle en veilige manier te laten vaccineren.
Zoals we reeds konden vernemen in de media zou de Limburghal een vaccinatiedorp worden.
Vragen:
Toch gaat dit volgens ons een huzarenstuk worden om zoveel mogelijk burgers daar te krijgen om zich te laten vaccineren.
Het gaat nog zeker tot september duren als ik de minister van volksgezondheid mag geloven.
Dus laten we samen erover brainstormen hoe we de mensen zo goed mogelijk , zo veilig mogelijk kunnen vaccineren in een stad op mensenmaat waar wij als stad duidelijk maken dat we om onze burgers geven .
Met betrekking tot de vragen rond communicatie en sensibilisering:
De communicatie rond de corona-vaccinatiestrategie van de overheid is een gezamenlijke inspanning van zowel de hogere als de lokale overheden, en ook van de eerstelijnszones. Deze communicatie is ook al opgestart, zowel op Vlaams niveau als op lokaal niveau. Zo wordt er al gesensibiliseerd met de Vlaamse campagnematerialen en is er ook al geïnformeerd rond de locatie van het vaccinatiecentrum. Het centrum is momenteel nog in volle uitbouw en de vaccinatiestrategie staat nog maar aan het begin, dus is het ook logisch dat hierover stelselmatig meer informatie beschikbaar zal komen. De communicatie-aanpak zal dan ook gericht moeten zijn op het continu actueel houden van de informatie voor de bevolking en dit met onze website als centrale bron van informatie.
Aanvullend op de Vlaamse campagne gericht op informeren en sensibiliseren, wordt er op lokaal niveau ook een communicatie-aanpak opgezet. De twee belangrijke doelstellingen zijn ook hier enerzijds correct informeren over het vaccinatiegebeuren, en anderzijds mensen overtuigen om zich te laten vaccineren. De heropstart van ons economisch en sociaal / maatschappelijk leven hangt af van het welslagen van de vaccinatiecampagne en dus is het van groot belang om onze stedelijke kanalen zo ruim mogelijk in te zetten om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Met de stedelijke website als centrale bron van informatie (voor o.a. info vaccinatiecentrum, FAQ,…) werken we een aanpak uit waarbij we enerzijds vraaggestuurd werken en anderzijds outreachend via de reguliere communicatiekanalen én aanvullend via het stedelijk netwerk van eigen diensten en organisaties waarmee we samenwerken, in een aanpak gericht op het bereiken van moeilijker bereikbare doelgroepen en/of specifieke doelgroepen met een lage vaccinatiebereidheid.
Om mensen te overtuigen en veel mensen te bereiken, zal er werk worden gemaakt van laagdrempelige, aansprekende communicatiematerialen (begrijpbare taal, visueel ondersteund met veel foto’s, video,…). Deze aanpak is nog in uitwerking, maar werken met sleutelfiguren of ambassadeurs kan daar dus zeker onderdeel van zijn.
Wat zal men doen om alle mensen die gevaccineerd willen worden ter plekke te krijgen?
Wat doen we met de mensen die echt niet goed te been zijn?
Kunnen we niet zoals in verschillende Duitse steden, de mensen naar de centra brengen met het openbaar vervoer?
Kunnen we niet met vrijwilligers werken die de mensen thuis gaan halen?
De insteek is om zo veel mogelijk mensen naar het vaccinatiecentrum te krijgen. Men is er zich van bewust dat dit niet voor iedereen evident is. Er zal in eerste instantie uitgebreid ingezet worden op het communiceren van de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Daarnaast worden er momenteel verschillende pistes onderzocht om de personen die niet goed te been zijn, toch de mogelijkheid te geven om ter plaatse te geraken:
Wat is het plan van aanpak? Wordt er gewerkt met vrijwilligers? Zal er stadspersoneel worden ingezet? Is er al een concreet plan uitgewerkt?
Hoe zal de samenwerking verlopen met de omliggende gemeenten uit de eerstelijnszorg?
De regierol van de vaccinatie-uitrol ligt bij de ELZ. Per locatie is er een projectteam opgezet. Voor ons is dat dus samengesteld uit betrokkenen van Genk – As – Zutendaal. Het medisch luik – dus ook het medisch personeel – wordt volledig opgenomen door de ELZ, waar men ook een verantwoordelijke daartoe heeft aangeworven.
Naar de lokale besturen wordt er gekeken voor onderstaande functies:
- Centrumverantwoordelijken / projectleiders
- Communicatieverantwoordelijken
- Poetsploegen (deze worden voorzien door de Limburghal)
- Stewards aan ingang, uitgang en parking.
- Onthaalbedienden, zowel aan de start van de vaccinatielijn als aan het einde en bij vertrek. We gaan voor vier vaccinatielijnen, dus daarvoor zijn acht medewerkers nodig.
- Call-centrum medewerkers: Zeker in de beginfase zouden er toch minimum twee medewerkers in de bezetting hiervan moeten voorzien. Er is nog onduidelijkheid over de openingsduur van dit call-centrum.
- Tot slot zijn er nog enkele ‘functies’ waar we even van moeten bekijken wie dat kan opnemen of bij wie we dat bijkomend kunnen leggen. Zo vraagt men een crowd-control medewerker voor het onthaal (kan ook steward zijn) en lijkt het ons zinvol om in de beginfase iemand te hebben als schakel tussen de back-office-ruimten en de vaccinatielijnen. Hiervoor kan er gekeken worden naar de inzet van personeel van de stad Genk, of van As of Zutendaal.
We wachten ondertussen op het draaiboek dat vanuit Vlaanderen gepubliceerd zal worden en dat als leidraad kan dienen voor de verdere opbouw van het centrum en de bijkomende gerelateerde zaken.
Wanneer wordt er gestart met de inrichting van de Limburghal?
Voor de inrichting van de Limburghal is er een grondplan op basis van de input van de medisch expert en de richtlijnen vanuit Vlaanderen goedgekeurd (door politie, brandweer en de federale gezondheidsinspecteur). In afwachting zijn door de directie van de Limburghal de nodige offertes opgevraagd voor de opbouw. We gaan er van uit dat er aanstaande maandag 25 januari met de feitelijk opbouw gestart wordt, zodat we dan op 1 februari een eerste try-run kunnen doen zoals gevraagd door Vlaanderen. Het volledige logistieke en het organisatorische luik wordt opgevolgd door de projectgroep.
Aanvullend …
We benadrukken nog eens dat het tempo van vaccinatie zal bepaald worden door de levering van de vaccins. Dit zal van week tot week afwachten zijn en is onderhevig aan meerdere factoren. We zullen een enorme flexibiliteit moeten hanteren om hier telkens weer op in te spelen.
De regie voor het uitnodigen voor wie op welk moment in aanmerking komt voor een vaccinatie, wordt centraal vanuit Vlaanderen gevoerd. Met de informatie die we tot nu toe hebben; zal dit niet zijn op basis van adres, maar eerder op basis van criteria zoals leeftijd, risicogroep, etc. Er is echter nog geen duidelijkheid welk criterium er zal gehanteerd worden in fase 2 waarbij de grote bevolkingsgroep zal gevaccineerd worden.
di 19/01/2021 - 18:14