Terug
Gepubliceerd op 26/04/2021

2021_IP_00028 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: De fietsreflex bij elke Genkenaar creëren met bijkomende investeringen in fietsinfrastructuur door gebruik te maken van het nieuwe Vlaamse subsidiereglement

Gemeenteraad
di 23/03/2021 - 20:15 www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Michael Dhoore; Yilmaz Kurtal; Ria Grondelaers; Geert Swartenbroekx; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Lotte Trippaers; Yasin Kilic; Geert Reyskens; Mustafa Harraq; Sara Roncada; Ivo Schoonheere; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Meryame Kitir; Karel Kriekemans; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Sabrina Cavaliere; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2021_IP_00028 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: De fietsreflex bij elke Genkenaar creëren met bijkomende investeringen in fietsinfrastructuur door gebruik te maken van het nieuwe Vlaamse subsidiereglement 2021_IP_00028 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: De fietsreflex bij elke Genkenaar creëren met bijkomende investeringen in fietsinfrastructuur door gebruik te maken van het nieuwe Vlaamse subsidiereglement

Motivering

Indiener(s)

Geert Reyskens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

di 16/03/2021 - 10:45

Toelichting

Sinds de coronacrisis zijn Genkenaren versneld overgestapt naar de fiets. Goed voor het klimaat, voor de gezondheid en ook voor de economie. De evolutie richting fiets moeten we niet alleen vasthouden maar uitdiepen. 

Daarom wil de Vlaamse Regering bijkomend investeren in fietsinfrastructuur. Ze keurde op 26 februari het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro dat Genk investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij.

Genk komt op basis van trekkingsrechten en op basis van het inwonersaantal  in aanmerking voor € 1.503.520,14.

Het kan daarbij gaan om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur, maar ook om structureel onderhoud van of ingrijpende verbeteringen in bestaande infrastructuur. Voorwaarde is dat het hier gaat om wegen in beheer van de gemeente. Tot september 2022 kunnen subsidieaanvragen ingediend worden

Verder wordt de lokale besturen de voorwaarde opgelegd om de lokale plannen te visualiseren. Er wordt concreet gevraagd aan steden en gemeenten om foto’s te bezorgen van de huidige situatie en foto’s van het eindresultaat. Dit zal gebundeld worden op een website zodat de Genkenaar duidelijk kan opvolgen welke investeringen er zijn gebeurd. 

Daarom:

  1. Wil ik vragen of het bestuur nieuwe projecten heeft of zal uitwerken teneinde gebruik te kunnen maken van de subsidie.
  2. Tevens stel ik voor om Bottom Up te werken met maximale participatie van de Genkse Fietsersbond. De Fietsersbond diende trouwens oktober 2020 een rapport in over het Genkse Fietsnet met stevige aanbevelingen voor functionele verbeteringen wat een interessante insteek is.
  3. Tenslotte zou elke Genkenaar via de 3600 en sociale media eigen voorstellen voor verbetering van de fietsinfrastructuur kunnen inbrengen.

Besluit:

Als we die fietsreflex willen versterken, moeten we nu wel de best mogelijke infrastructuur aanleggen. Die is essentieel voor de veiligheid en de snelheid waarmee fietsers zich kunnen verplaatsen. Met superieure infrastructuur tonen we hun ook dat ze voor ons zeer belangrijke weggebruikers zijn die niet meer naar de rand van de weg geduwd worden. Dat gevoel is zeer belangrijk.’

Bespreking

Antwoord

Zal het bestuur nieuwe projecten uitwerken teneinde gebruik te kunnen maken van de subsidie?

Binnen de sector Ruimte wordt momenteel onderzocht hoe de Stad Genk haar fietsbeleid – en dus zeker ook de fietsinfrastructuur – kan versterken door maximaal beroep te doen op beschikbare subsidies. Volgende vier subsidie-kanalen zullen daarbij de komende jaren maximaal ingezet worden: Fietsfonds, Vlaanderen Veerkracht, Veilige schoolomgevingen en Veilige schoolroutes.

Het fietsteam binnen onze dienst mobiliteit staat op regelmatige basis en op een zeer constructieve manier in dialoog met de Genkse Fietsersbond. Er is zeker de intentie van beide partijen om nog meer samen te werken en elkaars werking verder te versterken. De aanbevelingen voor wat betreft het fietsnet van oktober 2020 worden als bron van informatie gebruikt om het fietsbeleid en de fietsinfrastructuur te versterken. 

Op geregelde tijdstippen zal de dienst Mobiliteit burgers maar ook scholen en bedrijven oproepen om verbeteringen te suggereren. Niet alleen wat betreft fietspaden maar ook over fietsbeleid in het algemeen. En via de participatie-momenten van het traject Verkeersplannen, zullen ook burgers hun zeg kunnen doen over de huidige fietsinfrastructuur

di 23/03/2021 - 18:06