Enkele weken geleden werden we geconfronteerd met de getuigenis van de dood van Chovanec. Een Slovaakse man, die in verdachte omstandigheden is overleden na een politie interventie.
Ik ga hier het proces niet voeren, daar dit niet het juiste orgaan is.
De zwijgcultuur, doofpotoperatie en erger nog het opkomend racisme en fascisme maken het duidelijk dat niet enkel in de federale politie aan het opkomen is maar ook bij de lokale politie. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de politie echt bij de politie is gegaan om mensen te helpen en te beschermen. En zoals de commissaris generaal van de federale politie duidelijk zei. Er is geen plaats bij de politie voor zo een mensen, men gaat strenger screenen bij de aanwervingen.
En voor de rest wist hij te vertellen stop ermee of bol het af. Hij sprak hier over de 1% rotte appels. Het waren terechte sterke woorden van hem, maar na het artikel van de onderzoeksjournalisten van apache, bleek er een facebookgroep te bestaan van 6.700 agenten of ex-agenten, die lid waren van deze gesloten groep. De berichten in deze gesloten groep (waar je enkel lid van kon worden als je je badgenummer doorgaf) puilde uit van rascisme, seksisme en zelf uitschakeltechnieken die echt niet voorgeschreven staan in de procedures hoe het zou moeten.
Het is duidelijk dat het apparaat volledig ziek is en we niet meer spreken van enkel een 1%. Dit zowel op federaal als lokaal bij de politie.
Ik herhaal dat ik het heel erg vind voor de duizenden agenten, die zich dagdagelijks inzetten en het wel goed menen, daar deze op dit moment over dezelfde kam worden geschoren.
Het is daarom ook dat we de boel moeten opkuisen zowel op federaal als op lokaal vlak.
Over de federale politie ga ik hier natuurlijk geen vragen stellen, maar wel over de lokale politie.
Ik wil er nogmaals op benadrukken dat we meeleven met de grote groep van politieagenten, die het wel goed voor hebben, en die dit alles sterk veroordelen.
1. Hoe verloopt in Politiezone Carma de procedure als er racisme of seksisme is vastgesteld? 3. Hebben we weet van klachten die zijn binnengekomen van eigen personeel over dit probleem? 5. Zijn er de laatste jaren klachten ingediend tegen de lokale politie na een interventie, en hoeveel zijn er doorgeschoven naar comité P?
Politie Carma draagt een correcte dienstverlening hoog in het vaandel. Aangezien de organisatie ernaar streeft haar kwaliteit voortdurend te verbeteren, worden de signalen van dienstenafnemers en klanten van de zone door een commissaris opgevolgd en afgehandeld. Met dit kwaliteitsmanagement wordt een eenvormige en transparante werkwijze beoogd voor het klachtenbeheer binnen de zone Carma, als tool in het geheel van human resources management, gericht op het bekomen van een voor de organisatie gewenst gedrag van de medewerkers.
Het luik klachtenbeheer omvat:
De klachtenmanager voert naar aanleiding van elke klacht, suggestie of opmerking een objectief onderzoek uit. Alle betrokken partijen krijgen feedback over het resultaat van dit onderzoek. Indien nuttig en nodig worden er ook structurele adviezen tot verbetering verstrekt aan de korpschef. Een overzicht van de behandelde klachten wordt maandelijks aan het politiecollege voorgelegd.
In 2019 werden er 48 klachten behandeld inzake het optreden van het personeel.
Het gros van de klachten handelde over een gebrek aan respect door het personeelslid, over een lakse of negatieve houding, neutraliteit of onpartijdigheid, niet-optreden, overreageren en klantonvriendelijkheid.
Ter attentie van de personeelsleden werden er in de politiezone in deze periode door de gewone tuchtoverheid 3 tuchtmaatregelen (blaam) genomen.
Er werden geen klachten inzake racisme genoteerd.
De facebook-groep is momenteel offline gehaald. De Algemene Inspectie van de Federale en Lokale politie heeft een onderzoek ingesteld naar de feiten ter zake.
6. Ik hoor dat er in de Politiezone Carma energie is gestoken om meer politieagenten aan te werven van een andere origine? Is dat waar en heeft dit een invloed op de rest van het korps?
Het korps van Politiezone Carma bestaat voor 79% uit operationele personeelsleden, de overige 21 % behoren tot het CALog kader. Volgens onze telling heeft van ons korps ongeveer 15% een migratieachtergrond.
Als korps hebben we hier ook de nodige aandacht voor, al is het binnen de politie moeilijk hierop zelf veel impact te hebben. De meeste aanwervingen verlopen via federale mobiliteit. Waar mogelijk proberen we mensen toch al vroeger aan te werven en kunnen we er zo toch enige impact op hebben.
7. Zijn de richtlijnen over hoe om te gaan met psychoses overgemaakt aan de agenten en worden deze toegepast?Hierover werden de nodige richtlijnen opgesteld en gecommuniceerd naar de personeelsleden. Tevens komen deze ook aan bod in de periodieke trainingen die de operationele personeelsleden verplicht dienen te volgen.
wo 16/09/2020 - 15:40