Terug
Gepubliceerd op 26/04/2021

2021_VVB_00003 - Agendapunt van raadslid Cindy Machiels: Voorstel tot ondertekening van het charter "Masterplan toegankelijke haltes openbaar vervoer"

Gemeenteraad
di 23/03/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_VVB_00003 - Agendapunt van raadslid Cindy Machiels: Voorstel tot ondertekening van het charter "Masterplan toegankelijke haltes openbaar vervoer" 2021_VVB_00003 - Agendapunt van raadslid Cindy Machiels: Voorstel tot ondertekening van het charter "Masterplan toegankelijke haltes openbaar vervoer"

Motivering

Indiener(s)

Cindy Machiels

Tijdstip van indienen

di 16/03/2021 - 11:36

Toelichting

Toelichting:

Mobiel zijn is essentieel om het eigen leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven. Met de beleidsvisie over basisbereikbaarheid wil Vlaanderen belangrijke plaatsen en diensten (zoals scholen, handelskernen, cultuurcentra,…) beter bereikbaar maken. Het openbaar vervoer is binnen basisbereikbaarheid een belangrijke schakel  van het mobiliteitsnetwerk. Door een vlotte combinatie van fiets, auto, trein, tram, bus en/of aangepast vervoer moet iedereen zijn bestemming probleemloos kunnen bereiken. Veilig, comfortabel en duurzaam.

Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. De Vlaamse regering besliste daarom tot de opmaak van een Masterplan Toegankelijkheid met ambitieuze maar haalbare doelstellingen voor het toegankelijk maken van halte-infrastructuur.

Ongeveer één op zeven mensen onder de 65 jaar heeft een beperking. En ongeveer één op vijf mensen is ouder dan 65. Ook als je in die categorieën valt moet je je vlot kunnen verplaatsen. Maar ook als je bijvoorbeeld met een kinderwagen onderweg bent of als je met een blessure zit. Iedereen dus, met of zonder handicap.

Als beheerder is de gemeente verantwoordelijk voor een groot deel van het publiek domein, met inbegrip van de halte-infrastructuur voor het openbaar vervoer langsheen de gemeentewegen. Maar liefst 62% van de huidige bus- en tramhaltes ligt langs gemeentewegen.

Om de steden en gemeenten aan te sporen hun engagement op te nemen lanceert Vlaanderen in het kader van het  Masterplan, samen met de vereniging van Vlaamse steden en gemeenten (VVSG) het charter ‘Masterplan toegankelijkheid haltes’ dat de gemeenten kunnen ondertekenen. Op die manier dragen de lokale besturen op een proactieve manier bij aan het realiseren van de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid en verklaren ze om bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Met dit charter onderschrijft de gemeente de noodzaak van een inclusieve mobiliteit.

Een sterk toegankelijkheidsbeleid bouwt op een aantal universele uitgangspunten en duidelijke engagementen. Dit charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ benadrukt het potentieel en de voordelen van Universal Design van het publieke domein, waarbij iedereen comfortabel, veilig en duurzaam mobiel kan zijn.

De Vlaamse overheid engageert zich aan haar kant door een aantal steunmaatregelen voor lokale besturen te voorzien in het  masterplan, zoals financiële ondersteuning en coaching.

Omwille van de bovenstaande motivatie leggen we dan ook het volgende voorstel van besluit voor aan de Raad.


Voorstel van beslissing:

    De gemeenteraad van Genk,
    • Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
    • Gelet op de rol en de taken die onze gemeente zijn toebedeeld als wegbeheerder, met inbegrip van het inrichten van openbaar vervoer- haltes langs de stadswegen;
    • Gelet op het Vlaamse Masterplan toegankelijk haltes;
    • Overwegende dat mobiel zijn essentieel is om het eigen leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven, ongeacht een eventuele beperking;
    • Overwegende de oproep van Vlaanderen en VVSG om onze gemeente te engageren  door ondertekening van het charter ‘Masterplan Toegankelijke haltes’, hierbij gevoegd; 

    https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/masterplan-toegankelijkheid

Bespreking

Antwoord

We staan achter het ondertekenen van het charter. De uitbouw van zoveel mogelijk toegankelijke haltes is dan ook opgenomen in het Actieplan 2 van beleidsdoelstelling 9 van de Dienst Mobiliteit. Ook ondersteunen wij vanuit de stad de plannen van het Vlaams Gewest (AWV en De Lijn) om halten langs gewestwegen gefaseerd toegankelijk uit te bouwen. Het is een gestaag proces dat al jaren prima verloopt en met veel ambitie verdergezet wordt, rekening houdend met de beschikbare middelen en mensen en de technische mogelijkheden ter plaatse. Belangrijk te vermelden is dat bij elke herinrichting van straten en pleinen steevast onderzocht wordt of de bestaande en nieuwe haltes een toegankelijke inrichting kunnen krijgen, conform de vigerende normen. Toegankelijke haltes vergroten voor heel wat mensen - niet alleen voor personen met een handicap, maar o.a. ook voor ouderen en ouders met kinderwagens - de mogelijkheden om volwaardig deel te nemen aan het maatschappelijke leven.

Wij staan dus achter dit charter en de idee. We hadden het charter echter nog niet formeel getekend, omdat we op 12 maart vernamen dat de goedkeuring van de projectgroep voor de subsidiëring ervan jammer genoeg wat langer op zich liet wachten. We stellen dan ook voor deze motie goed te keuren, op voorwaarde dat ook de Vlaamse Overheid haar steun en subsidiemogelijkheden formeel bevestigt. 

di 23/03/2021 - 19:36

Initiatiefrecht

Artikel 1

  • Goedkeuring te verlenen aan de ondertekening van dit charter  "Masterplan toegankelijke haltes".
  • Het college te gelasten met de ondertekening en de administratieve en inhoudelijke opvolging.

https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1610634169/20210114_Charter_Masterpan_toegankelijke_haltes_r6snxp.pdf