Het parkeerbeleid is al sinds enige maanden een groot discussiepunt hier op de gemeenteraad, maar zeker ook op straat.
Sinds maanden hebben we reeds verschillende voorstellen en opmerkingen gemaakt.
Ik ga de problemen rond het parkeerbeleid hier niet weer uitgebreid op tafel brengen, daar jullie de problemen ondertussen wel van buiten zullen kennen.
We hebben via de media vernomen dat jullie aan of gaan testen met nieuwe automaten.
En dat jullie de problemen rond het niet weten als je een boete hebt gehad en de bijhorende dagtickets.
Op zich zijn we tevreden als jullie zoeken naar oplossingen, maar we hebben toch wel enkele opmerkingen.
Rond het testen van de nieuwe automaten hopen we dat jullie geleerd hebben uit het verleden en men tijdens het testen van deze automaten niet meteen boetes gaan uitschrijven tot deze op punt staan.
En het tweede punt, jullie gaan bekijken als het mogelijk is om een briefje achter de ruitenwisser te stekken om te kennen te geven dat de bestuurder een boete heeft gekregen en hij recht heeft op een dagticket.
Sta mij toe hier toch wel vragen bij te stellen, in eerdere antwoorden op onze vragen, en die gesteld zijn door de woordvoerders van de facebookgroep rond het parkeerbeleid.
Daar gaf u te kennen, dat de boetes s’nachts verwerkt werden.
Is er dan iets veranderd in het systeem dat dit meteen kan gebeuren?
En hoe ziet u dit op een veilige manier te laten gebeuren?
Gaat de bestuurder dan zijn vier pinkers opzetten en steeds moeten uitstappen?
En dan zou ik eigenlijk willen gaan tot de essentie van dit parkeerbeleid, het is in voege gegaan om meer rotatie te krijgen bij de parkeerders om ervoor te zorgen dat onze middenstand er een voordeel uit zou halen.
Daarmee onze vraag, we hebben in de eerste corona lockdown de mogelijkheid gehad tot gratis parkeren in Genk.
Waarom zou dit dan nu niet kunnen gebeuren, de middenstand is zo goed als allemaal dicht.
Het lijkt ons niet meer dan normaal, en het zou ervoor kunnen zorgen dat jullie meer tijd hebben om jullie systeem op punt te krijgen.
We bevinden ons nu in een andere situatie dan bij de eerste lockdown. Nu mogen er meer winkels open blijven en ondertussen hebben ook meerdere winkels en horecazaken zich op afhaal georganiseerd. Alle klanten daarvoor kunnen nu een uur gratis parkeren, terwijl dat in de eerste lockdown niet het geval was en parkeren betalend was. Daarom besloten we toen om tijdelijk niet te handhaven. Nu doen we dat niet, omdat je nu wel een uur gratis kan parkeren, mits registratie van je nummerplaat.
En verder blijven we werken aan een optimalisatie van het hele parkeergebeuren. We nemen verdere maatregelen en blijven inzetten op communicatie. Zoals beloofd koppelen we daarover verder terug voor het einde van het jaar.
We hebben aandacht voor een verbetering van de automaten en hebben daarom bij wijze van test momenteel in de Stalenstraat (ter hoogte van Mandana) een nieuw scherm geplaatst op de automaat. We gaan kijken of dit een verbetering is. Die test heeft evenwel verder geen impact op het gebruik van de automaat, die gewoon werkt zoals alle anderen. Dus ook hier passeert de scan-car en wordt er gecontroleerd.
Het steken van een briefje achter de ruitenwisser bij niet-betaling is in dit systeem niet mogelijk. De werking via de scan-car laat dat niet toe, mede aangezien er inderdaad ’s nachts nog een check gebeurt.
di 17/11/2020 - 16:52