Het bewaken en onderhouden van de goede staat (technisch en bouwfysisch) van het patrimonium is één van de prioriteiten van de Afdeling Gebouwen. Zo ook het inzetten op energiebesparende maatregelen en het bekomen van een duurzaam patrimonium.
Daarnaast is Genk een actieve stad waarin permanent initiatief wordt genomen dat mogelijk een impact kan hebben op, of een aanpassing kan vragen van het patrimonium.
Binnen de Afdeling Gebouwen van de stad Genk worden deze kleine tot middelgrote projecten voorbereid, onderzocht, uitgevoerd en opgevolgd ter ondersteuning van de werking van alle stadsdiensten: algemene diensten, cultuur, sociale zaken, wijkontwikkeling, jeugd etc.
Binnen de Afdeling Gebouwen wordt momenteel een gebrek aan capaciteit ervaren om voldoende kwalitatief en voldoende snel deze projecten te onderzoeken en zijn op zoek naar ondersteuning via een raamovereenkomst.
In functie van een planmatige aanpak van de aanpassingen aan het gebouwenpatrimonium werd een plan van aanpak en een overzicht gepresenteerd aan het MT op 18 januari j.l.
Naast de projecten die door het eigen team worden opgevolgd is het nodig om voor een aantal projecten expertise en capaciteit in te huren. De focus ligt hierbij op het energiezuinig en energie efficiënt maken van ons patrimonium. Er kunnen echter ook andere technische projecten worden opgenomen in de overeenkomst.
De projecten kunnen in grote lijnen opgedeeld worden als volgt:
Wanneer projecten zich voordoen zal de opdrachtgever bepalen of ze dit intern afhandelen of een afroep doen voor externe ondersteuning binnen deze ereloonovereenkomst.
Voor elk project wordt dan een duidelijke taakomschrijving en de grenzen van de opdracht bezorgd aan de inschrijver die op basis daarvan een raming opmaakt voor de realisatie van het project. In deze fase doet de inschrijver, indien van toepassing, ook een eerste ruwe check van het totale realisatiebudget. De inschrijver maakt in elk geval vóór hij aan een taak begint een inschatting van zijn vergoeding. Voor haalbaarheidsstudies, onderzoeken en inventarisatie gebeurt dit aan de hand van een dagprijs, voor uitvoering en opvolging van opdrachten < 100K excl. btw worden er ereloonpercentages gehanteerd.
Pas na schriftelijke goedkeuring kan gestart worden met de uitwerking van het dossier.
De taken die mogelijk verwacht worden van de inschrijver zijn: (niet limitatieve lijst)
Mogelijke opdrachten zijn: (niet limitatieve lijst):
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De looptijd bedraagt 3 jaren en de raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw/jaar of in totaal € 111.570,24 excl. btw en € 145.000,00 incl. btw.
Het besluit van de gemeenteraad van 14.12.2020 waarbij deze overheidsopdracht nominatief werd toevertrouwd.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-1210 en de raming voor de opdracht “Externe ondersteuning voor de Afdeling Gebouwen”, opgesteld door de Sector Ruimte: Dienst Administratie Werkplaatsen goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De looptijd bedraagt 3 jaren en de raming bedraagt € 37.190,08 excl. btw of € 45.000,00 incl. 21% btw/jaar of in totaal € 111.570,24 excl. btw en € 145.000,00 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.