Begin dit jaar zijn we met ons (ambitieus) parkeerplan van start gegaan. De bedoeling was om het over een heel andere boeg te gooien met een beter parkeerbeleid, gebaseerd op het onderscheid tussen korte en lange verblijven. We zijn ervan overtuigd dat dit noodzakelijk is om de stad en de handelszones ook in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden. Trouwens, er zijn talloze voorbeelden van steden die hun parkeerbeleid drastisch hebben omgegooid en daar nu de vruchten van plukken, met positieve ervaringen van bewoners, bezoekers en handelaars. Net als wij nu, kregen de beleidsmakers daar ook te maken met veel misverstanden en zelfs frustraties bij de betrokkenen. Het is onze taak deze zo goed mogelijk op te vangen.
We hebben over het plan in het algemeen naar mijn mening goed gecommuniceerd, maar blijkbaar blijft met name de situaties waarbij al dan niet boetes worden uitgeschreven voor veel mensen onduidelijk.
Kort samengevat wordt in het parkeerplan onderscheid gemaakt tussen 3 soorten parkeren:
Uiteraard zijn er speciale, extra voorzieningen voor onze hulpverleners en mindervaliden.
De mensen komen meer en meer naar een stadscentrum of handelsstraat voor de beleving en de gezelligheid. Naast het aanbod van winkels en horeca, is een autoluwe en dus aangename, rustige omgeving hierbij van groot belang. Het is logisch dat mensen onder deze voorwaarden niet alleen naar het centrum blijven komen, maar er ook langere tijd in spenderen! Hiervoor zullen ze altijd wel een plekje zoeken om de auto te parkeren, zelfs al moeten ze die op voorhand uitkiezen.
Met name omtrent het boete beleid zijn er op basis van wat ik op social media heb gelezen, nogal van misverstanden. Zo wordt er vooropgesteld dat er boetes zullen uitgeschreven worden bij het even parkeren om iemand op te halen, tijdens het wandelen naar de parkeermeter, bij kapotte parkeermeters, bij het verkeerd ingeven van de nummerplaat… Verder zijn er onduidelijkheden over wat er moet gebeuren met het bewijsticket van de parkeerautomaat, waarom er maar 1 periode gratis mag geparkeerd worden in één zone (en niet 2 X 30 min), waarom er verschillende parkeerzones zijn in het centrum, enz ….
Het is onze taak om over deze specifieke punten van het parkeerplan beter te communiceren en duidelijkheid te scheppen.
Ik vraag volgende duiding:
Is er een stijging van het aantal boetes?
Zien we een stijging in het gebruik van de parkingplaatsen?
Zijn er meer klachten binnengekomen bij het infopunt van de parkeerdienst?
Zal er nog een communicatie volgen om bovenstaande misverstanden uit de wereld te helpen?
Zie antwoord op IR01 - vraag van raadslid Cavaliere.