Mensen ademen zuurstof in en CO² uit. Zitten er verschillende mensen in een ruimte zonder dat daar een raam of een deur openstaat, dan zal de uitgeademde lucht de CO² concentratie snel doen stijgen. Aan die concentratie kunnen we zienof er voldoende verse lucht aanwezig is in de ruimte.
Maar we moeten ons toch wel houden aan enkele regels.
Er zijn al verschillende keren “gouden regels” geformuleerd tegen covid. Die regels werden echter in de laatste maanden aangepast. Eerst had je de “6 gouden regels” [1]
Hierin was geen sprake van “mondmaskers”, waarop nu wel zeer veel nadruk gelegd wordt. Met de tweede golf blijkt dat het vormen van “aerosolen” een veel groter rol spelen. Of nog sterker, de andere maatregelen hebben weinig zin indien er geen goede ventilatie is. Of indien er een ventilatie- systeem is met hercirculatie van de lucht is.
We zijn allemaal voorstander om de scholen zo lang mogelijk open te houden. In Genk, met zijn grote onderwijsachterstand, is dat van cruciaal belang. Ik heb de cijfers voor onze regio gevraagd aan Harrie. Deze tonen dat in 9% van de positief testende personen eind oktober, de school (leraar en kinderen) als bron werden aangegeven.
(afbeelding zie bijlage)
De meeste klassen hebben geen goede ventilatie. Hierdoor loopt het risico op verspreiding van het covid virus op. Voor het herfstverlof zijn er dan ook veel klassen gesloten, soms een ganse school.
Reeds voor Covid was bekend dat de luchtkwaliteit in de Vlaamse klassen niet bijzonder goed was. Dit heeft een slecht effect op de leerprestaties van de kinderen.
Een goede graadmeter voor de luchtkwaliteit is de CO² concentratie.[2]
De CO² concentratie in een klas moet lager zijn dan 900 ppm (parts pro millions). In Leuven zijn er (koopkrachtige) ouders die zelf CO² meters gekocht hebben voor de klaslokalen van hun kinderen. En de gemeente Riemst heeft zelf CO² meters aangekocht.
Daarom volgend voorstel.
1)Als ondersteuning van onze onderwijs-instellingen koopt de stad Genk zelf geschikte CO²meters voor de scholen. Op die manier moeten niet alle schooldirecties op zoek naar de beste CO² meter en hebben we uniforme en betrouwbare meetresultaten. Deze CO² meters kunnen ook na Covid nog een zeer nuttige rol spelen.
2)De stad verzamelt ook goede praktijkvoorbeelden die kunnen dienen voor alle onderwijs instellingen.CO2 meters voor alle scholen in Genk: hoe meer luchtverversing, hoe minder virusdeeltjes.
3)De stad verspreidt ook onder de ondernemingen van Genk dezelfde aanbevelingen. Goede ventilatie. Geen gesloten ventilatiesystemen. CO² meters voor de lokalen. Dit zou een oplossing zijn om het aantal besmettingen die op het bedrijf opgelopen worden, te doen dalen.
Dit lijkt ons wat ruimer te gaan dan het flankerend onderwijsbeleid waar we voor staan. Mocht men het noodzakelijk achten deze inspanning te leveren voor alle scholen, lijkt het ons – mede omwille van schaalvoordelen en administratieve efficiëntie – aangewezen dat er op Vlaams of federaal niveau een plaatsingsprocedure voor overheidsopdrachten wordt doorlopen. We begrepen ook dat de onderwijs-instellingen middelen kregen van de overheid om bepaalde maatregelen met betrekking tot Corona te nemen. Het is aan de directies van de scholen om hier zelf de nodige beslissingen in te nemen.
di 17/11/2020 - 16:50