Donderdag 9 januari 2020 waren er, tot onze grote verbazing, strooiwagens te bespeuren in het Genkse straatbeeld bij een temperatuur van wel 11 graden Celsius. De verklaring hiervoor was dat de nieuwe stadsmedewerkers enkele straten reden om de kneepjes en instellingen van het vak te leren om zich voor te bereiden op de vrieskou. Maar deze wagens werden echter niet alleen in het centrum, maar ook in de wijken gespot door onze bewoners.
Uit onze bezorgdheid en die van vele Genkenaren, zou ik daarom graag het volgende willen vragen:
Tot slot hebben wij nog een aantal algemene vragen met betrekking tot de strooiwagens en het strooizout:
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Aangezien er sprake is van meerdere nieuwe collega’s die rondreden: Hoeveel wagens hebben er tijdens deze ‘testritten’ rondgereden?
In welke straten hebben de strooiwagens rondgereden?
We hebben dus begrepen dat het zou gaan over testritten, maar waarom moet dit zo verspreid zijn over meerdere wijken in Genk?
Er is een update van het bestaande programma Autologic (strooisysteem gelinkt aan GPS in onze strooiwagens) gebeurd, waardoor de bestaande en gekende routes opnieuw ingegeven moesten worden. Dit ingeven gebeurt door het letterlijk ‘inrijden’ met de vrachtwagen, waarbij ook een controle van de strooibreedte gebeurt en er dan ook daadwerkelijk gestrooid dient te worden om dit te kunnen controleren. Hierdoor kunnen we dan ook visueel vaststellen of we optimaal het zout verstrooien in functie van de wegbreedte en het automatisch op- en afslaan van het strooi-systeem. Ook andere gemeenten en steden hebben dit zo moeten doen. Er zijn dus geen testritten gedaan in functie van nieuwe collega’s, wel in functie van optimalisatie tot minder strooiverbruik van de machines.
Gezien de instellingen die nodig waren, zijn alle straten die opgenomen zijn in onze strooirondes aangedaan.
Er werd ook zout gestrooid tijdens deze testritten. Hoeveel kilo strooizout werd er gebruikt?
Voor deze testritten werd er 8 ton zout gestrooid.
Zout strooien is niet milieuvriendelijk, onnodig zout strooien nog veel minder. Wat is de impact van strooizout op het milieu?
Door de instelling van onze machines, zouden onze strooirondes efficiënter moeten gebeuren en zou er maar minimaal zout gestrooid worden. Enkel daar waar nodig en vooraf bepaald in functie van veiligheid (bijv. scholen) en situatie (bijv. hellingen). Ook maakt de stad Genk gebruik van MeteoGroup waardoor er een heel goed zicht is op wanneer er gestrooid dient te worden (combinatie temperatuur wegdek, luchtvochtigheid,…). Deze input wordt dagelijks aangeleverd en zorgt voor een objectieve beoordeling van het strooien op onze wegen.
Onze groendienst neemt ook preventieve maatregelen en dekt boomvakken in het centrum af om de impact van het strooizout te minimaliseren.
Hoeveel strooizout verbruikt de stad per jaar? En hoe worden deze hoeveelheden vastgesteld?
Er is geen gemiddelde van strooizout per jaar, gezien dit afhankelijk is van de weersomstandigheden. In de winter 2018-2019 werd er 360,84 ton zout verstrooid.
Een overzicht:
Winter 2018-2019 360,84 ton
Winter 2017-2018 317,51 ton
Winter 2016-2017 128,34 ton
Winter 2015-2016 234,86 ton
Winter 2014-2015 278,48 ton
Kunnen jullie ons ook een offerte bezorgen van de jaarlijkse aankoop van dit strooizout door de Stad?
Het zout dat stad Genk verbruikt wordt al geruime tijd aangekocht via “de samenaankoop strooizout voor Limburgse steden en gemeenten, opgemaakt door Fluvius”. De laatste levering van zout (113 ton) dateert van februari 2019. Ook daarna engageerde stad Genk zich voor deelname aan deze samenaankoop. De kost van strooizout is momenteel 51,5 euro per ton (excl. BTW) en er wordt jaarlijks 600 ton gereserveerd, waarbij een eventuele overschot (milde winter) gestockeerd blijft bij de leverancier.
Wat doen jullie eigenlijk met de overschot van het zout op het einde van het jaar?
Het zout wat overblijft, blijft overdekt gestockeerd op het terrein van de Technische Uitvoerende Diensten, om dan het volgende jaar te verbruiken. Het zout dat via samenaankoop jaarlijks gereserveerd wordt en niet afgeroepen wordt, blijft gestockeerd bij de leverancier.
wo 22/01/2020 - 12:11