Terug
Gepubliceerd op 22/10/2020

2020_IP_00061 - Interpellatie van raadslid Sabrina Cavaliere: Nieuw parkeersysteem

Gemeenteraad
di 15/09/2020 - 20:15 Hal A - Limburghal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Toon Vandeurzen, Lotte Trippaers

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00061 - Interpellatie van raadslid Sabrina Cavaliere: Nieuw parkeersysteem 2020_IP_00061 - Interpellatie van raadslid Sabrina Cavaliere: Nieuw parkeersysteem

Motivering

Indiener(s)

Sabrina Cavaliere

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

di 08/09/2020 - 11:07

Toelichting

 Beste Burgemeester,

In de maand juli  stelde ik schriftelijk de vraag of  jullie de retributievrije periode wilden verlengen tot september. Het was duidelijk dat het systeem nog niet op punt stond en dat er nog heel wat kinderziektes mee gemoeid waren.

Graag citeer ik jullie antwoord:

 “Je kan één keer per dag, per nummerplaat en per zone één gratis uur bekomen. Dit gratis parkeeruur is niet opdeelbaar. Eens de gratis parkeertijd opgebruikt is, betaal je het normale tarief en kan je nog maximaal een half uur betalend verlengen.

Via alle kanalen werd dezelfde boodschap meegegeven.

In de testfase (juni) zijn er inderdaad een aantal verwittigingen uitgeschreven die niet correct bleken te zijn. Deze werden rechtgezet. Op een totaal van meer dan 35000 scans was dit echter een te verwaarlozen aantal. 

Ook het stratenplan moest uiteindelijk wat bijgesteld worden. 

De kinderziekten die in de ‘testfase’ (juni) opdoken zijn er ondertussen allemaal uitgehaald.

Belangrijke parameters zijn het aantal klachten die stad en POC moeten verwerken en onze talrijke contacten met de burgers. Zo is het aantal klachten sinds de definitieve opstart van 1 juli op het normale niveau van voorheen teruggevallen.”

 

Mr de Burgemeester, als je over straat loopt of als je op FB (ik woon/werk in Genk en klaag over + Nee tegen het parkeerbeleid in Genk) gaat kijken dan is het tegendeel toch snel bewezen.  Het nieuwe parkeersysteem is na 3 maanden nog altijd niet duidelijk voor de Genkenaren, laat staan voor de bezoekers en het systeem staat nog steeds niet op punt.

Graag een antwoord op volgende vragen: 

Hoeveel retributies werden er in de maand augustus uitgeschreven? 

Hoeveel daarvan werden achteraf terug ingetrokken of gecorrigeerd?

Tegen hoeveel retributies dienden de eigenaars van de wagen een bezwaar in?

Welke problemen werden gemeld? 

Zijn er problemen gemeld voor mensen met een bewonerskaart? 

Zijn er problemen gemeld voor mensen met een mindervalidenkaart? 

Wat is er voortgekomen uit het gesprek met Claudio Sciarrino?

Bespreking

Antwoord

Ook wij zijn niet blind voor de vele vragen en reacties over het parkeerbeleid. We gingen daarover in dialoog met heel wat Genkenaren en niet in het minst met de initiatiefnemers van de facebook-pagina “Nee tegen het parkeerbeleid”. We hadden met hen een constructief gesprek, waarbij zij ons tien concrete vragen overmaakten. We hebben die ondertussen ook al beantwoord. Je zal zien dat we daarmee enkele onduidelijkheden uitklaren en bijsturen. 

Ik geef daarvan graag een overzicht: 

  1. Je hebt nu 15 minuten tijd om je te registreren (via de automaat, via de app 4411 of via sms naar 4411). 
  2. Wanneer de bestuurder of een passagier vooraan blijft zitten in de wagen, wanneer anderen kort moeten uitstappen, zal er geen retributie volgen. Je moet je dan ook niet meer registreren. De vaststelling daarvan gebeurt ook volledig anoniem. De OPC-bediende die dit achteraf manueel controleert, krijgt enkel de info van de nummerplaat en de vaststelling of er iemand in de wagen zit. 
  3. We hebben OPC gevraagd hun dienstverlening verder te optimaliseren teneinde een goede service te kunnen garanderen. De openingsuren zijn verruimd, waarbij de shop op de Reinpadstraat nu ook (en minstens tot en met 30 september) in de voormiddag geopend is op dinsdag tot vrijdag en op zaterdag van 14 tot 17u. Daardoor zijn er geen wachtrijen meer. OPC engageert zich ook om sneller te reageren op e-mails, registraties en telefoons. 
  4. Er is afgesproken dat OPC elke dag, voor de scanwagen uitrijdt, een check doet om na te gaan welke automaten defect zijn. Dat kan via een online check waarbij men kan zien of de automaat werkt. Mocht er een defecte automaat zijn, wordt deze binnen de kortst mogelijke termijn gerepareerd. De schermen werden ook op de maximale intensiteit gezet om de leesbaarheid te verbeteren.  
  5. Samen met diverse partners werkt OPC aan een oplossing voor het feit dat je momenteel wel nog 25 cent moet betalen als je via SMS je parkeertijd registreert. Begin deze maand werd alvast het achterliggende platform dat nodig is voor de integratie van meerdere apps goedgekeurd. We hopen dan ook tegen het einde van het jaar een app te kunnen aanbieden die nog gebruiksvriendelijker is in het selecteren van de zones en waarbij er voor het registreren van het gratis uur geen kost gevraagd wordt. Wordt dus vervolgd.
  6. Je kan maximaal één boete van 25 euro per dag krijgen in Genk, ook al parkeer je zonder registratie op verschillende plaatsen. We geven graag even mee dat je evenwel best niet ‘kiest’ voor een ‘dagticket’ van 25 euro. Immers, in de betalende privé-parkings – zoals bijvoorbeeld QPark – betaal je minder voor een dagticket.
  7. We hebben onderzocht of er een tussenstap ingebouwd kan worden bij het per vergissing foutief ingeven van een nummerplaat. Het is echter niet mogelijk daar een systematische check op te doen. Immers, de foutief ingegeven nummerplaat zou ook wel eens kunnen bestaan. Je krijgt wel steeds een vraag tot bevestiging na ingave van de nummerplaat op de automaten. En, als het toch zou gebeuren dat je door zo een vergissing een retributie zou krijgen, kan je daarvoor altijd contact opnemen met OPC en wordt deze retributie geannuleerd. 
  8. OPC past de strikte regels op de privacy toe conform de GDPR. Voor alle juiste informatie omtrent het behandelen en bewaren van privé-gegevens onder de GDPR-wetgeving kan je terecht bij de Privacy & cookie disclaimer op hun website: https://www.parkeren.be/privacy
  9. Voor personen met een handicap:
    Personen met een geldige ‘Parkeerkaart voor personen met een handicap’ kunnen te allen tijde gratis gebruik maken van de voorbehouden plaatsen mits ze hun kaart zichtbaar in de wagen leggen. De scanwagen controleert deze voorbehouden plaatsen niet. De politie doet wel controles op geldige kaarten.
    Op alle betalende parkeerplaatsen kunnen personen met een handicap – net als iedereen – ook gebruik maken van het gratis uur mits het ingeven van hun nummerplaat (via de automaat, via de app 4411 of via sms naar 4411).
    Meer nog. Personen met een handicap kunnen twee nummerplaten bij OPC registreren (via het e-loket op parkeren.be of via de parkingshop in de Reinpadstraat). Daarmee komen ze op een zogenaamde “whitelist” terecht, waardoor die twee geregistreerde nummerplaten bijkomend onbeperkt en gratis mogen staan op de betalende parkeerplaatsen. Ze moeten hun nummerplaat dan niet meer ingeven (via de automaat, via de app 4411 of via sms naar 4411).
    Ook mensen met een handicap van buiten Genk kunnen zo twee nummerplaten registreren bij OPC.
    Erkende hulpverleners in thuiszorg die in bezit zijn van een erkenning van RIZIV of de Vlaamse Gemeenschap kunnen hun wagen ook laten registreren bij OPC en worden ook meegenomen in de whitelist. Na registratie mogen ze onbeperkt en gratis parkeren.
    Voor zorgkundigen is er vandaag nog geen regeling. Dat zullen we de komende maanden nog verder onderzoeken.
  10. We gaan dit alles de komende dagen en weken ook verder communiceren en steken ook daar een tandje bij, zowel online als offline.

Verder met betrekking tot de overige gestelde vragen:

Met betrekking tot het aantal uitgeschreven retributies en de geïnde parkeergelden:

 Er is een duidelijke stijging van het aantal retributies waar te nemen ten gevolge van de veranderde manier van controleren. 

Juli 2019 – 4.855 retributies
           >< Juli 2020 – 16.047 retributies, waarvan er 11.438 betaald zijn

Augustus 2019 – 4.092 retributies

>< Augustus 2020 – 11.658 retributies, waarvan er 5.740 betaald zijn

Met betrekking tot gecontesteerde retributies en eventuele annulaties als gevolg daarvan:

In juli 2020 waren er 1.844 annulaties van retributies en in augustus ging het om 1.700 annulaties, samen met volgende oorzaken:

  • Annulatie na aftercheck (1.193 in juli, 1.057 in augustus)
  • Na klacht, annulatie in verband met geldige mindervalidenkaart (405 in juli, 250 in augustus). Het kan tot 2 à 3 dagen duren vooraleer de registratie van de mindervalidenkaart ook effectief in het systeem opgenomen is, omdat er daarbij ook enkele controles moeten gebeuren omtrent de geldigheid van de kaart en de eraan verbonden persoon. 
  • Na klacht, annulatie in verband met een foute ingave van de nummerplaat (26 in juli, 187 in augustus)
  • Annulatie in verband met het correct plaatsen van de parkeerschijf bij een defecte automaat (37 in augustus). 

Met betrekking tot de binnengekomen klachten: 

Het aantal klachten en vragen bij het infopunt zijn inderdaad toegenomen, maar niet in overdreven mate en perfect in verhouding tot het aantal uitgeschreven retributies.
De meest gehoorde klacht is dat mensen denken dat ze op een of andere manier wel in orde waren met hun registratie of betaling, maar dat dit bij het nakijken van de database toch niet het geval bleek te zijn. Verder zijn er de gekende problemen, zoals het verkeerdelijk ingeven van een nummerplaat en met betrekking tot het gebruik van de mindervalidenkaart of bewonerskaart.

In juli 2020 registreerde OPC 437 klachten, waarvan 2,7% ten aanzien van de retributies. In augustus ging het om 696 klachten, waarvan 5,7% ten aanzien van de retributies. Landelijk ligt het gemiddelde van klachten bij OPC op 6%. Rekening houdend met de manier van werken kunnen we zelfs zeggen dat het aantal klachten in Genk lager ligt dan in andere steden waar de scanwagen rondrijdt.

Met betrekking tot het gebruik van de parkeerplaatsen:

Hierover zijn geen cijfers beschikbaar aangezien dit niet regelmatig wordt gemeten. Maar we vernemen wel dat er meer verloop is en er dus vaker meer vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn. 

wo 16/09/2020 - 14:33