De stad kondigde aan de start van de grote vakantie 7 zomerscholen aan, in samenwerking met de middenschool, GIGOS, Campus O3, en nog een aantal andere partners.
De kinderen konden alleen deelnemen op toeleiding van de scholen of (zorg)leerkrachten. Op deze manier werd aan veel kinderen een enorme kans ontnomen aangezien niet alle scholen dezelfde inspanningen hiervoor leverden. Ook spijtig dat kinderen van de lagere klassen van basisschool in de kou bleven staan.
Aangezien de taalachterstand en leerachterstand in Genk zeker niet verminderd is tijdens de corona crisis vinden wij die extra ondersteuning voor de kwetsbare kinderen in onze stad zeer belangrijk. Het is de taak van het lokaal bestuur om zoveel mogelijk kinderen de kans te bieden deel te nemen aan deze zomerscholen. Daarvoor moeten, zeker in Genk, alle mogelijke middelen voor ingezet worden.
Daarom hebben wij hierbij toch enkele bedenkingen en vragen.
Voor de herfstvakantie en kerstvakantie voorziet de Vlaamse overheid weer de mogelijkheid om kinderen die extra ondersteuning te bieden.
De kinderen zijn de toekomst. Zij verdienen zeker onze volle inzet om hen alle kansen te bieden die ze nodig hebben om deze moeilijke periode voor iedereen vlot te boven te komen. Het is onze plicht om daarvoor alles op alles te zetten.
Hoeveel kinderen hebben effectief deelgenomen aan deze zomerscholen?
Op 17 augustus startten 42 kinderen de zomerschool basisonderwijs. 35 daarvan doorliepen de volledige tien schooldagen, op drie verschillende locaties. Aan de zomerschool voor anderstalige nieuwkomers basisonderwijs namen 45 kinderen deel. En nog eens 45 tieners en jongeren namen deel aan de zomerschool secundair onderwijs.
Vinden jullie dit voldoende voor een stad met zoveel problematieken?
Ja. In deze fase en gelet op de omstandigheden zeker wel.
Er was vanwege de Vlaamse overheid per zomerschool overigens een maximum van veertien leerlingen vastgelegd. Voor wat het basisonderwijs betreft, schreven aanvankelijk voor de drie locaties in Genk dan ook 52 kinderen uit de derde graad basisonderwijs zich in voor de zomerscholen. 10 kinderen hebben uiteindelijk moeten afhaken omwille van verplichte quarantaine, ziekte of omdat ze een andere formule verwacht hadden.
Al snel bleek dat het basisonderwijs in Genk het niet haalbaar achtte om de zomerscholen zelf in te richten of ze operationeel te ondersteunen. Het stadsbestuur heeft in deze haar volle verantwoordelijkheid genomen. We zijn dan ook blij dat we er met medewerking van een aantal partners in geslaagd zijn zeven zomerscholen op te starten en dat gelet op de korte periode van indiening en de hoge druk die de hele situatie rond COVID19 reeds legde op de diensten kinderopvang en flankerend onderwijsbeleid. Dit alles gebeurde voor wat de keuze van de doelgroep, de aanpak en formule betreft uiteraard in nauw overleg met het Genkse onderwijsveld.
Hoe zijn jullie te werk gegaan om voldoende leerkrachten te vinden om de kinderen te begeleiden? Waren er voldoende leerkrachten om alle aangemelde kinderen op te vangen?
Wij hebben midden juni een gerichte vraag gesteld aan de scholengemeenschappen om bij hun scholen een intensieve oproep te doen om zo ervaren leerkrachten te vinden die voldoende voeling hadden met de Genkse realiteit en de inhoudelijke uitdagingen rond begrijpend lezen en probleemoplossend denken. We bereikten zo twee docenten, die we verder konden aanvullen met vier jonge gemotiveerde leerkrachten. Zo vormden we drie sterke duo’s voor de zomerscholen.
Hoe gaat de stad deze projecten (in de herfst- en kerstvakantie) aanpakken? Gaat de manier van werken anders zijn? Welke stappen gaat de stad ondernemen om voldoende leerkrachten te vinden om meer kinderen te helpen? Wordt er ondertussen ook nagedacht hoe meer kinderen kunnen deelnemen aan die extra lesuren?
Mocht je verwijzen naar de mogelijkheid om weekendscholen in te richten:
We willen er op wijzen dat de minister deze vraag in eerste instantie aan de scholen zelf gesteld heeft, waarbij de lokale overheid wel een coördinerende en ondersteunende rol kan opnemen; maar zelf geen initiatiefnemer is. We willen in deze dan ook de autonomie van het onderwijs respecteren. We vernamen dat beide onderwijsnetten eerstdaags zullen nagaan of ze zullen ingaan op deze nieuwe opportuniteit. We hopen dat scholen hier volop initiatief in zullen nemen. We hebben alvast aangeboden daar vervolgens met hen over in dialoog te gaan en te kijken waar we desgevallend flankerend kunnen ondersteunen.
Mocht je verwijzen naar de projectoproep ‘buitenschoolse taalstimulering’:
Het stadsbestuur diende daartoe namens een netwerk van partners begin juni een aanvraag in, die midden juli goedgekeurd werd en ons dus de mogelijkheid biedt om bijkomend in te zetten op extra mogelijkheden inzake buitenschoolse taalstimulering. Voor Genk zijn de partners de Apenstaart, Familia, Kind & Taal, Groep Intro, VZW PAS en Gigos en het stadsbestuur zelf. Samen vormen zij ook een lerend netwerk om te kijken hoe ze hun eigen werking kunnen versterken inzake taalstimulering, welk gezamenlijk aanbod ze kunnen realiseren in alle buitenschoolse momenten en hoe ze van Genk een sterke taalrijke omgeving kunnen maken in overleg met het onderwijs. Dit zal leiden tot een aantal bijkomende initiatieven in alle Genkse gebieden. We kunnen zo al verwijzen naar de ontwikkeling van een herfstschool voor 5-jarige kleuters in Genk Centrum en een bijkomend aanbod voor kleuters in Kolderbos in de krokusvakantie; evenwel in een ander concept dan de zomerscholen zoals ze nu reeds plaatsgevonden hebben.
wo 16/09/2020 - 15:56