Terug
Gepubliceerd op 19/08/2020

2020_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Laura Olaerts: Bedeling en communicatie gratis mondmaskers voor Genkse inwoners.

Gemeenteraad
di 19/05/2020 - 20:15 Digitale vergadering
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Afwezig

Zuhal Demir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Laura Olaerts: Bedeling en communicatie gratis mondmaskers voor Genkse inwoners. 2020_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Laura Olaerts: Bedeling en communicatie gratis mondmaskers voor Genkse inwoners.

Motivering

Indiener(s)

Laura Olaerts

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

vr 15/05/2020 - 08:59

Toelichting

Burgemeester en schepenen,

Wij waren blij en dankbaar toen we vernamen dat Stad Genk zo snel en efficiënt zijn verantwoordelijkheid nam in de strijd tegen het corona-virus. Op zaterdag 26 april besloot het College van Burgemeester en Schepenen tot de dringende aankoop van mondmaskers voor stad Genk en omliggende lokale besturen in uitvoering van de beslissing van de nationale veiligheidsraad van 24 april 2020. Er werden 400.000 stuks aangekocht tegen een eenheidsprijs van € 2.8 excl. btw. per stuk (globale prijs van € 1.355.200,00 incl. btw). Stad Genk gebruikt er hiervan 70.000 om gratis te bedelen bij haar inwoners, de overige mondmaskers worden door gefactureerd aan de overige deelnemende gemeenten.

Verheugd en dankbaar waren we, zoals ik al zei, bij dit goede nieuws over de gratis bedeling van de mondmaskers, maar niets is minder waar zo blijkt uit de chaotische bedeling en communicatie. Ik zou het daarom graag met u willen hebben over deze tweede aspecten.

Eerst en vooral over de communicatie omtrent de bedeling van de mondmaskers. Wij ontvingen veel berichten uit alle hoeken van Genk. Enerzijds van bezorgde Genkenaren die er na het moment van hun afhaling pas achterkomen dat ze eigenlijk verwacht werden op dit afhaalpunt, gewoonweg omdat ze geen uitnodigingskaart ontvingen. Wat heeft zo een veilige en gefaseerde afhaling nog voor zin als iedereen nadien nog naar het stadhuis moet komen om hun mondmasker af te halen? 

Er zijn ook Genkenaren waarbij het afhaalmoment- en adres op hun uitnodigingskaart niet overeenkomen met het aan hun toegewezen afhaalpunt op de website. Waar moeten zij dan naar toe? Vorige week woensdag verscheen op de website van Stad Genk dat de bewoners om écht zeker te zijn via www.genk.be/mondmaskerafhalen kunnen checken op welke plaats en dag ze hun mondmasker mogen gaan halen. Wat hebben deze uitnodigingskaarten dan nog voor zin?

Daarnaast contacteren Genkenaren uit Terboekt, Sledderlo en Genk-Zuid ons. Op hun uitnodigingskaart staat als afhaalpunt ‘Ontmoetingscentrum Turkse Moskee-Wintergroenstraat 61’. Wij krijgen misnoegde reacties van mensen die het onbegrijpelijk en onaanvaardbaar vinden dat ze hun mondmasker moeten afhalen in een ‘op het eerste zicht’ Turkse Moskee in Sledderlo. Deze bedeling dient op een geloofsneutrale openbare plaats georganiseerd te worden. We begrijpen dat de zaal van Bethanië als zorginstelling (cfr. de Vlaamse regelgeving) niet gebruikt kon worden als afhaalpunt gelet op het mogelijke risico op corona besmetting.

Achteraf blijkt dat het gaat over het “Ontmoetingscentrum Sledderlo” op de Wintergroenstraat 59. Blijkbaar is er hier dus een materiële vergissing geweest door de opname van het foutieve huisnummer op de uitnodigingskaarten. Toch geeft Stad Genk met deze keuze, zelfs als het een materiële vergissing betreft, een verkeerd signaal. De verklaring die u hieraan geeft in een mail aan een bezorgde Genkenaar, laat volgens ons toch ook te wensen over. U stelt “Aangezien de naam “Ontmoetingscentrum Sledderlo” nog niet zo gekend is als locatie (deze zaal ging open in 2017) is de benaming “Ontmoetingsruimte Turkse Moskee Sledderlo” gebruik zodat mensen snel de locatie zouden kunnen plaatsen.” Ondanks dat dit wel de officiële benaming is, stond Sledderlo. er niet eens op vermeld. Ten tweede vinden wij het nog steeds ongepast deze term te gebruiken. Stad Genk is hiermee niet neutraal als openbaar bestuur.

Vervolgens over de bedeling van de mondmaskers zelf. Wij hebben heel veel respect voor alle medewerkers van de mondmaskerploeg die elke dag druk in de weer zijn om alles klaar te zetten op de verschillende locaties. Maar we vernemen ook dat mensen hier een half uur tot 2 uur moeten aanschuiven. Wat heeft het dan voor zin dat deze afhaling zo gefaseerd per uur wordt ingepland? 

Tot slot moeten de inwoners van de stad Genk hun gratis mondmasker zelf gaan ophalen in tegenstelling tot veel andere gemeentes waar ze simpelweg een pakketje in de brievenbus ontvangen. We begrijpen dat jullie hiervoor gekozen hebben om er zeker van te zijn dat elke Genkenaar zijn of haar mondmasker ook echt krijgt en om diefstal te vermijden. Maar op de manier waarop stad Genk het doet, zijn we er ook absoluut niet zeker van dat elke Genkenaar zijn of haar mondmasker echt krijgt. Integendeel, er zijn heel veel mensen die ze niet zijn kunnen gaan afhalen door de onduidelijkheden of niet willen gaan afhalen door de chaos. Als dan toch alle uitnodigingskaarten handmatig in de brievenbussen wordt gestoken, dan kunnen dat evenzeer de grote enveloppen met de mondmaskers zelf zijn.

Uit onze bezorgdheid en die van vele Genkenaren, zou ik u daarom concreet het volgende willen vragen:

  • Er zijn 70.000 mondmaskers gratis beschikbaar voor de Genkse inwoners. Heel goed. Maar door alle onduidelijkheden, zijn vele Genkenaren te laat bij hun aangeduide afhaalpunt, bij het verkeerde afhaalpunt of gewoonweg bij geen enkel afhaalpunt. Hierdoor zullen er veel mondmaskers niet opgehaald worden. Wat zal er gebeuren met de mondmaskers die nadien ook niet in het stadhuis worden opgehaald. Heeft u samen met ‘het Genkse Corona Kerncomité’ hier ook reeds over nagedacht?
  • Wat is de kostprijs van de uitnodigingskaarten, die eigenlijk overbodig zijn geworden aangezien iedereen wordt aangeraden om op de website te kijken om te weten waar en wanneer ze hun mondmaskers kunnen afhalen?
  • Hoe verklaart u al deze onduidelijkheden op vlak van communicatie? Hoe komt het dat er Genkenaren geen uitnodigingskaart of een verkeerde uitnodigingskaart voor een ander afhaalpunt ontvingen?
  • Wat liep er mis bij de communicatie waardoor de afhaalpunten op de website op basis van adresgegevens niet overeenkomen met de afhaalpunten- en momenten vermeld op de uitnodigingskaarten?
  • Hoe kan het dat er voor alle afhaalpunten de officiële benaming wordt gebruikt en voor het ‘Ontmoetingscentrum Sledderlo’ niet? 
  • Wat loopt er mis tijdens de uiteindelijke bedeling van de mondmaskers in de verschillende afhaalpunten waardoor de wachttijden zo hoog oplopen?
  • Wat zijn alle redenen waarom er werd gekozen om de bedeling van de mondmaskers te laten plaatsvinden door middel van afhaalpunten en niet door middel van bedeling in de brievenbussen?

Nogmaals, wij zijn stad Genk heel dankbaar voor de gratis mondmaskers voor haar inwoners, maar de uitvoering ervan, met name de bedeling en de communicatie hadden veel beter gekund.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Bespreking

Antwoord

Wat zal er gebeuren met de mondmaskers die nadien ook niet in het stadhuis worden opgehaald. Heeft u samen met ‘het Genkse Corona Kerncomité’ hier ook reeds over nagedacht? 

We proberen er maximaal voor te zorgen dat iedereen zijn pakket komt afhalen. Voor de eerste bedeelmomenten, waar het uitnodigen voor een aantal inwoners was misgelopen, hebben we ervoor gekozen om de pakketten aan die gezinnen te bezorgen. Dat is inmiddels gebeurd. 

De overblijvende maskers zijn zeker niet verloren. Deze zullen we zeker in bewaring houden om in te zetten in de nabije of verdere toekomst in functie van de noden in de strijd tegen corona. 

Wat is de kostprijs van de uitnodigingskaarten, die eigenlijk overbodig zijn geworden aangezien iedereen wordt aangeraden om op de website te kijken om te weten waar en wanneer ze hun mondmaskers kunnen afhalen? 

De kostprijs voor de druk van 27.000 uitnodigingen bedraagt 450,00 EUR.  

Je stelt dat de uitnodigingskaarten overbodig zijn geworden, maar dat is niet helemaal correct. We kunnen onmogelijk verwachten dat al onze inwoners volledig digitaal zijn of digitaal bereikt kunnen worden. De uitnodigingskaarten zijn de officiële uitnodiging om een mondmaskerpakket te komen afhalen. De applicatie op de website is ontwikkeld om de mensen (en onze medewerkers, wanneer ze vragen krijgen) toe te laten te dubbelchecken in geval er iets zou zijn misgegaan bij het bussen van hun kaart. De twee systemen – de papieren uitnodigingskaart en de digitale applicatie – vullen elkaar dus aan.  

Hoe verklaart u al deze onduidelijkheden op vlak van communicatie? Hoe komt het dat er Genkenaren geen uitnodigingskaart of een verkeerde uitnodigingskaart voor een ander afhaalpunt ontvingen? 

Wat liep er mis bij de communicatie waardoor de afhaalpunten op de website op basis van adresgegevens niet overeenkomen met de afhaalpunten- en momenten vermeld op de uitnodigingskaarten? 

Door de bijzonder korte tijd die er was om dit project voor te bereiden, zijn enkele fouten in de verdeling van de zones niet opgemerkt. Een aantal straten waren ingedeeld in twee of drie zones. Dat heeft tot verwarring geleid bij de bedeling. Bovendien werd er oorspronkelijk gekozen om de uitnodigingen ‘bus-aan-bus’ te verdelen. De combinatie van deze twee elementen heeft er voor gezorgd dat gezinnen niet correct uitgenodigd werden. Dat heeft tot problemen geleid op de eerste drie ophaallocaties. Zoals hierboven aangegeven werd dit ondertussen rechtgezet.  

Hoe kan het dat er voor alle afhaalpunten de officiële benaming wordt gebruikt en voor het ‘Ontmoetingscentrum Sledderlo’ niet? 

Mogelijk is er – wederom als gevolg van de bijzonder korte tijd waarin één en ander georganiseerd diende te worden – een verwarring ontstaan en dat was zeker niet onze bedoeling. In Sledderlo maakten we gebruik van de zaal “Ontmoetingscentrum Sledderlo”. Het adres van deze zaal is Wintergroenstraat 59, terwijl de Moskee gelegen is op Wintergroenstraat 61. Blijkbaar is er hier een materiële vergissing geweest door de opname van het foutieve huisnummer. Dit is, in de mate van het mogelijke, reeds rechtgezet.

De zaal staat zoals u weet dan ook onafhankelijk van de Moskee en is een ontmoetingscentrum dat openstaat voor iedereen. Aangezien de naam “Ontmoetingscentrum Sledderlo” nog niet zo gekend is als locatie (deze zaal ging open in 2017) is de benaming “Ontmoetingsruimte Turkse Moskee Sledderlo” gebruikt zodat mensen in de wijk snel de locatie zouden kunnen plaatsen. Mogelijk heeft dit ook tot verwarring gezorgd, nogmaals dat was zeker niet de bedoeling.

In eerste instantie zouden we de zaal in Bethanië gebruikt hebben, maar aangezien dit een zorginstelling is mogen er, conform de Vlaamse regelgeving, geen activiteiten plaatsvinden op de campus van Bethanië gelet op het mogelijke risico op Covid-19 besmetting. We zochten een alternatief, en zo zijn we uitgekomen bij deze zaal.

Voor de bedeling van de mondmaskers maken we gebruik van diverse zalen:

  • Eigendommen van de stad (De Kastert, de Limburghal, C-mine, Thor Central);
  • Zalen in scholen (vooral het vrij onderwijs – Atlas College, De Schom, Don Bosco, Sint-Jozefsinstituut Bokrijk, Zaal Familia);
  • Zalen van verenigingen (Nas Dom, Griekse Gemeenschap, Ontmoetingscentrum Sledderlo, De Flèèketaer). 

Alhoewel er linken zijn met het Katholieke net in de scholen (Zusters van Don Bosco, De La Salle) en linken met parochiale zalen (zowel Katholiek, Grieks-Orthodox als Moslim) zullen we op geen enkele locatie in de gebedsruimtes de mondmaskers uitdelen.

Al deze zalen hebben gemeen dat ze openstaan voor iedereen en in de wijk ook een ontmoetingsfunctie hebben.

Wat loopt er mis tijdens de uiteindelijke bedeling van de mondmaskers in de verschillende  afhaalpunten waardoor de wachttijden zo hoog oplopen?

Gezien we iedere dag met een nieuw team medewerkers aan de slag gaan, heeft dat team aan de start van de bedeling wat tijd nodig om de routine in de vingers te krijgen, waardoor de eerste afleveringen iets langer duren. Op een tweetal plaatsen is de wachttijd opgelopen. In de andere ophaalpunten is er op geen enkel moment een abnormaal lange wachttijd geweest.

Wat zijn alle redenen waarom er werd gekozen om de bedeling van de mondmaskers te laten plaatsvinden door middel van afhaalpunten en niet door middel van bedeling in de brievenbussen? 

Er werden verschillende alternatieven tegen elkaar afgewogen. Gelet op de kostprijs, de gewenste verdeeltijd, de kans op diefstal (zoals bijvoorbeeld in Stad Roeselare), de wens om de afhaling te registreren en het feit dat we de gezinnen ook hun tegoed aan huisvuilzakken meegeven, leek ons dit de beste optie. Het ophalen ‘an sich’ loopt erg goed. Als de burgers de richtlijnen rond social distancing en hygiëne respecteren (burgerzin), dan kan dit ook in veilige omstandigheden. De afhaalpunten zijn daar op ingericht.

di 19/05/2020 - 10:46