Terug
Gepubliceerd op 18/02/2022

2021_GEM_00026 - Rentesubsidie provinciale Energielening - Afsprakennota - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 23/02/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Afwezig

Anna Boey

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_GEM_00026 - Rentesubsidie provinciale Energielening - Afsprakennota - Goedkeuring 2021_GEM_00026 - Rentesubsidie provinciale Energielening - Afsprakennota - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen om een rentesubsidie toe te kennen aan Genkenaren die behoren tot de VEA-doelgroep, wordt nu de afsprakennota met het Energiehuis en Duwolim cv geagendeerd. De nota bevat de betaalafspraken tussen IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, de stad Genk en Duwolim cv.

Argumentatie

De redenen om de rentesubsidie toe te kennen worden uiteengezet in de nota 2020_CBS_02216. 

Budgettair is het haalbaar om binnen de bestaande kredieten te focussen op een volledige rentesubsidie voor de VEA-doelgroep. Deze doelgroep is ook begunstigde voor een 0% rente binnen de Vlaamse Energielening, maar niet binnen de provinciale renovatielening. 

Door de volledige rentesubsidie toe te staan voor deze doelgroep geldt hetzelfde rentetarief voor zowel de Vlaamse Energielening als de provinciale renovatielening. Door beiden te combineren kan deze doelgroep maximum € 30.000,00 ontlenen aan 0%. Hiermee wordt de drempel maximaal verlaagd voor de doelgroep om degelijke renovaties te prefinancieren aan een voldoende lage maandelijkse afbetalingslast. Het geld wordt dus ter beschikking gesteld voor aanvang van de werken, in plaats van achteraf bij een klassiek premiebeleid (aanvraag premie na facturatie werken). Er is dus sprake van een hefboomeffect door het verhogen van de financieringscapaciteit. Bij klassieke premies is er eerder sprake van een meeneemeffect. 

De provinciale renovatielening wordt gekoppeld aan significante voordelen, die een commerciële bank niet biedt. 

  • hulp bij de administratieve afhandeling van de lening;
  • gratis vervroegde terugbetaling;
  • geen dossierkosten;
  • vast tarief (0% voor doelgroepers of 1,5% voor niet doelgroepers, in Genk), niet variabel in functie van het risicoprofiel;
  • geen extra voorwaarden (vb. het nemen van andere bank- of verzekeringsproducten bij het aangaan van een renovatiekrediet);
  • commercieel minder interessante klanten worden niet geweerd, iedereen krijgt een gelijke kans. Hiermee kunnen noodkopers beter bereikt worden en biedt deze ondersteuning een mogelijkheid om hun woning kwalitatief te verbeteren. Noodkopers kopen doorgaans woningen van slechte kwaliteit omdat ze een beperkt budget hebben en een dringende huisvestingsnood en weinig netwerk/draagkracht om de moeilijke renovatie te bolwerken. Dit type ondersteuning speelt ook in op de zittende huurders die in jaren 70 en 80 hun woning van Nieuw Dak kochten. Deze woningen zijn aan renovatie toe, maar de eigenaars beschikken niet altijd over voldoende spaarmiddelen en bij een commerciële bank krijgen ze vrij moeilijk een renovatielening vast. 
  • vast tarief, ongeacht het risicoprofiel. Deze lening is vooral interessant voor alleenstaande ouders, ouderen, ... mensen met een hoger risicoprofiel en dus niet interessant voor commerciële banken. 

De provinciale renovatielening wordt beheerd door Onesto, een erkende kredietmaatschappij. Ze wordt aangeboden via de Energiehuizen. De funding voor deze lening gebeurt niet met Vlaamse middelen, wel via TRIODOS Bank. 

Inhoud afsprakennota

De stad Genk betaalt de rentekost rechtstreeks aan Onesto. Die rentekost wordt per dossier berekend, met een minimum van € 500,00. Over dit minimum is de nodige discussie gevoerd met Onesto, aangezien de rentekost voor dossiers onder de € 6.500,00 lager is dan € 500,00 en men kan ontlenen vanaf € 1.250,00. Het gemiddelde bedrag dat ontleend wordt voor de provinciale renovatielening bedraagt € 9.622,00. Voor Onesto is dit tarief afgesproken binnen de raad van bestuur en is dit reeds toegepast in de afsprakennota met andere gemeenten. Hier op terugkomen is voor Onesto onmogelijk. Wel kan de raad van bestuur een aangepast standpunt innemen in de toekomst over het minimaal rentebedrag dat ze aanrekent aan de gemeenten voor een rentesubsidie. Die discussie kan best gevoerd worden op politiek niveau. Volgens Onesto gaat het voor de stad Genk om een heel beperkt bedrag dat hierdoor in surplus aan Onesto wordt betaald. De minimale rentekost dient volgens de raad van bestuur om de kosten voor het beheer van de lening en de administratieve afhandeling voor de rentesubsidie te compenseren. Technisch gezien wordt de tussenkomst van de stad als vervroegde aflossing van de schuld geboekt. Dit laat Onesto toe om de maandlast te herberekenen, omdat er een lagere schuld is voor eenzelfde restduur. Gevolg is dat het voordeel voor de kredietnemer nog iets hoger is dan de tussenkomst van de stad, omdat ze vanaf dat moment ook iets minder intrest aangerekend krijgen. Dat betekent dat de toekenning ook wel definitief is. Als het bedrag nadien achterstallig wordt of men zou  het krediet vervroegd terugbetalen, dan blijft het voordeel integraal en definitief verworven door de klant. Aangezien Onesto en Triodos bank de funding voor deze renovatielening niet via overheidswege uitvoeren (in tegenstelling tot de Vlaamse Energielening, waar de Vlaamse Overheid de funding doet, en de Energiehuizen enkel de lening beheren), is er altijd een rentekost die moet verrekend worden. De tussenkomst van de stad is dus technisch gezien een tussenkomst in de lening ten belope van de rentekost (gerekend aan 1,5%). 

Deze nadelen wegen volgens de Dienst Wonen niet op tegen de voordelen, namelijk de administratieve efficiëntie en klantvriendelijkheid. Elke maand zal Onesto via een beveiligde Sharepoint-verbinding een afrekenstaat overmaken. Die wordt door het schepencollege behandeld. Na goedkeuring zal het bedrag aan Onesto overgemaakt worden. De klant moet hiervoor geen enkele bijkomende verrichting stellen. De voorwaarden zijn immers al afgetoetst door Onesto. De administratieve afhandeling voor de stad Genk wordt beperkt tot 1 nota schepencollege per maand en de opmaak van een debetnota voor de Dienst Financiën. Bovendien communiceert het Energiehuis de inspanning van de stad Genk in haar correspondentie met de klant (vb. via een typebrief of een brief met hoofding van de stad Genk). Tot slot is er voor de klant een voordeel omdat de intrest herberekend wordt op een lagere uitstaande schuld. De tussenkomst heeft dus nog een iets hogere impact. 

De overeenkomst werd na advies van de juristen aangepast op volgende punten:

  • toevoegen van een opzeggingsmodule;
  • toevoegen van een verwerkingsovereenkomst, om conform de GDPR regelgeving in orde te zijn. Deze overeenkomst maakt onderdeel uit van dit besluit, naast de afsprakennota. 

Juridische grond

Het Energiebesluit van 19 november 2010, recent gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 stelt in art. 7.9.2/1.§1. Dit besluit bevat het takenpakket van de Energiehuizen. 

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikekel 41, °23. Dit artikel bepaalt dat enkel de gemeenteraad bevoegd is om subsidiereglementen te bekrachtigen.

Fasering

  • Goedkeuring dossier gemeenteraadfebruari 2021.
  • Start afsprakennota en toekenning rentesubsidie vanaf 1 maart 2021. Op die manier kan er al van gebruik gemaakt worden bij de collectieve wijkrenovatie in Sledderlo. 
  • Vanaf 1 maart 2021: communicatie naar alle Genkenaren, via eigen kanalen en via partners en stakeholders. 

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de afsprakennota tussen de stad Genk en Duwolim cv goed. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de verwerkersovereenkomst tussen de stad Genk en Duwolim cv goed.