Terug
Gepubliceerd op 23/03/2020

2020_IP_00019 - Interpellatie van raadslid Stefano Ghiro: Instappen BUCK-E

Gemeenteraad
di 18/02/2020 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Geert Reyskens, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Karen Wibail

Afwezig

Yasin Kilic

Verontschuldigd

Mustafa Harraq, Zuhal Demir, Hilde De Wilde

Secretaris

Karen Wibail

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00019 - Interpellatie van raadslid Stefano Ghiro: Instappen BUCK-E 2020_IP_00019 - Interpellatie van raadslid Stefano Ghiro: Instappen BUCK-E

Motivering

Indiener(s)

Stefano Ghiro

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 13/02/2020 - 15:41

Toelichting

In het meerjarenplan lezen we dat jullie actief gaan inzetten om de jeugd te motiveren om met de fiets of te voet naar school te gaan.

Sensibiliseringscampagnes om kinderen naar school te laten fietsen of wandelen, richten zich vaak tot de ouders. Met Buck-e kan de stad zich rechtstreeks richten tot de kinderen, in de hoop dat zij de ouders motiveren de auto op stal te laten. In Bonheiden steeg het aantal stappende en fietsende leerlingen op die manier spectaculair van 12 naar 62 procent.

Hoe werkt het?

Leerlingen die deelnemen, krijgen een chip die ze bevestigen aan hun boekentas of fiets. Een ‘ontvanger’ op school leest de chip zodra een leerling de school binnenkomt. Een registratiesysteem houdt bij hoeveel ‘digitale coins’ verzameld werden door elke leerling.

Leerlingen, ouders, de scholen en de gemeente kunnen dan aflezen hoeveel ‘bucks’ ze spaarden, hoeveel kilometers ze reden/stapten, hoeveel brandstof er werd bespaard en hoeveel CO2-uitstoot werd vermeden.

Het project kan ook de lokale economie ondersteunen. De verdiende punten worden omgezet in digitale munten die de kinderen daarna kunnen verzilveren bij gemeentelijke activiteiten, zwembad, cultuur, bibliotheek, bioscoop, of lokale handelaars. De deelnemende handelaars downloaden hiervoor een app. Die bevat een kassamodule waarmee de kinderen op vertoon van een betaalkaartje hun digitale munten kunnen spenderen.

Zo kunnen we investeren in meer verkeersveiligheid en een betere luchtkwaliteit aan de schoolpoort. Ook de gezondheid van de kinderen zal verbeteren door hen te laten bewegen.

Demofilmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=wNRE8jujzZM#action=share

Bespreking

Antwoord

We gaan dat doen. Onze Dienst Mobiliteit heeft daartoe reeds de nodige stappen gezet. Streefdoel is het project nog dit schooljaar – of uiterlijk begin volgend schooljaar – uit te rollen.

wo 19/02/2020 - 11:42