Terug
Gepubliceerd op 24/02/2021

2021_GEM_00047 - Subsidiereglement - Infrastructuur voor socioculturele-, jeugd- en sportverenigingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 23/02/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Afwezig

Anna Boey

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GEM_00047 - Subsidiereglement - Infrastructuur voor socioculturele-, jeugd- en sportverenigingen - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde
Stemmen voor 26
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Ivo Schoonheere, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Lotte Trippaers, Alessandro Cucchiara, Erik Gerits, Chris Janssens, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Erhan Yilmaz, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Gaby Colebunders, Rina Simons, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 12
Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Cindy Machiels
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GEM_00047 - Subsidiereglement - Infrastructuur voor socioculturele-, jeugd- en sportverenigingen - Goedkeuring 2021_GEM_00047 - Subsidiereglement - Infrastructuur voor socioculturele-, jeugd- en sportverenigingen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

4028bab653f5f23e0154613e2d4300a3

Argumentatie

In een lokale gemeenschap moet er voldoende infrastructuur zijn waarbinnen het samenleven vorm kan krijgen en waarbinnen de noden van bewoners naar een zinvolle vrijetijdsbeleving een antwoord kunnen krijgen.

Deze infrastructuur is dus erg divers en kan een rol vervullen in de kleine lokale gemeenschap, in de bredere buurt of op stadsniveau.

Deze infrastructuur kan stedelijk of kan particuliere eigendom zijn en kan op verschillende manieren ter beschikking gesteld worden aan verenigingen en groepen. Samen biedt deze infrastructuur voldoende mogelijkheden om mensen te laten samenkomen, hun hobby te laten uitoefenen, te laten ontspannen, te sporten, te feesten, zich te vormen en elkaar te ontmoeten, … 

Via dit reglement willen we particulier beheerde gemeenschapsinfrastructuur ondersteunen. 

Als stad zetten we in op die infrastructuur die haar rol speelt in de bredere gemeenschap, waarbij de infrastructuur een middel vormt om mensen te verbinden en het sociale weefsel te versterken. Dat verbinden kan op vele manieren gebeuren, vaak in functie en op maat van de specifieke activiteiten die plaatsvinden in de gebouwen.

Van infrastructuren waaraan de stad heeft bijgedragen wordt verwacht dat zij een rol spelen in en actief open staan voor hun bredere omgeving en hiermee dus een blijvende interactie aangaan. Infrastructuur waarin we als stad mee investeren moet en zal dus een bijdrage leveren aan de opbouw van een harmonieuze stad waarbij er een wederzijds respect voor en aanvaarding van elke stadsbewoner is. Een democratisch en open beheer door vrijwilligers is een belangrijke en onontbeerlijke motor om deze gebouwen hun rol te laten vervullen. 

Concreet toetsen we alle ondersteuningsvragen van groepen en verenigingen op het vlak van infrastructuur stedelijk af op volgende criteria:

  • Intensiteit van gebruik, gekoppeld aan verbindende kracht;
  • Mate van gebruik door meerdere verenigingen en groepen;
  • Mate van actieve openheid naar de buurt en/of betrekken van bredere gemeenschap(pen)/ positieve impact van de werking /infrastructuur op de Genkse samenleving;
  • Effectieve kwalitatieve en kwantitatieve werking in het verleden;
  • Democratisch en participatief beheer;
  • Mate van aansluiting op stedelijk beleidsplan, i.c. sectorale doelstellingen;
  • Gebiedsgerichte spreiding van infrastructuren.

1. Algemeen:

  • Het vernieuwde reglement stimuleert onderhoud en verbetering van bestaande infrastructuur. Nieuwbouwdossiers (> € 150.000,00 subsidie) zijn een uitzondering en zijn niet vervat in het vernieuwde reglement. Hiervoor zal stadsbreed bekeken worden welke opportuniteiten er zijn en welke impact de eventuele nieuwbouw zal hebben op de omgeving. Nieuwbouwdossiers worden steeds voorgelegd aan de gemeenteraad.
  • Verenigingsinfrastructuur waarin stad Genk investeert, moet gebruikt worden om de samenleving te ondersteunen. 
  • Aanvragers verbinden zich ertoe om op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar samenleven.
  • Duurzaamheid en toegankelijkheid worden niet langer subsidiabel, maar zijn in het nieuwe reglement opgenomen als ontvankelijkheidscriteria.
  • Subsidiepercentages en plafonds zijn intersectoraal gelijkgesteld.
  • Voor dezelfde werken kan een vereniging slechts éénmaal om de 8 jaar een subsidie (= incl. btw) ontvangen. 

Concreet:

1. Veiligheid, dringende werken en geluid

Via dit onderdeel wil het stadsbestuur op een aantal concrete domeinen de kwaliteit en veiligheid van bestaande vrijetijdsinfrastructuur verbeteren zodat Genkenaren altijd in relatief veilige omstandigheden kunnen samenkomen. De aanvraag- en goedkeuringsprocedure wordt eenvoudig gehouden met het oog op een snelle doorlooptijd. Dezelfde werken komen slechts eenmaal om de 8 jaar in aanmerking voor subsidiëring.

  • Brandveiligheid, inbraak, dringende werken omwille van veiligheid en kosten gemaakt voor noodzakelijke tijdelijke infrastructuuroplossingen zijn subsidieerbaar voor 90%  met een maximum van € 5.000,00, incl. btw. Voorheen was dit voor brandveiligheid maximaal € 2.500,00 en voor werken rond veiligheid en tijdelijke infrastructuuroplossingen maximaal € 8.500,00. Het subsidiepercentage wordt verhoogd van 80 naar 90%.
  • Voor aanpassingen omwille van geluidsnormen bedraagt dit 90% met een maximum van € 2.500,00, incl. btw.

2. Verbeteringswerken bestaande socioculturele infrastructuur

Via dit onderdeel ontvangen verenigingen die hun infrastructuur ter beschikking stellen aan derden, een ondersteuning.

Het betreft onderhouds- en functionele verbeteringswerken en de verwerving van duurzame uitrustingsgoederen.

De subsidie bedraagt maximaal 90% van de geraamde kosten met een maximum van € 60.000,00, incl. btw, per 8 jaar. In het oude reglement bedroeg dit maximaal 50% van de kosten met een maximum van € 80.000,00.  

3. Polyvalente socioculturele infrastructuur met gemeenschapsoverschrijdend bereik en jeugdinfrastructuur

Dit onderdeel is bedoeld voor infrastructuur die een duidelijk gemeenschapsoverstijgend bereik en uitstraling heeft, polyvalent en intensief gebruikt wordt en als dusdanig een belangrijke rol speelt in het sociale weefsel van de bredere buurt én als jeugdinfrastructuur.

Werkzaamheden die in aanmerking komen zijn onderhouds- en functionele verbeteringswerken. 

De subsidie bedraagt maximaal 90% van de geraamde kosten met een maximum van € 150.000,00, incl. btw, per 8 jaar. In het oude reglement voor polyvalente socio-culturele infrastructuur bedroeg dit 95% met een maximum van € 160.000,00.  Voor jeugdinfrastructuur was dit voorheen 90% van de geraamde kosten met de mogelijkheid om dit te verhogen tot 95% indien ingezet werd op duurzaamheid en/of toegankelijkheid. Er was geen maximum subsidiebedrag en geen maximale termijn voorzien.

4. Sportinfrastructuur

Dit onderdeel is bedoeld om sportverenigingen hun accommodatie kwaliteitsvol te laten uitbouwen, verbeteren en renoveren. Belangrijk is dat deze werken een meerwaarde betekenen voor de sportopleiding: dat deze kwaliteitsvol is en kan verlopen en dat er aan talentontwikkeling gedaan wordt.

Werkzaamheden die in aanmerking komen zijn onderhouds- en functionele verbeteringswerken waaronder ook de aanleg van sportterreinen.

Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 90% van de geraamde kosten met een maximum € 60.000,0,0 incl. btw, per 8 jaar. In het oude reglement bedroeg dit maximaal € 55.000,00. Het maximum subsidiebedrag kan verhoogd worden tot € 150.000,00 inclusief btw en erelonen indien de sportvereniging een ‘kwalitatieve jeugdsportwerking’ kan aantonen en voldoet aan enkele bijkomende voorwaarden. In het oude reglement bedroeg dit € 110.000,00 waarbij voor duurzaamheid, polyvalentie of toegankelijkheid telkens het maximumbedrag kon verhoogd worden met € 15.000,00.

5. Subsidies voor onderdeel ‘omgevingswerken’

Dit onderdeel is bedoeld voor werken zoals omgevingswerken rond, van en naar de verenigingsgebouwen zoals aanleg, uitbreiding en renovatie van parkings, verbetering van toegangswegen of nutsvoorzieningen en afbraakwerken.

Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 90% van de kosten met een maximum van € 30.000, incl. btw, per 8 jaar. In het oude reglement bedroeg dit € 50.000 met een subsidiepercentage van 100%.

6. Aanvraag en beoordeling

Dossiers in het kader van de veiligheid kunnen te allen tijde ingediend worden. 

Voor alle overige dossiers zijn er vier indieningsdata, nl.: 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober en bestaat de procedure uit twee fases, nl. fase 1: aanvraagdossier en fase 2: subsidiedossier.

Fase 1: aanvraagdossier

De aanvraag omvat: 

  • Een omschrijving van de werken; 
  • Een raming van de voorziene kosten;
  • Een planning waarbinnen de werken worden uitgevoerd.   

Het aanvraagdossier wordt ambtelijk geadviseerd en voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat beslist over de principiële goedkeuring voor indiening van een subsidiedossier onder voorbehoud dat wordt voldaan aan alle (bijkomende) voorwaarden.

Eveneens kan een advies van de betrokken stedelijke advies-/ participatieraad toegevoegd worden.

De principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen m.b.t. het aanvraagdossier geldt voor maximaal 12 maanden en kan bijzondere voorwaarden inhouden.

Fase 2: subsidiedossier

Het subsidiedossier, op te maken en in te dienen binnen de 12 maanden na goedkeuring van het aanvraagdossier, omvat: 

  • Een motivering op basis van de voorwaarden (art. 4) en de bijkomende voorwaarden (art. 5);
  • 3 vergelijkbare offertes van alle uit te voeren werken en grote materiaalaankopen met een prijsverslag met gunningsvoorstel op basis van de offertes.  

Vervolgens wordt een subsidiedossier voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat hierover beslist.

Het advies houdt rekening met onder meer volgende items: betekenis en rol van de infrastructuur voor het maatschappelijk leven in de buurt en de verbinding van buurtgemeenschappen, alternatieve oplossingen, duurzaamheid en fysieke toegankelijkheid, intensiteit van het gebruik, mate van actieve openheid naar de buurt, democratisch en participatief beheer, gebiedsgerichte spreiding, draagkracht van de buurt, inpassing in het bestaande wijkweefsel, e.d.

7. Overgang en inwerkingtreding

Lopende dossiers zijn dossiers waarvan de aanvraag reeds werd goedgekeurd door het college. Deze dossiers worden behandeld volgens het sectorale reglement dat op het moment van goedkeuring, van kracht was. Nieuwe dossiers waarvan de aanvraag nog niet werd goedgekeurd vóór de inwerkingtreding van het nieuwe reglement, worden automatisch behandeld volgens het nieuwe reglement.  

Het nieuwe subsidiereglement wordt van kracht op 1 maart 2021, na goedkeuring door de gemeenteraad.

Aanleiding en context

De diensten Sport, Cultuur en Jeugd werkten aan een afstemming van de subsidiereglementen met betrekking tot de ondersteuning van particuliere infrastructuur. Momenteel zijn er vier reglementen (sportinfrastructuur, socioculturele infrastructuur, jeugdinfrastructuur en het reglement brandveiligheid) die telkens andere normen hanteren. 

In de lijn met de stedelijke ambities geformuleerd in het meerjarenbeleidsplan, werkten de cultuurdienst, sportdienst en jeugddienst, een gezamenlijk subsidiereglement uit.

Het reglement omtrent brandveiligheid wordt evenzeer opgenomen in het gezamenlijke subsidiereglement.

De diensten beogen met het nieuwe reglement meer en betere intersectorale afstemming en een optimaal gebruik van open infrastructuur.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad keurt het vernieuwde subsidiereglement Infrastructuur voor socioculturele-, jeugd- en sportverenigingen goed, ter vervanging van het reglement 'Subsidiëring socioculturele infrastructuur' van december 2015, het reglement 'Jeugdinfrastructuur' van juni 2018, 'Reglement subsidie voor sportinfrastructuur voor sportclubs' van december 2015 en het intersectorale reglement voor subsidiëring van maatregelen voor brandveiligheid, inbraakpreventie en/of dringende en/of tijdelijke werken in vrijetijdsinfrastructuur van december 2015.