Terug
Gepubliceerd op 21/04/2020

2020_IP_00031 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Zwembad Genk: hogere toegangsprijs, minder service!

Gemeenteraad
di 17/03/2020 - 20:15 C-Mine Cultuurcentrum
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Alessandro Cucchiara, Sara Roncada, Jan Bergmans, Jasper Olaerts, Danny Kerkhofs, Sabrina Cavaliere

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00031 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Zwembad Genk: hogere toegangsprijs, minder service! 2020_IP_00031 - Interpellatie van raadslid Geert Reyskens: Zwembad Genk: hogere toegangsprijs, minder service!

Motivering

Indiener(s)

Geert Reyskens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 12/03/2020 - 10:45

Toelichting

De zwemmers van Genk en omstreken zijn behoorlijk gefrustreerd over de hogere toegansprijzen en de mindere service die aangeboden wordt.

Sedert 1 februari is er een nieuw kassasysteem dat niet werkt. Dit kassasysteem is ingevoerd zonder proefperiode.  Er is geen doorstroming meer aan de kassa. Mensen moeten aanschuiven. Het systeem werkt niet. Complex, vele handelingen en vragen voor de medewerkers aan de zwemmers:

  • inwoner van Genk of niet
  • leeftijd
  • studentenpas
  • whirlpool

Er is geen verbinding met het kassasysteem en de betaalterminal. Het bedrag dient manueel ingegeven te worden wat ook leidt tot vertraging.

Voor de zwemmers krijgen je naast een zwempas een armbandje. De eenvoud is ver zoek.

Voor gezinnen met kinderen complex!

Voor abonnementhouders: 2 pasjes (abonnement +zwempas) + armbandje.

Uiteindelijk eens de kassa gepasseerd blokkeren vaak de toegangsdeuren en is er geen verbinding tussen zwembandje en locker.

Gevolg: de tussendeur wordt vaak opengezet en zwemmers moeten in zwemkledij naar de kassa om het armbandje om te ruilen.

Aan de kassa worden zwemmers geïnformeerd over de vertraging van het nieuwe kassasysteem en nog straffer is dat bij lange wachtrijen geen abonnement kan aangekocht worden omwille van de complexiteit.

Software moet in dienste staan van de organisatie. Zorgen voor snellere en betere interne processen, een hogere efficiëntie en lagere kosten ten behoeve van klanten en medewerkers. In het huidige systeem zijn behoeften en wensen niet geïntegreerd. Het huidige kassasysteem is niet hedendaags en klantvriendelijk. NV-A  vraagt om een frisse duik nemen in moderne technologieën.  Een compleet systeem dat eenvoudig te bedienen is. Van toegangscontrole, beheren van abonnementspassen, reserveringen tot aan diverse selfservice mogelijkheden dat de kassa kan overgeslagen worden.

Bespreking

Antwoord

Sinds 1 februari zijn we gestart met het nieuwe kassasysteem. Op dat moment werd er ook een prijsverhoging doorgevoerd. Het is vooral de koppeling tussen het nieuwe kassasysteem en het bestaande systeem van draaikruis en kastjes dat voornamelijk voor problemen zorgt. Maar de door u aangehaalde punten zijn grotendeels correct en schetsen inderdaad een beeld van de huidige situatie. Als dienst hopen we altijd dat de implementatie van een nieuw systeem vlot kan verlopen. Door een samenloop van omstandigheden is dit proces allesbehalve vlot verlopen. We zijn er echter van overtuigd dat de huidige implementatie wel vernieuwend genoeg is en doen er alles aan de om de kinderziektes er zo snel als mogelijk uit te halen.

di 17/03/2020 - 18:32