In het december-nummer van Genk 3600 werd aandacht gegeven aan de veranderingen voor 2020.
Onder de titel “Wat verandert er in 2020?” werd aandacht gegeven aan de verplichte rookmelders, het einde aan het gebruik van rattenvergif, en de gewijzigde tarieven.
Bij deze gewijzigde tarieven was er aandacht voor het zwembadticket, het lidmaatschap van de bibliotheek, de gewijzigde tarieven van de dienst Burgerzaken, en de verhoging van de heffing op de personenbelasting van 7 naar 7,5 percent.
Hierbij vallen 2 zaken op:
Het magazine Genk 3600 is op deze manier verworden tot een propagandablaadje van de huidige meerderheid, waarbij elke objectiviteit ontbreekt. CD&V en PROGenk besparen zich op deze manier een politiek propandablaadje uit, terwijl de Genkenaar niet de informatie krijgt, die hij nodig heeft. Vele zelfstandigen en bedrijven weten vandaag niet welke belastingen zij in 2020 zullen moeten betalen om het gebrek aan besparingen van de huidige meerderheid te vergoeden.
Daarom de volgende vragen:
Ik ga ervan uit dat u doelt op ons januarinummer dat eind december verscheen. U vermeldt in uw vraag dat er geen sprake is van een objectieve berekening en dat de verhoging van de personenbelasting voor vele huishoudens een grotere verhoging zou zijn. Op basis van duidelijke en objectieve berekeningen, kunnen we stellen dat voor 80% van de aangiftes in Genk er een maximale stijging van 50 euro zal zijn. Ik bezorg u graag mijn berekening.
In verband met de volledigheid, wil ik aangeven dat het ging over een zeer lange lijst van wijzigingen. Deze allemaal publiceren in het stadsmagazine zou enorm veel plaats innemen en zou zo ook niet erg bevattelijk zijn voor de mensen. We hanteren al jaren het principe dat onze website de centrale bron van informatie is. Dat is de toegangspoort voor eenieder tot de stedelijke informatie op vlak van nieuws, aanbod, producten, diensten, beleid, reglementen, beslissingen,… Vanuit alle andere communicatiekanalen die we gebruiken, verwijzen we door naar die website voor ‘meer info’. Dat doen we ook systematisch in ons stadsmagazine en onze sociale kanalen, brochures, affiches, enz.
Het meerjarenplan is medio december goedgekeurd op de gemeenteraad. Er is dus begin januari logischerwijze nog onvoldoende tijd geweest om al die ‘droge’ informatie te verwerken tot een publicatie voor een breed publiek. Met dit ene artikel wilden we in het januarinummer dus alvast enkele zaken duiden en aanhalen, zij het niet in een streven naar volledigheid. De Genkenaar mag overigens nog een extra editie van het stadsmagazine 3600 in de brievenbus verwachten, waarbij we alle aandacht geven aan het inhoudelijke meerjarenplan “Genk samen verbinden”.
Maar ook in die editie zullen we niet het volledige overzicht geven van alle reglementen. Immers, in elk communicatieplan proberen we rekening te houden met meerdere elementen die van belang zijn. Het gaat dan over de doelgroep en de timing. Wat de doelgroep betreft: Sommige wijzigingen zijn voor iedereen van belang en vele andere zijn enkel voor een zeer specifiek publiek belangrijk. Het is dus niet per se de beste werkwijze om binnen het kader van een algemeen stadsmagazine elke wijziging te brengen. Er zijn voldoende doelgroepgerichte mogelijkheden om daarin te differentiëren.
En wat de timing betreft: Niet elke wijziging is nu meteen aan de orde of concreet voelbaar. Neem bijvoorbeeld het gegeven van afval en containerparken: daar is ons voorstel om deze informatie vooral en uitgebreid aan te bieden op het moment dat de mensen deze nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld een factuur ontvangen, of omdat er in die periode een omschakeling naar een andere werkwijze plaatsvindt. Daarrond wordt dus een specifiek communicatieplan voorbereid waarin we diverse kanalen gecombineerd zullen inzetten.
We onderzoeken bij het opmaken van zo een plan ook hoe de doelgroep mogelijk in aanraking kan komen met de wijziging. Er zijn veel zaken zoals openingsuren, wijziging tarief van een dienst en zo waarrond je pas informatie gaat zoeken wanneer je deze nodig hebt. Deze moet dus vooral op een goede manier permanent vindbaar zijn. Ook hier investeren we in, via onze website, maar bijvoorbeeld ook via onze stadsgids of andere publicaties zoals bepaalde brochures en via onze collega’s van onthaalbalies en KCC.