Terug
Gepubliceerd op 22/10/2020

2020_IP_00063 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Genks parkeerbeleid.

Gemeenteraad
di 15/09/2020 - 20:15 Hal A - Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Toon Vandeurzen, Lotte Trippaers

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00063 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Genks parkeerbeleid. 2020_IP_00063 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Genks parkeerbeleid.

Motivering

Indiener(s)

Chris Janssens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 10/09/2020 - 14:51

Toelichting

Sinds 2 juni is het nieuwe parkeerplan in voege getreden. Bij de bespreking ervan in de gemeenteraad wees ik al op de mijns inziens veel te dure tarieven. Die kritiek wordt nu bijgetreden door heel wat stadsgenoten. En de kritiek beperkt zich niet enkel tot de tarieven, maar gaat zeker ook over de rondrijdende scanwagen die als ware het big brother langsrijdt terwijl je nog in de parkeerplaats aan het invoegen bent.

Op de website parkeren.be/genk/parkeerbeleid staat: “Optimal Parking Control verzorgt voor de stad Genk als partner binnen THV POG het uitvoeren van een doeltreffend parkeerbeleid. We doen dat op een faire en servicegerichte manier. Zo blijft het aangenaam wonen, werken en winkelen in Genk.”

Deze aankondiging komt geenszins overeen met de perceptie van autogebruikers die in Genk trachten te parkeren. Het overheersende gevoel is dat van een heksenjacht die enkel de bedoeling heeft om de stadskas te spijzen. Van een faire en servicegerichte manier is geen sprake. Het wordt daardoor steeds minder aangenomen wonen, werken en winkelen in Genk. Het nieuwe parkeerbeleid zorgt immers vooral voor ergernis en frustratie.

Op sociale media levert een eenvoudige zoekopdracht vele punten van kritiek op het Genkse parkeerbeleid op. Er bestaat zelfs een heuse Facebook-groep, genaamd “Nee tegen het parkeerbeleid in Genk”, die intussen bijna 2.000 leden heeft. De in deze groep vermelde incidenten en betreurenswaardige voorvallen over alles wat met parkeren in Genk te maken heeft, zijn talrijk. Te talrijk om te nog te kunnen spreken van een “doeltreffend parkeerbeleid”. Ook op de Facebook-groep “Ge zijt van Genk als ge…” regent het negatieve commentaren.

Het parkeerbeleid lijkt vooral een rondje pesten van de autogebruiker, er wordt opgeroepen om weg te blijven uit Genk, handelaars lijden onder deze negatieve ervaringen van autogebruikers, men durft amper de auto te verlaten om naar de parkeerautomaat te rennen uit angst inmiddels al een retributie van 25 euro aan zijn broek te hebben, …

Derhalve volgende vragen:

  1. Hoeveel parkeerretributies werden er sinds het nieuwe systeem in voege is getreden reeds uitgeschreven? 
  2. Ter vergelijking: hoeveel parkeerretributies werden – op maandbasis – uitgeschreven in eenzelfde periode in de vorige jaren? 
  3. Hoeveel van de parkeerretributies in het nieuwe systeem werden reeds betaald? Hoeveel van de parkeerretributies werden gecontesteerd en hoeveel daarvan werden effectief ingetrokken? Hoeveel gecontesteerde parkeerretributies moeten volgens OPC toch betaald worden? Wat is de stand van zaken van de gecontesteerde retributies die nog niet ingetrokken werden? 
  4. Wat zijn de voornaamste opgegeven redenen om een retributies te contesteren?
  5. Hoe reageert het stadsbestuur op de striemende kritiek van een toenemend aantal bewoners en bezoekers op het nieuwe Genkse parkeerbeleid? 
  6. Hoeveel klachten/meldingen ontving OPC en/of het stadsbestuur reeds over het nieuwe parkeerbeleid?
  7. Waar en hoe wil het stadsbestuur het parkeerbeleid desgevallend bijsturen?

Bespreking

Antwoord

Zie antwoord op IR01 - vraag van raadslid Cavaliere.

wo 16/09/2020 - 16:25

Bijlagen