Overeenkomstig artikel 15 van het omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. De gemeentelijke projecten;
2. Andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
De aanvraag heeft geen betrekking op een Vlaams of provinciaal project, noch op een ingedeelde inrichting van klasse 1, noch op een gemeentegrensoverschrijdend project.
Het college van burgemeester en schepenen is dan ook bevoegd om over de omgevingsvergunningsaanvraag een beslissing te nemen.
Volgens artikel 12 § 2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen moet de gemeenteraad echter eerst een beslissing nemen over de beoogde wijziging van een gemeenteweg die betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Om deze reden zal eerst aan de gemeenteraad de vraag tot wijziging van het rooilijnplan van Driehoevenstraat (t.h.v. de aansluitingen van de nieuwe toegangswegen) voorgelegd word. Vervolgens zal de vraag m.b.t. de aanleg van de nieuwe wegenis en wijziging van de gemeenteweg voorgelegd worden.
Voorliggend advies m.b.t. het rooilijnplan en de wegenis kadert binnen deze gemeenteraadsbeslissing. Zie punt 6 'Omgevingstoets' voor meer informatie.
Op 24 augustus 2020 werd een aanvraag van omgevingsvergunning ingediend bij de Vlaamse regering met dossiernummer omgevingsloket OMV_2019131276.
Het project omvat:
Stedenbouwkundige Handelingen
De aanvraag werd ingediend door Nieuw Dak cvba gevestigd te Grotestraat 65 te 3600 Genk, heeft betrekking op een terrein met adres en met als kadastrale omschrijving afdeling 2 sectie A nrs. 2L18, 2B32, 2G35, 237B en 962A en betreft het oprichten van 22 grondgebonden woningen en 3x2 appartementen met tuinbergingen, het aanleggen van riolering en openbare wegenis en het rooien van bomen en struiken.
1. Situering |
Omschrijving
Het projectgebied is gelegen langs de Driehoevenstraat. Het projectgebied situeert zich tussen woningen Driehoevenstraat 1 en Wandelstraat 22, de voormalige site van het fabriek Nomina Powell. Dit fabriek met aanhorigheden werd in 2013 gesloopt.
Zoneringsgevens:
Volgens het gewestplan Hasselt-Genk, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 3 april 1979, is de omgevingsvergunningsaanvraag gelegen in de bestemming ‘woongebieden’ en ‘woonuitbreidingsgebieden’.
Het project ligt binnen de afbakeningszone van het gewestelijk RUP ‘Afbakening regionaalstedelijk gebied Hasselt – Genk’, goedgekeurd op 20-06-2014. Het valt niet binnen specifieke deelgebieden van dit RUP.
2. Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Er wordt een aanvraag gedaan voor het bouwen van een mix van vier typewoningen, namelijk:
- type1/2 (1 slaapkamer voor 2 personen): 3x2 eenheden,
- type 2/3 (2 slaapkamers voor 3 personen): 6 eenheden,
- type 3/5 (3 slaapkamers voor 5 personen):10 eenheden,
- type 4/6 (4 slaapkamers voor 6 personen): 6 eenheden.
Voorts omvat het project eveneens infrastructuurwerken en terreinaanlegwerken:
Concept
Dwars op de Driehoevenstraat worden er 3 woonlinten/woonstraten ingeplant. Het zijn drie doodlopende straten met telkens een keerpunt. De linten vormen een strakke lijn met uitzondering op de middelste (blok B) deze heeft een knik. Deze bouwlijnen zullen het zicht geleiden naar het ‘achterliggend’ groengebied en de parkzones tussenin. De Driehoevenstraat krijgt op deze manier geen gesloten wand, waardoor de achterliggende groenstructuur zowel visueel als fysiek aanwezig blijft.
De materialisatie van de 3 straten is uniform. Er wordt gekozen voor een grijze betonklinker voor het voetpad en een asfaltverharding voor de rijweg.
Flankerend aan deze verharde zone bevindt zich telkens een ruime groenzone die het park tot diep in het plangebied brengt, tot aan de Driehoevenstraat. De nieuwe publieke ruimte is overwegend groen. Het privé-groen aan de woningen is eerder beperkt, om zo ruimte te geven aan openbaar en collectief groen. De aanwezigheid van groen is nodig zowel voor de leefbaarheid van een buurt als voor de biodiversiteit. Het groen is streekeigen en draagt positief bij tot de ontwikkeling van bijkomende, kleinschalige natuur in de buurt.
Het privé groen beperkt zich tot tuintjes bij elke woning dewelke allen een gunstige zuid-oriëntatie hebben en toegankelijk zijn via de paden aan de achterzijde. Dwars op de 3 woonstraten bevindt zich een trage verbinding als verdeelas binnen het plangebied, die de publieke ruimtes verbindt met de individuele woningen. Deze verbinding vertakt zich steeds naar de achtertuinen van de woningen. Daar waar deze trage verbinding de woonlinten kruist (is het geval bij blok A en blok C ) zal het dak van de gebouwen worden doorgetrokken overheen het pad ter accentuering van dit kruispunt.
De zuidelijke woningen communiceren via hun voortuinzone met het publiek groen. Hierdoor heeft de bewoner zelf de kans om een evenwicht te vinden tussen beschutting’ en sociaal contact. De noordelijk gelegen woningen grenzen er met hun tuin aan. Op die manier wordt de binnengetrokken parkzone aan beide langszijden op een verschillende manier opgeladen, ondersteund en begrensd. Om de ruimtelijke begrenzing aan de noordzijde niet te vrij te laten en om een kakofonie van tuinafschermingen te counteren, wordt deze grens per twee woningen via een uniforme tuinmuur deels vorm gegeven. Deze muur bakent de zone voor tuinbergingen af in de achtertuin.
Deze nieuwe publieke ruimte zal sociale ontmoeting tussen de bewoners stimuleren. Hierin is iedereen vertegenwoordigd: kinderen, ouderen, mindervaliden enz. We streven in die zin naar een inclusieve publieke ruimte, die door iedereen kan worden gebruikt. Dit betekent dat voldoende (natuurlijke) speelaanleidingen voor kinderen aanwezig zijn, dat voldoende rustgelegenheid voor ouderen aanwezig is, dat in de publieke ruimte weinig hoogteverschillen of obstakels aanwezig zijn enz. Het moet zo zijn dat bewoners er op een vanzelfsprekende manier gebruik van maken.
Het in het terrein aanwezige hoogteverschil, oplopend vanaf de Driehoevenstraat, zorgt voor een verspringing van de nulpas van de woningen. Dit wordt opgevangen door de woningen in clusters van twee te laten verspringen in hoogte.
Mobiliteit
Elke woonentiteit heeft één eigen staanplaats voor een auto van 2m50 breed, bereikbaar vanuit een van de drie nieuwe insteken. Langsheen de drie nieuwe insteken zijn er 14 parkeerplaatsen voorzien voor bezoekers. In de voortuin is er een zone voorzien voor het plaatsen van enkele fietsen, deze kunnen eveneens gestald worden in de tuinbergingen.
Door de centrale positie van de trage verkeers-as wordt binnen het plangebied het “langzaam” verkeer gestimuleerd. Circulatie binnen het plangebied kan zo snel en efficiënt plaatsvinden.
Rooilijnplan
Het rooilijnplan ondersteunt de conceptuele uitwerking van het project. Vanuit het stedenbouwkundig concept met de “groene vingers” die vanuit de omgeving het terrein binnendringen wordt het groen het plangebied ingetrokken. In de sequentie van ruimten in het plan worden altijd harde ruimten (pad, woning, straat) afgewisseld met groene ruimten (achtertuin, voortuin, groenzone). Hierdoor blijft het groen de dominante factor in het plangebied.
Om onderscheid en variatie te krijgen is het van belang om de overgangen tussen de verschillende ruimten goed te definiëren. De straat zien we als een openbare weg en valt binnen het rooilijnplan. De straat als ontmoetingsruimte gaat over in de voortuinzone bij de woningen (privé, niet opgenomen binnen het rooilijnplan).
De as voor langzaam verkeer doorheen het plangebied wordt eveneens opgenomen in het rooilijnplan. Het pad zorgt voor snelle verbindingen tussen de verschillende ruimten binnen het plangebied. Zoals bijvoorbeeld de bezoekersparkeerplaatsen en de woningen en de rijen woningen onderling. Door deze dragende as wordt langzaam verkeer gestimuleerd.
De achtertuinen zijn toegankelijk via een dienstpad in klinkerverharding. Dit pad wordt niet opgenomen in het rooilijnplan, maar behoort wel tot het over te dragen openbaar domein. Aan dit pad wordt op openbaar domein een haag geplant zodat er geen rechtstreeks zicht is op de achtertuinen. Op de kruising van het publieke groen (de groene vingers) en het pad voor traag verkeer worden de bijzondere verblijfsplekken ingericht.
De groene zones tussen de nieuwe openbare wegenis en de bouwzones met privétuinen behoren tot het openbaar domein, maar worden niet opgenomen in het rooilijnplan.
Regenwaterinfiltratie
De infiltratie aan de oppervlakte is zeer goed. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een infiltratieriolering d.m.v. poreuze betonbuizen, infiltratiebermen en infiltratiebekkens.
Elke woning krijgt een RWA-putje. Dit putje wordt aangesloten op de RWA-riolering en deze riolering sluit aan op een infiltratiebekken. De verharde oppervlakte van de wegenis vloeit af naar een infiltratieberm langs de weg. Op een aantal plaatsen worden slokkers geplaats om bij hevige neerslag overtollig regenwater naar de riolering te brengen, moest dit door de infiltratiebermen niet verwerkt kunnen worden.
Enkel het rooilijnplan en het wegenisdossier m.b.t. de aanleg van nieuwe gemeentewegen wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.
3. Procedureverloop |
Op 24 augustus 2020 werd door PCP Architecten de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend, op 21 september werden bijkomende gegevens gevraagd, op 24 september werden de bijkomende gegevens bezorgd, op 24 september 2020 werd het dossier volledig verklaard. Het eerste openbaar onderzoek liep van 4 oktober 2020 t.e.m. 2 november 2020.
Naar aanleiding van opmerkingen van de stad Genk, werd er een aangepast rooilijnplan en een aangepast plan bestaande toestand ingediend via een wijzigingsverzoek. Het aangepaste rooilijnplan vereiste een nieuw openbaar onderzoek dat loopt van 7 januari 2021 t.e.m. 5 februari 2020.
De zaak der wegen vormt onderdeel van het aanvraagdossier en dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad.
4. Openbaar onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar(s) |
Resultaat onderzoek/raadpleging aanpalende eigenaar(s)
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het eerste openbaar onderzoek liep van 4 oktober 2020 t.e.m. 2 november 2020. De aanpalende eigenaars werden aangeschreven. Tijdens dit openbaar onderzoek heeft de stad geen bezwaren of opmerkingen ontvangen.
Naar aanleiding van een wijzigingsverzoek, werd er een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd van 7 januari 2021 t.e.m. 5 februari 2020. De aanpalende eigenaars werden aangeschreven. Voorlopig heeft de stad geen opmerkingen ontvangen.
Indien de stad alsnog opmerkingen of bezwaren zou ontvangen die betrekking hebben op de zaak der wegen of het rooilijnplan, zal de behandeling worden voorgelegd aan het schepencollege en aan de gemeenteraad.
5. Adviezen |
Externe adviezen
Brandweerzone Oost Limburg - Hulpverleningszone Oost (Genk) heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Voorwaardelijk gunstig.
Voorwaarden/advies:
Zie advies Brandweerzone Oost Limburg - Hulpverleningszone Oost (Genk).
Het advies wordt bijgetreden.
Het Agentschap van natuur en Bos heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Voorwaardelijk gunstig.
Voorwaarden/advies:
Zie advies Agentschap van natuur en Bos.
Het advies wordt bijgetreden.
FLUVIUS SYSTEM OPERATOR werd pas advies gevraagd op 27 januari 2021 omwille van een fout in de uitwisseling van gegevens met het Omgevingsloket. Er werd gevraagd aan FLUVIUS om ons alsnog een advies te bezorgen binnen de termijn van 26 dagen, zodat het advies kan toegevoegd worden aan de vergunning.
Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Gunstig.
Voorwaarden/advies: Zie advies Dep. Mobiliteit en Openbare Werken.
Het advies wordt bijgetreden.
Vlaamse Milieumaatschappij heeft gemeld dat er geen advies vereist is voor voorliggend project.
ELIA ASSET heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Voorwaardelijk gunstig.
Voorwaarden/advies: Zie advies.
Het advies wordt bijgetreden.
De Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Voorwaardelijk gunstig.
Voor hogervermeld perceel is er een uitbreiding van het waterleidingnet nodig. Er bestaat hierover al een voorontwerp, de leiding is nog niet aangelegd.
Voorwaarden/advies: Zie advies.
FLUXYS BELGIUM heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Gunstig.
Voorwaarden/advies: Zie advies.
Het advies wordt bijgetreden.
Interne adviezen
Dienst Bouw & Infra, Dienst Gis & Geo: heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: gunstig.
Voorwaarden/advies: Gunstig: Voor Bouw & Infra zijn er geen specifieke opmerkingen. Het ontwerp is met de betrokken actoren meermaals besproken.
Algemene opmerking:
Het advies wordt bijgetreden.
Dienst Mobiliteit heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Gunstig.
Advies: Onze diensten hebben op vlak van mobiliteit geen bezwaren tegen hoger vermelde aanvraag tot omgevingsvergunning.
Aangezien wij betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van het project (o.m. masterplan) kunnen wij inhoudelijk akkoord gaan met de Mober. Meer bepaald over de ontsluiting, parkeerorganisatie e.d.
Opmerking:
Omdat het woonproject een soort parkaanleg heeft met veel groen en open ruimte, bestaat de kans dat er op niet wenselijke plaatsen geparkeerd gaat worden. Bij de opmaak van de plannen ‘omgevingsaanleg’ kunnen dan ook best de nodige antiparkeermaatregelen genomen worden.
Het advies wordt bijgetreden.
Dienst Reiniging en Groen heeft advies uitgebracht binnen de termijn van 30 dagen volgend op de ontvangst van de adviesvraag. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Voorwaardelijk gunstig.
Voorwaarden/advies (Kapadvies):
Positief advies voor het rooien van bestaande beplanting in het geel en groen aangeduid gebied (zie plan bestaande toestand).
Gedeeltelijk positief advies voor het rooien van de beplanting in het oranje gekleurd gebied: positief advies voor het rooien van de beplanting binnen dit gebied, uitgezonderd inheemse bomen met een stamomtrek vanaf 30 cm op 100 cm hoogte die buiten 5 meter vallen rondom een te bouwen gebouw. Tijdens de bouwwerkzaamheden mogen deze bomen ondergronds en bovengronds niet worden beschadigd.
Algemene opmerking: graag de verharde oppervlakten maximaal in gesloten verharding voorzien.
Het advies wordt bijgetreden. De verhardingskeuze werd tijdens voorbespreking afgetoetst met Dienst Bouw en Infra.
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling heeft advies uitgebracht. De eindconclusie van het advies luidt als volgt: Voorwaardelijk gunstig.
Voorwaarden/advies:
Naast enkele stedenbouwkundige voorwaarden die te maken hebben met de woningen, heeft Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling volgende opmerking die relevant is voor de realisatie van het project:
De stad Genk is eigenaar van een deel van de gronden waarop het project zou worden gerealiseerd. Deze gronden behoren op dit moment nog tot het privaat eigendom van de stad. Het afleveren van de (voorwaardelijke) vergunning staat los van de toelating van de stad als grondeigenaar om op deze gronden werken uit te voeren of ze op te nemen in het project. Hiervoor moeten deze gronden worden aangekocht.
6. Omgevingstoets |
Decreet Gemeentewegen
Op 12 augustus 2019 werd het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Op 1 september 2019 trad het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen in werking (verder in de tekst “Decreet Gemeentewegen” genoemd).
Artikel 8 van het betreffende decreet meldt het volgende: “Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad”. Volgens artikel 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen moet de gemeenteraad eerst een beslissing nemen over de beoogde wijziging van een gemeenteweg die betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Als er m.a.w. een gemeentelijk rooilijnplan bestaat, moet de gemeenteraad eerst beslissen over de wijziging of opheffing van dit rooilijnplan vooraleer ze kan beslissen over de vraag (in het kader van de vergunningsaanvraag) tot wijziging of opheffing van de gemeenteweg. Dit zijn twee aparte gemeenteraadsbeslissingen. Ze kunnen wel in dezelfde zitting genomen worden.
Om deze reden wordt via voorliggende nota eerst aan de gemeenteraad de vraag tot wijziging van het rooilijnplan van Driehoevenstraat (t.h.v. de aansluitingen van de nieuwe toegangswegen aan Driehoevenstraat) voorgelegd. Vervolgens wordt in voorliggende gemeenteraadsnota de vraag tot aanleg en wijziging van de gemeenteweg voorgelegd.
In haar beslissing over de aanleg en wijziging van de gemeenteweg kan de gemeenteraad voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Rooilijnplan
De gemeenteraad heeft de exclusieve bevoegdheid voor de aanleg, wijziging, verplaatsing en opheffing van alle gemeentewegen. De ligging en breedte van gemeentewegen wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan. Een wijziging van het gemeentelijk wegennet is mogelijk door een besluit tot opheffing van de rooilijn.
Volgens artikel 12 §2 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning (d.d. 25 april 2014) opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor verkavelingen, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. Volgens artikel 16 van het Decreet Gemeentewegen bevat een gemeentelijk rooilijnplan minstens de volgende elementen:
Het toegevoegde nieuwe rooilijnplan voldoet aan de vormvereisten van het decreet.
Het bestaande rooilijnplan van Driehoevenstraat (Plan ID: 710_243_00059_00001_A) werd goedgekeurd op 18 april 1956. Er wordt gevraagd om het betreffende rooilijnplan te wijzigen om de nieuwe wegenis (die onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningaanvraag) te verbinden met Driehoevenstraat.
Wegenis
De technische bepalingen van het bijzondere bestek beantwoorden aan de normen van het typebestek 250 en voldoen m.a.w. aan de nodige technische kwaliteitsvereisten.
Indien de bepalingen van het bijzonder bestek gerespecteerd worden, zullen de voorgestelde riolerings-, wegenis- en omgevingswerken volgens de regels van de kunst worden uitgevoerd.
Aan deze aanvraag kan een voorwaardelijk gunstig advies verleend worden, daar:
Het gevraagde met betrekking tot de wegenis wordt door het schepencollege gunstig geadviseerd mits rekening gehouden wordt met de onderstaande voorwaarden.
Bij de beoordeling van de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag zelf kunnen er, in functie van de overige onderdelen die geen betrekking hebben op de wegenis, bijkomende voorwaarden opgelegd worden.
7. Advies schepencollege |
Rekening houdend met bovenstaande argumentatie heeft het schepencollege op 2 februari 2021 het volgende geadviseerd:
Voorwaardelijk gunstig voor de zaak der wegen en het rooilijnplan van de omgevingsvergunningsaanvraag m.b.t. het oprichten van 22 grondgebonden woningen en 3x2 appartementen met tuinbergingen, het aanleggen van riolering en openbare wegenis en het rooien van bomen en struiken met als adres Driehoevenstraat zn (dossiernr. OMV_2019131276).
Mits voldaan wordt aan de voorwaarden en de opmerkingen die voortvloeien uit bovenstaande adviezen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en uitvoeringsbesluiten;
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en uitvoeringsbesluiten;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en uitvoeringsbesluiten;
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het bestaande rooilijnplan van Driehoevenstraat goed op basis van de hierboven vermelde overwegingen en in het bijzonder de opgenomen argumentatie in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag m.b.t. het oprichten van 22 grondgebonden woningen en 3x2 appartementen met tuinbergingen, het aanleggen van riolering en openbare wegenis en het rooien van bomen en struiken met als adres Driehoevenstraat zn (dossiernr. OMV_2019131276).
De gemeenteraad keurt de aanleg van de nieuwe gemeentewegen en voetpaden (ligging, breedte en uitrusting), het rooilijnplan voor de nieuwe wegenis en de opname in het openbaar domein goed in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag m.b.t. het oprichten van 22 grondgebonden woningen en 3x2 appartementen met tuinbergingen, het aanleggen van riolering en openbare wegenis en het rooien van bomen en struiken met als adres Driehoevenstraat zn (dossiernr. OMV_2019131276), mits voldaan wordt aan de voorwaarden.
Voorwaarden:
Opmerkingen