Tijdens dit Corona-tijdperk hebben wij allemaal kennis gemaakt met het nieuwe normaal. Wat vroeger vanzelfsprekend was, is dit in het huidig klimaat niet meer, met gevolg dat veel
kwetsbaren het moeilijk hebben.
Bij de stad wordt er via verschillende kanalen gecommuniceerd. (Website, Magazine 3600, meertalige aankondigingen met/zonder pictogrammen via eenvoudige taal, Facebook,
wijkmanagers, straathoekwerkers, …) om alle Genkenaren te bereiken. De dienstverlening van de stads- en OCMW-diensten blijft gewaarborgd, zij het aangepast.
Verschillende officiële instellingen alsook de stads- en OCMW-diensten werken op afspraak.
In het verleden kon iedere Genkenaar zonder afspraak op de stad terecht. De stad heeft ook zijn dienstverlening aangepast en ingezet op een gemakkelijke toegankelijkheid via haar
website en telefonie.
Heel veel Genkenaren, vaak ouderen of kwetsbaren, beschikken niet over een computer of de nodige kennis om via de Website een afspraak te maken. Een alternatief is om telefonisch een afspraak te boeken.
Vooral de kwetsbaren die enkel telefonisch een afspraak kunnen maken, worden hierdoor gestraft, vermits er op sommige dagen hoge wachttijden ontstaan. Een afspraak maken op
deze dagen wordt een dure aangelegenheid.
Sinds de eerste Corona golf staat een grote groep Genkenaren financieel onder druk. Voor de kwetsbaren is de situatie van kwaad naar erger gegaan. Ik hoor van heel veel kwetsbaren dat het bellen naar de stadsdiensten (en naar andere officiële instellingen) een extra drempel is geworden voor hun. Veel kwetsbaren hebben zelfs de middelen niet meer om naar de stadsdiensten en/of andere officiële instanties te bellen, zij kunnen zich geen extra belwaarde veroorloven. Diegene die in het bezit zijn van een smartphone kunnen eventueel via de gratis Wifi van de Stad hun afspraak regelen.
Beste voorzitter,
Ik begrijp dat de stad, gezien de gedeeltelijke “Lockdown” waar wij ons op dit moment in bevinden, enkel op afspraak werkt, en ook dit deze afspraken enkel telefonisch kunnen
gemaakt worden. We mogen niet blijven steken in vandaag en morgen, maar moeten ook durven kijken naar overmorgen. Ik wil er echter wel voor pleiten dat de stad blijft inzetten
om de kwetsbaren te blijven versterken en hun isolement te doorbreken!
Niemand smeekt graag om hulp, maar mijns inziens kan de stad via een simpele ingreep de eenvoudige en toegankelijke bereikbaarheid van de stad verhogen.
Om de ”toegankelijkheid” van onze stadsdiensten te verhogen zou een gratis telefoonnummer zeker een toegevoegde waarde zijn, alsook de mogelijkheid om de stad via WhatsApp te bereiken.
Mijn vragen:
Ik hoop dat stad Genk deze communicatiemiddelen wil aanbieden, om de toegankelijkheid van de stadsdiensten voor alle Genkenaren te verhogen. In naam van alle Genkenaren zou ik jullie alvast willen danken.
Is er een opvallende stijging of daling van het aantal telefoons?
De verstrengde coronamaatregelen zijn ingegaan op maandag 2 november. In oktober telden we gemiddeld 272 telefoons per dag. In november (tot 12/11) waren er dat 361. Een stijging van 33%.
Kan het boeken van afspraken vanuit website terug geactiveerd worden voor de Genkenaren die het kunnen gebruiken?
Sedert vrijdag 13 november is het weer mogelijk om voor een hele reeks van producten, online een afspraak te boeken.
Kan Stad Genk, de toegankelijkheid van de stadsdiensten voor alle Genkenaren verhogen door een gratis-telefoonnummer te introduceren?
Dat willen we zeker even verder onderzoeken. Er zijn verschillende types van gratis (of gedeeltelijk gratis) nummers. Een eventuele keuze hierin moet verder onderzocht worden.
Kan Stad Genk naast een gratis telefoonnummer ook een WhatsApp nummer introduceren?
Dat gaan we zeker doen. De uitrol van WhatsApp als communicatiemiddel zit in de pijplijn. We zullen dat mee integreren in ons multikanale model. Whatsapp zou dan deel kunnen uitmaken van de digitale poot van dat model, naast andere laagdrempelige online klantenkanalen zoals Facebook Messenger, Instagram chat en zo meer. Net omwille van de grote bekendheid en het goedkope en makkelijke gebruik vormen dergelijke online kanalen een waardevolle aanvulling op de gebruikelijke kanalen.
di 17/11/2020 - 17:01