Terug
Gepubliceerd op 21/02/2020

2020_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Jos Lantmeeters: Genk 3600: een informatieblad of een propagandablad voor de meerderheid?

Gemeenteraad
di 21/01/2020 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Lotte Trippaers

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Jos Lantmeeters: Genk 3600: een informatieblad of een propagandablad voor de meerderheid? 2020_IP_00006 - Interpellatie van raadslid Jos Lantmeeters: Genk 3600: een informatieblad of een propagandablad voor de meerderheid?

Motivering

Indiener(s)

Jos Lantmeeters

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 16/01/2020 - 12:02

Toelichting

In het december-nummer van Genk 3600 werd aandacht gegeven aan de veranderingen voor 2020.

Onder de titel “Wat verandert er in 2020?” werd aandacht gegeven aan de verplichte rookmelders, het einde aan het gebruik van rattenvergif, en de gewijzigde tarieven.

Bij deze gewijzigde tarieven was er aandacht voor het zwembadticket, het lidmaatschap van de bibliotheek, de gewijzigde tarieven van de dienst Burgerzaken, en de verhoging van de heffing op de personenbelasting van 7 naar 7,5 percent.

Hierbij vallen 2 zaken op:

  1. De verhoging van de heffing op de personenbelasting wordt verdedigd (Genk blijft de goedkoopste centrumstad) en geminimaliseerd: aan de lezer wordt duidelijk gemaakt dat dit voor een modaal tweeverdienersgezin gemiddeld slechts 47 Euro zou zijn, en voor lage inkomens slechts 10 Euro. Nergens is er sprake van een objectieve berekening: voor vele huishoudens is dit een verhoging met enkele honderden Euro’s.
  2. Er is geen spoor te vinden van de verhoging van de bijdrage van de alleenstaanden en de gezinnen in de afvalbelasting. Er is ook geen enkele melding van de nieuwe belasting op de economische bedrijvigheid.

 

Het magazine Genk 3600 is op deze manier verworden tot een propagandablaadje van de huidige meerderheid, waarbij elke objectiviteit ontbreekt. CD&V en PROGenk besparen zich op deze manier een politiek propandablaadje uit, terwijl de Genkenaar niet de informatie krijgt, die hij nodig heeft. Vele zelfstandigen en bedrijven weten vandaag niet welke belastingen zij in 2020 zullen moeten betalen om het gebrek aan besparingen van de huidige meerderheid te vergoeden.

Daarom de volgende vragen:

  • Gaat de huidige meerderheid er mee akkoord dat december 2019-nummer van het informatieblad Genk 3600 tekort schiet op het vlak van objectiviteit, nu het een maatregel van het stadsbestuur verdedigt en minimaliseert?
  • Gaat het stadsbestuur akkoord met het gegeven dat het informatieblad Genk 3600 een volledige en objectieve opsomming van de genomen tariefwijzigingen en nieuwe tarieven moet vermelden, zoals de titel van het artikel suggereert?
  • Op welke manier gaat het stadsbestuur de verhoging van de tussenkomst van de alleenstaande en de gezinnen in Genk in de afvalfactuur bekendmaken?
  • Op welke manier gaan het stadsbestuur de belastingplichtigen informeren over de nieuwe tarieven van de belasting op de economische bedrijvigheid?

Bespreking

Antwoord

Ik ga ervan uit dat u doelt op ons januarinummer dat eind december verscheen. U vermeldt in uw vraag dat er geen sprake is van een objectieve berekening en dat de verhoging van de personenbelasting voor vele huishoudens een grotere verhoging zou zijn. Op basis van duidelijke en objectieve berekeningen, kunnen we stellen dat voor 80% van de aangiftes in Genk er een maximale stijging van 50 euro zal zijn. Ik bezorg u graag mijn berekening.

In verband met de volledigheid, wil ik aangeven dat het ging over een zeer lange lijst van wijzigingen. Deze allemaal publiceren in het stadsmagazine zou enorm veel plaats innemen en zou zo ook niet erg bevattelijk zijn voor de mensen. We hanteren al jaren het principe dat onze website de centrale bron van informatie is. Dat is de toegangspoort voor eenieder tot de stedelijke informatie op vlak van nieuws, aanbod, producten, diensten, beleid, reglementen, beslissingen,… Vanuit alle andere communicatiekanalen die we gebruiken, verwijzen we door naar die website voor ‘meer info’. Dat doen we ook systematisch in ons stadsmagazine en onze sociale kanalen, brochures, affiches, enz.

Het meerjarenplan is medio december goedgekeurd op de gemeenteraad. Er is dus begin januari logischerwijze nog onvoldoende tijd geweest om al die ‘droge’ informatie te verwerken tot een publicatie voor een breed publiek. Met dit ene artikel wilden we in het januarinummer dus alvast enkele zaken duiden en aanhalen, zij het niet in een streven naar volledigheid. De Genkenaar mag overigens nog een extra editie van het stadsmagazine 3600 in de brievenbus verwachten, waarbij we alle aandacht geven aan het inhoudelijke meerjarenplan “Genk samen verbinden”.
Maar ook in die editie zullen we niet het volledige overzicht geven van alle reglementen. Immers, in elk communicatieplan proberen we rekening te houden met meerdere elementen die van belang zijn. Het gaat dan over de doelgroep en de timing. Wat de doelgroep betreft: Sommige wijzigingen zijn voor iedereen van belang en vele andere zijn enkel voor een zeer specifiek publiek belangrijk. Het is dus niet per se de beste werkwijze om binnen het kader van een algemeen stadsmagazine elke wijziging te brengen. Er zijn voldoende doelgroepgerichte mogelijkheden om daarin te differentiëren.

En wat de timing betreft: Niet elke wijziging is nu meteen aan de orde of concreet voelbaar. Neem bijvoorbeeld het gegeven van afval en containerparken: daar is ons voorstel om deze informatie vooral en uitgebreid aan te bieden op het moment dat de mensen deze nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld een factuur ontvangen, of omdat er in die periode een omschakeling naar een andere werkwijze plaatsvindt. Daarrond wordt dus een specifiek communicatieplan voorbereid waarin we diverse kanalen gecombineerd zullen inzetten.
We onderzoeken bij het opmaken van zo een plan ook hoe de doelgroep mogelijk in aanraking kan komen met de wijziging. Er zijn veel zaken zoals openingsuren, wijziging tarief van een dienst en zo waarrond je pas informatie gaat zoeken wanneer je deze nodig hebt. Deze moet dus vooral op een goede manier permanent vindbaar zijn. Ook hier investeren we in, via onze website, maar bijvoorbeeld ook via onze stadsgids of andere publicaties zoals bepaalde brochures en via onze collega’s van onthaalbalies en KCC. 

wo 22/01/2020 - 10:39