Terug
Gepubliceerd op 18/02/2022

2021_GEM_00036 - 2021-1210 - Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen - Lastvoorwaarden raamovereenkomst - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 23/02/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Afwezig

Anna Boey

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GEM_00036 - 2021-1210 - Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen - Lastvoorwaarden raamovereenkomst - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde
Stemmen voor 36
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Lotte Trippaers, Alessandro Cucchiara, Erik Gerits, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Erhan Yilmaz, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Rina Simons, Cindy Machiels, Tom Arts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Ivo Schoonheere, Chris Janssens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GEM_00036 - 2021-1210 - Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen - Lastvoorwaarden raamovereenkomst - Goedkeuring 2021_GEM_00036 - 2021-1210 - Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen - Lastvoorwaarden raamovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bewaken en onderhouden van de goede staat (technisch en bouwfysisch) van het patrimonium is één van de prioriteiten van de Afdeling Gebouwen. Zo ook het inzetten op energiebesparende maatregelen en het bekomen van een duurzaam patrimonium.

Daarnaast is Genk een actieve stad waarin permanent initiatief wordt genomen dat mogelijk een impact kan hebben op, of een aanpassing kan vragen van het patrimonium. 

Binnen de Afdeling Gebouwen van de stad Genk worden deze kleine tot middelgrote projecten voorbereid, onderzocht, uitgevoerd en opgevolgd ter ondersteuning van de werking van alle stadsdiensten: algemene diensten, cultuur, sociale zaken, wijkontwikkeling, jeugd etc.

Binnen de Afdeling Gebouwen wordt momenteel een gebrek aan capaciteit ervaren om voldoende kwalitatief en voldoende snel deze projecten te onderzoeken en zijn op zoek naar ondersteuning via een raamovereenkomst.

In functie van een planmatige aanpak van de aanpassingen aan het gebouwenpatrimonium werd een plan van aanpak en een overzicht gepresenteerd aan het MT op 18 januari j.l.

Naast de projecten die door het eigen team worden opgevolgd is het nodig om voor een aantal projecten expertise en capaciteit in te huren. De focus ligt hierbij op het energiezuinig en energie efficiënt maken van ons patrimonium.  Er kunnen echter ook andere technische projecten worden opgenomen in de overeenkomst.

De projecten kunnen in grote lijnen opgedeeld worden als volgt:

  • technieken zoals elektriciteit, HVAC, sanitair, liften, beveiliging,  …
  • bouwtechnische aspecten  zoals stabiliteit, bouwfysica, daken, vochtinfiltratie, …
  • inventarisatie en bepaling technische staat met opmaak van een meerjarenplan onderhoud/investeringen (10 à 15 jaar) met bijhorende budgetten.

Wanneer projecten zich voordoen zal de opdrachtgever bepalen of ze dit intern afhandelen of een afroep doen voor externe ondersteuning binnen deze ereloonovereenkomst.

Voor elk project wordt dan een duidelijke taakomschrijving en de grenzen van de opdracht bezorgd aan de inschrijver die op basis daarvan een raming opmaakt voor de realisatie van het project. In deze fase doet de inschrijver, indien van toepassing, ook een eerste ruwe check van het totale realisatiebudget. De inschrijver maakt in elk geval vóór hij aan een taak begint een inschatting van zijn vergoeding.  Voor haalbaarheidsstudies, onderzoeken en inventarisatie gebeurt dit aan de hand van een dagprijs, voor uitvoering en opvolging van opdrachten < 100K excl. btw worden er ereloonpercentages gehanteerd.

Pas na schriftelijke goedkeuring kan gestart worden met de uitwerking van het dossier.

De taken die mogelijk verwacht worden van de inschrijver zijn: (niet limitatieve lijst)

  • haalbaarheidsstudie;
  • (voor)ontwerpen maken;
  • bestekken maken;
  • technisch advies geven;
  • werfopvolging;
  • opmetingen;
  • vergelijken offertes na prijsvraag;
  • verslagen maken.

 Mogelijke opdrachten zijn: (niet limitatieve lijst):

  • vernieuwing warmteproductiesystemen en/of volledige stookplaatsrenovaties;
  • update centraal gebouwenbeheersysteem met mogelijke implementatie van energiemonitoring (stadhuis, bibliotheek, c-mine, sportingenk, …);
  • haalbaarheidsstudies;
  • opvolging van uitvoeringsdossiers energiebesparende maatregelen;
  • conditiemeting en opmaak meerjarenplan i.f.v. energiebesparende investeringen;
  • andere dossiers speciale technieken ifv toegankelijkheid, toegangscontrole etc... 
In het kader van de opdracht “Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen” werd een bestek met nr. 2021-1210 opgesteld door de Sector Ruimte: Dienst Administratie Werkplaatsen.

Argumentatie

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.


De looptijd bedraagt 3 jaren en de raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw/jaar of in totaal € 111.570,24 excl. btw en € 145.000,00 incl. btw.

Juridische grond

Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2020 waarbij deze overheidsopdracht nominatief werd toevertrouwd.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-1210 en de raming voor de opdracht “Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen”, opgesteld door de Sector Ruimte: Dienst Administratie Werkplaatsen goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De looptijd bedraagt 3 jaren en de raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw/jaar of in totaal € 111.570,24 excl. btw en € 145.000,00 incl. btw.  

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.