Terug
Gepubliceerd op 20/01/2021

2021_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Afval en uitwerpselen aan de Zuiderring

Gemeenteraad
di 19/01/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Zuhal Demir, Meryame Kitir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2021_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Afval en uitwerpselen aan de Zuiderring 2021_IP_00005 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Afval en uitwerpselen aan de Zuiderring

Motivering

Indiener(s)

Chris Janssens

Gericht aan

Wim Dries

Tijdstip van indienen

wo 13/01/2021 - 11:36

Toelichting

Ter hoogte van de Zuiderring, in een zijweg waar voornamelijk truckchauffeurs verzamelen, wordt al verschillende maanden op zeer regelmatige tijdstippen vastgesteld dat er grote hopen afval/zwerfvuil achtergelaten worden, voornamelijk door truckchauffeurs die er tijdelijk gestationeerd zijn. Vrachtwagenchauffeurs bereiden en gebruiken ter plaatse een maaltijd, om vervolgens de hele troep achter te laten. Bovendien wordt de bosomgeving gebruikt als publiek toilet. Voor bewoners en ondernemers in de buurt is dit - zeer begrijpelijk - een doorn in het oog.

Derhalve stel ik het stadsbestuur graag volgende vragen:

Hoeveel meldingen van sluikstorten, overlast en gelijkaardige incidenten kregen het stadsbestuur en/of de veiligheidsdiensten reeds voor de genoemde problematiek aan de Zuiderring?

Hoeveel kg afval/zwerfvuil werd er op deze locatie reeds opgehaald?

Hoeveel pv's of gasboetes werden er al uitgeschreven met betrekking tot deze problematiek?

Welke initiatieven heeft het stadsbestuur al genomen om de situatie ter plaatse te verbeteren of zwerfvuil te voorkomen?

Gezien de aanhoudende problemen zijn er duidelijk bijkomende acties nodig. Welke bijkomende initiatieven kan en zal het stadsbestuur nog nemen?

Bespreking

Antwoord

Hoeveel meldingen van sluikstorten, overlast en gelijkaardige incidenten kregen het stadsbestuur en/of de veiligheidsdiensten reeds voor de genoemde problematiek aan de Zuiderring?

Vroeger waren er wel eens meer klachten, maar de afgelopen twee jaren is er bij onze afdeling ReiGr één melding toegekomen voor zakken en ander afval dat werd achtergelaten op deze plek aan de Zuiderring. Er wordt – net als elders in Genk – ook regelmatig opgeruimd. Daarmee willen het gekende probleem natuurlijk niet ontkennen. Immers, bij Politie Carma kwamen er sinds 1 januari 2020 zeven meldingen toe voor wat die locatie op de Zuiderring betreft. 

Hoeveel kg afval/zwerfvuil werd er op deze locatie reeds opgehaald?

We hebben geen exacte cijfers, maar bij de laatste melding werd er ongeveer 150 kg afval opgeruimd. 

Hoeveel pv's of gasboetes werden er al uitgeschreven met betrekking tot deze problematiek?

Omdat er geen dader gekend is, werden geen PV’s of GAS-boetes ter zake opgesteld. Het achtergelaten (instant gebruikers)afval leidt zelden tot een aanwijsbare dader, anders dan bij sluikstorten waar het huisafval wel concrete aanwijzingen naar de identiteit kan bevatten. 

Welke initiatieven heeft het stadsbestuur al genomen om de situatie ter plaatse te verbeteren of zwerfvuil te voorkomen?

Gezien de aanhoudende problemen zijn er duidelijk bijkomende acties nodig. Welke bijkomende initiatieven kan en zal het stadsbestuur nog nemen?

In Genk is er een zonaal parkeerverbod voor voertuigen van meer dan 3,5 ton van toepassing. Het doel van dit parkeerverbod is om te voorkomen dat vrachtwagens voor onveilige situaties en overlast (geluid, afval) zorgen op en langs het openbaar domein.

Er is, gelijktijdig met de invoering van het zonaal parkeerverbod, voorzien in betalende private parkeerzones voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. Door toenemende economische activiteit is ook het vervoer van goederen gestegen. Dit zorgt voor een stijgende verkeersdrukte en parkeerdruk. Dit is niet enkel een lokaal maar een nationaal gegeven; denk maar aan de overbezetting van snelwegparkings. Vele bedrijven werken met (onder)aannemers. Deze maken vaak gebruik van vrachtwagenbestuurders uit andere landen van de Europese Unie. Deze bestuurders zijn zelden een andere taal dan hun moedertaal machtig, wat communiceren ook bemoeilijkt. De private parkeerplaatsen zijn ondertussen gekend en eveneens vaak volzet. De vrachtwagenbestuurders zoeken dan ook een plaats op het openbaar domein waar zij proberen zich niet hinderlijk op te stellen. De vrachtwagenbestuurders moeten ook rij- en rusttijden respecteren, wat ertoe kan leiden dat zij sneller geneigd zijn om zich alsnog op de openbare weg te parkeren. Hoogstwaarschijnlijk zijn de vrachtwagens die nu aan de Zuiderring staan, verschoven van het private terrein aan de Bosdel. De stad en eigenaar, Group GL, hebben hier in 2020 het parkeren van vrachtwagens onmogelijk gemaakt omdat ook hier klachten van overlast waren.

Binnen onze dagelijkse patrouilles is er steeds aandacht voor de handhaving van het zonaal parkeerverbod. Hiernaast worden er op basis van deze vaststellingen en op basis van klachten ook regelmatig gerichte acties uitgevoerd.

In november kregen we verschillende klachten van overtredingen van het parkeerverbod op de Zuiderring. Deze klachten werden besproken op het operationeel overleg, waarna er beeldvorming opgestart werd. De ploegen noodhulp hebben, gedurende een periode van twee weken, patrouilles uitgevoerd ter plaatse en hiervan verslag opgesteld. Hieruit bleek dat het aantal vrachtwagens varieerde van 2 tot 28 en dat de problematiek zich zowel voordoet tijdens weekdagen als in het weekend.

Hieruit volgend werden, op basis van een analyse van deze gegevens, gerichte acties uitgevoerd door de dienst verkeer. Deze acties vonden plaats in de periode november- december en hebben ertoe geleid dat 15 vrachtwagens zijn weggestuurd en 27 daarbovenop ook een onmiddellijke inning hebben ontvangen. 

Helaas stellen we vast dat het repressief optreden op één locatie leidt tot een verschuiving naar een andere locatie. We moeten dit dus in een breder geheel bekijken en zoeken naar een geïntegreerde aanpak. Er is daartoe een werkgroep samengesteld met vertegenwoordiging van de politie en onze afdelingen economie, reiniging en mobiliteit.

di 19/01/2021 - 18:17