Geachte Burgemeester en Schepenen,
Het hoeft geen betoog dat er in Genk heel wat subsidies worden uitgedeeld niet alleen door de stad maar ook door hogere overheden (de provincie, Vlaanderen, de federale overheid, Europa). Subsidies groeien niet aan de bomen maar het gaat om belastinggeld. Dat betekent dat wie subsidies verleent rekening verschuldigd is aan de belastingbetaler en dat wie subsidies ontvangt verplicht is tot openheid in zijn boekhouding tegenover de subsidiërende overheden en dat die boekhouding ook wordt gecontroleerd. Dat is toch alleszins wat mijn gezond verstand als belastingbetaler mij vertelt.
Het is de taak van de oppositie erop toe te zien dat de stad opvolgt of de subsidiegelden efficiënt en transparant gebruikt worden. Een eerste vereiste is hier dat zowel het bestuur als de oppositie een transparant overzicht heeft van al wie subsidies ontvangen heeft van de verschillende overheden. De stad beschikt over een performant computersysteem dat onmiddellijk aangeeft wanneer ergens het financieel evenwicht wordt verstoord maar dat blijkbaar niet in staat is een overzicht te geven van de subsidies die binnenstromen en worden verdeeld. Toen ik op 5 maart 2020 een vraag stelde naar een dergelijk overzicht kreeg ik als antwoord: Op deze vraag is het niet mogelijk om een eenvoudig antwoord te formuleren op basis van een beschikbaar bestuursdocument, een rapport of een register. Een antwoord vraagt een uitgebreid onderzoek en de medewerking van diverse collega’s van alle betrokken sectoren en van cluster financiën. De stad vindt het dus niet interessant om zelf over deze informatie te beschikken en wil daar geen enkele inspanning voor doen. Andere steden kunnen wel over een dergelijke lijst beschikken. Ik verwijs hierbij naar de lijst van de stad Antwerpen.
https://www.tscheldt.be/tscheldt-dook-in-het-subsidiewalhalla-van-antwerpen-21-lange-bladzijden-vol-subsidies-21-bladzijden/
Ik kan er totaal geen begrip kan voor opbrengen dat de stad Genk de kampioen is in het binnenrijven van allerlei subsidies, wat ons bij ieder halfjaarlijks begrotingsoverzicht met trots wordt vermeld door de financiële directeur, maar het niet belangrijk vindt of niet in staat is voor zichzelf een dergelijke lijst op te stellen. En u hoeft dat niet te doen omdat de oppositie erop aandringt: een organisatie die zichzelf respecteert, wil toch zeker zelf ook een verticaal en horizontaal en transversaal overzicht krijgen van al wat er binnenkomt en buitengaat over de verschillende jaren heen. Dat is namelijk ook een perfect instrument voor zelfevaluatie.
Wat mij wel werd voorgesteld is dat er een top 10 of top 20 zou worden opgesteld en dat ik met de schepen en de financiële directeur zou bespreken wat ik eigenlijk wou weten. Ik zet het hier even op een rijtje:
Dank voor uw antwoord!
Chantal Coppens
Raadslid voor N-VA
Subsidiestromen vormen een belangrijk onderdeel van het stedelijk meerjarenplan 2020-2025. Lokale besturen zijn immers aan de ene zijde begunstigde van een hele reeks van bovenlokale subsidies en aan de andere zijde verstrekker van tal van subsidies via lokale subsidiereglementen, samenwerkingsovereenkomsten of via nominatieve toekenningen. Er zijn daarbij twee grote soorten van subsidies: werkingssubsidies en investeringssubsidies.
Een lijst genereren waarin inkomende en uitgaande subsidies, werkings- en investeringssubsidies, subsidies via reglementen en nominatieve subsidies,… allemaal worden samengevoegd biedt weinig informatiewaarde. Een zo gericht mogelijke benadering en vraagstelling is derhalve sterk aanbevolen.
In deze interpellatie wordt gevraagd naar een meerjarig overzicht van uitgaande subsidies van stad Genk vanaf boekjaar 2016 tot en met boekjaar 2020 waarbij getotaliseerd en gerangschikt wordt op niveau van begunstigde van deze subsidies. Hiervoor werd een rapport samengesteld met als grensbedrag gemiddeld 1.000 euro per boekjaar waarbij er dan 570 subsidiebegunstigden met het subsidiebedrag per jaar in kaart zijn gebracht. Dit rapport zal u via de schepen van financiën worden bezorgd.
Als extra informatie kan ook nog eens worden meegegeven dat sinds de invoering van de BBC-2020-regelgeving er op de stedelijke website steeds een actueel meerjarig overzicht wordt gepubliceerd van de geplande toekenning van de werkings- en investeringssubsidies over de volledige periode van het meerjarenplan 2020-2025. Deze publicatie kan steeds worden gevonden onder www.genk.be/meerjarenplan.
Het antwoord op de vraag naar de wijze van controleren van begunstigden van subsidies hangt af van het soort en de wijze waarop subsidies werden toegekend.
Enkele voorbeelden, waaruit de verschillende aanpak blijkt:
Wat betreft de vragen naar efficiëntie van de werking van gesubsidieerde organisaties kan worden aangegeven dat stad Genk vanuit alle sectoren tal van initiatieven neemt om Genkse organisaties verder te versterken op het vlak van hun eigen werking en efficiëntie door middel van begeleiding, vorming, het delen van goede praktijken, de organisatie van adviesraden en het aanreiken van instrumenten. Stad Genk heeft anderzijds niet de rol van externe auditor en voert dus geen efficiëntie-audits uit bij Genkse organisaties.
di 20/04/2021 - 16:22