Naar aanleiding van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen om een rentesubsidie toe te kennen aan Genkenaren die behoren tot de VEA-doelgroep, wordt nu de afsprakennota met het Energiehuis en Duwolim cv geagendeerd. De nota bevat de betaalafspraken tussen IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, de stad Genk en Duwolim cv.
De redenen om de rentesubsidie toe te kennen worden uiteengezet in de nota 2020_CBS_02216.
Budgettair is het haalbaar om binnen de bestaande kredieten te focussen op een volledige rentesubsidie voor de VEA-doelgroep. Deze doelgroep is ook begunstigde voor een 0% rente binnen de Vlaamse Energielening, maar niet binnen de provinciale renovatielening.
Door de volledige rentesubsidie toe te staan voor deze doelgroep geldt hetzelfde rentetarief voor zowel de Vlaamse Energielening als de provinciale renovatielening. Door beiden te combineren kan deze doelgroep maximum € 30.000,00 ontlenen aan 0%. Hiermee wordt de drempel maximaal verlaagd voor de doelgroep om degelijke renovaties te prefinancieren aan een voldoende lage maandelijkse afbetalingslast. Het geld wordt dus ter beschikking gesteld voor aanvang van de werken, in plaats van achteraf bij een klassiek premiebeleid (aanvraag premie na facturatie werken). Er is dus sprake van een hefboomeffect door het verhogen van de financieringscapaciteit. Bij klassieke premies is er eerder sprake van een meeneemeffect.
De provinciale renovatielening wordt gekoppeld aan significante voordelen, die een commerciële bank niet biedt.
De provinciale renovatielening wordt beheerd door Onesto, een erkende kredietmaatschappij. Ze wordt aangeboden via de Energiehuizen. De funding voor deze lening gebeurt niet met Vlaamse middelen, wel via TRIODOS Bank.
Inhoud afsprakennota
De stad Genk betaalt de rentekost rechtstreeks aan Onesto. Die rentekost wordt per dossier berekend, met een minimum van € 500,00. Over dit minimum is de nodige discussie gevoerd met Onesto, aangezien de rentekost voor dossiers onder de € 6.500,00 lager is dan € 500,00 en men kan ontlenen vanaf € 1.250,00. Het gemiddelde bedrag dat ontleend wordt voor de provinciale renovatielening bedraagt € 9.622,00. Voor Onesto is dit tarief afgesproken binnen de raad van bestuur en is dit reeds toegepast in de afsprakennota met andere gemeenten. Hier op terugkomen is voor Onesto onmogelijk. Wel kan de raad van bestuur een aangepast standpunt innemen in de toekomst over het minimaal rentebedrag dat ze aanrekent aan de gemeenten voor een rentesubsidie. Die discussie kan best gevoerd worden op politiek niveau. Volgens Onesto gaat het voor de stad Genk om een heel beperkt bedrag dat hierdoor in surplus aan Onesto wordt betaald. De minimale rentekost dient volgens de raad van bestuur om de kosten voor het beheer van de lening en de administratieve afhandeling voor de rentesubsidie te compenseren. Technisch gezien wordt de tussenkomst van de stad als vervroegde aflossing van de schuld geboekt. Dit laat Onesto toe om de maandlast te herberekenen, omdat er een lagere schuld is voor eenzelfde restduur. Gevolg is dat het voordeel voor de kredietnemer nog iets hoger is dan de tussenkomst van de stad, omdat ze vanaf dat moment ook iets minder intrest aangerekend krijgen. Dat betekent dat de toekenning ook wel definitief is. Als het bedrag nadien achterstallig wordt of men zou het krediet vervroegd terugbetalen, dan blijft het voordeel integraal en definitief verworven door de klant. Aangezien Onesto en Triodos bank de funding voor deze renovatielening niet via overheidswege uitvoeren (in tegenstelling tot de Vlaamse Energielening, waar de Vlaamse Overheid de funding doet, en de Energiehuizen enkel de lening beheren), is er altijd een rentekost die moet verrekend worden. De tussenkomst van de stad is dus technisch gezien een tussenkomst in de lening ten belope van de rentekost (gerekend aan 1,5%).
Deze nadelen wegen volgens de Dienst Wonen niet op tegen de voordelen, namelijk de administratieve efficiëntie en klantvriendelijkheid. Elke maand zal Onesto via een beveiligde Sharepoint-verbinding een afrekenstaat overmaken. Die wordt door het schepencollege behandeld. Na goedkeuring zal het bedrag aan Onesto overgemaakt worden. De klant moet hiervoor geen enkele bijkomende verrichting stellen. De voorwaarden zijn immers al afgetoetst door Onesto. De administratieve afhandeling voor de stad Genk wordt beperkt tot 1 nota schepencollege per maand en de opmaak van een debetnota voor de Dienst Financiën. Bovendien communiceert het Energiehuis de inspanning van de stad Genk in haar correspondentie met de klant (vb. via een typebrief of een brief met hoofding van de stad Genk). Tot slot is er voor de klant een voordeel omdat de intrest herberekend wordt op een lagere uitstaande schuld. De tussenkomst heeft dus nog een iets hogere impact.
De overeenkomst werd na advies van de juristen aangepast op volgende punten:
Het Energiebesluit van 19 november 2010, recent gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 stelt in art. 7.9.2/1.§1. Dit besluit bevat het takenpakket van de Energiehuizen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikekel 41, °23. Dit artikel bepaalt dat enkel de gemeenteraad bevoegd is om subsidiereglementen te bekrachtigen.
De gemeenteraad keurt de afsprakennota tussen de stad Genk en Duwolim cv goed.
De gemeenteraad keurt de verwerkersovereenkomst tussen de stad Genk en Duwolim cv goed.