Door de Federale Politie werd in 2017 een bestek (raamovereenkomst) gepubliceerd dat voorzag in een meerjarige raamovereenkomst van leveringen voor de aankoop en installatie van automatische systemen voor nummerplaatherkenning ten voordele van o.m. de geïntegreerde politie, de Belgische, federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke overheden.
De opdracht werd gegund bij wijze van de open offerteaanvraag. De open offerteaanvraag werd gepubliceerd op 14 februari 2017 onder het nummer 2017-504552 en in het Supplement op het Publicatieblad van de Europese Unie van 17 februari 2017 onder het nummer 2017/S 034-062195.
Duur van de opdracht: 4 jaar (vanaf 3 januari 2018).
Voorziene tijdsduur onderhoud camera’s: 7 jaar, vanaf datum aankoop.
Op 14 april 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de bestelling van voorstudies voor ANPR-trajectcontroles onder voorwaarde goed voor 11 locaties.
Op 28 april keurde het college van burgemeester en schepenen de finale bestelling van voorstudies goed voor 11 locaties.
De stedelijke opdracht voor de levering/plaatsing van ANPR-camera’s heeft betrekking op onderstaande locaties:
1. Guillaume Lambertlaan 44 tot Koerweg 44
2. Fletersdel 7 tot Sledderloweg 43
3. Boxbergstraat 38 tot Boxbergstraat 57
4. Noordlaan ter hoogte van Eikenlaan tot Noordlaan ter hoogte van Oostlaan
5. Bergbeemdstraat 25 tot Bergbeemdstraat 95
6. Emiel Van Dorenlaan 50 tot Emiel Van Dorenlaan 119
7. Rozenkranslaan 46 tot Rozenkranslaan 141
8. Camerlo 31 tot Hoogstraat 63
9. Tennislaan 12 tot Tennislaan ter hoogte van Kortestraat
10. Weg naar As 268 tot Weg naar As 371
11. Weg naar As 84 tot Weg naar As 176
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.536.555,53 excl. btw of € 1.859.232,19 incl. 21% btw. Hierin is inbegrepen:
Bijkomend is er voor de 11 trajecten in totaal een maandelijkse kost van € 2.264,30 (incl. btw) te voorzien voor de dataconnectie.
Verwacht wordt dat de investering binnen 2 jaar na indienststelling is terugverdiend, op basis van de cijfers van vaste flitscamera's van de politie.
Nog te nemen maatregelen met het oog op de opstart van de deelprojecten:
Wegenwerken:
Om een traject te kunnen laten homologeren, mogen er geen verkeersdrempels en/of verhoogde kruispunten aanwezig zijn op het traject. Daartoe moeten op 3 van de 11 trajecten aanpassingen gebeuren:
De totale kosten voor de aanpassing van wegenis worden geraamd op € 200.000,00 (incl. btw) en zullen voorzien worden in de meerjarenplanning 2021.
Verwijderen beplanting en jaarlijks snoeien:
Voor het plaatsen van de aansluitkasten en de camerapalen zullen op volgende locaties hagen tijdelijk verwijderd dienen te worden:
De aangestelde firma (THV) staat in voor het verwijderen en terug aanplanten van de haag. Om optimaal zicht voor de camera's (zowel ANPR als CCTV) te garanderen, dienen op onderstaande locaties regelmatig overhangende takken van bomen gesnoeid:
De stedelijke Groendienst zal hiervoor tevens het nodige doen.
Koppeling met AVMS S-Lim (audio- & video management systeem):
Elke locatie van een trajectcontrole wordt ook voorzien van een overzichtscamera (CCTV – closed-circuit television). Binnen de geplande samenwerking tussen STAD GENK en de aangestelde firma (THV PROXIMUS/TRAFIROAD) wordt er naar gestreefd om de beelden van deze overzichtscamera's op het ideomanagementsysteem van S-Lim te koppelen. Hierdoor verkrijgt de politie via 1 centrale, afgeschermde login toegang tot zowel het vast cameranetwerk dat via S-Lim uitgebouwd wordt in Genk, alsook tot de camera's van de trajectcontroles. Bijgevolg hebben ze dan toegang tot een breder netwerk om hun taken in het kader van opsporen e.d. te kunnen uitvoeren.
Koppeling met GAS-suite:
Het Veiligheidshuis is momenteel bezig met de aankoop van een softwarepakket om GAS overtredingen te verwerken. Wanneer steden en gemeenten de mogelijkheid verkrijgen om GAS-boetes voor beperkte snelheidsovertredingen binnen zone 30 en zone 50 uit te vaardigen, is het opportuun om ook deze GAS-boetes automatisch binnen te krijgen via het softwarepakket van het Veiligheidshuis. STAD GENK en de THV zullen er samen met de politiezone CARMA over waken dat de afhandeling ook op deze manier kan plaatsvinden.
De wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 25.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 5, § 2.
Het bestek van de Federale Politie van 2017 (meerjarige raamovereenkomst van leveringen voor de aankoop en installatie van automatische systemen voor nummerplaatherkenning ten voordele van o.m. de geïntegreerde politie, de Belgische, federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke overheden) wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
De federale politie treedt hierdoor op als opdrachtencentrale ten voordele van stad Genk.
De gemeenteraad gaat akkoord met de kostenraming voor de investeringen ten bedrage van € 1.859.232,19 (incl. 21% btw), opgesteld i.h.k.v. de realisatie van trajectcontroles op 11 voormelde locaties van het stedelijk grondgebied.