Terug
Gepubliceerd op 19/08/2020

2020_IP_00040 - Interpellatie van raadslid Jos Lantmeeters: Vragen m.b.t. concessie De Krater

Gemeenteraad
di 19/05/2020 - 20:15 Digitale vergadering
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Afwezig

Zuhal Demir

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00040 - Interpellatie van raadslid Jos Lantmeeters: Vragen m.b.t. concessie De Krater 2020_IP_00040 - Interpellatie van raadslid Jos Lantmeeters: Vragen m.b.t. concessie De Krater

Motivering

Indiener(s)

Jos Lantmeeters

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 13/05/2020 - 12:18

Toelichting

De stad is eigenaar van het poortgebouw van Kattevennen, waarin de Cosmodrome en brasserie De Krater gelegen zijn.

De horecagelegenheid wordt door de stad in concessie gegeven aan De Krater bvba. Deze concessie eindigt op 30 juni 2020. 

De gemeenteraad ging op 21 januari 202 akkoord met het openstellen van de concessie op basis van de inhoud van het bestek en bijhorend model van concessieovereenkomst.

Voor de procedure werd volgende timing aangehouden:

  • 23 januari: Oproep tot opvragen van het bestek  (sociale media – mailing Horeca Vlaanderen – Jobat Online - Jobat bijlage Het Belang van Limburg en Nieuwsblad Limburg)
  • 14 februari: Infosessie en plaatsbezoek (datum finaal af te stemmen met huidige uitbater)
  • 13 maart: Einddatum indienen kandidaturen

Volgende gunningscriteria worden gehanteerd:

  • concept van inrichting en uitbating: 40 punten van 100
  • expertise en ervaring: 20 punten van 100
  • sociaal oogmerk van de organisatie: 20 punten van 100
  • businessplan: 10 punten van 100
  • return aan de stad, prijs: 10 punten van 100

Hieromtrent had ik de volgende vragen:

  • Wat is de stand van zaken met betrekking tot de nieuwe concessie voor De Krater?
  • Hoeveel kandidaturen werden ingediend in deze procedure?
  • Kan de motivering van elke beslissing toegelicht worden?
  • Wat zijn de verdere stappen met betrekking tot de nieuwe concessie?

Bespreking

Antwoord

Wat is de stand van zaken met betrekking tot de nieuwe concessie voor De Krater? 

Op 21 april jl. besliste het college om de procedure stop te zetten zonder toewijzing. Het college besliste eveneens dat een bestek voor het voeren van een nieuwe procedure ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad van juni 2020. Er werd ook beslist dat de huidige uitbater zijn concessie kan verderzetten tot en met 30 november 2020.

 Hoeveel kandidaturen werden ingediend in deze procedure? 

Twee.

 Kan de motivering van elke beslissing toegelicht worden? 

De motivering van de beslissing om niet toe te wijzen is opgenomen in het collegebesluit van 21 april en het bijhorende juryverslag. 

 Wat zijn de verdere stappen met betrekking tot de nieuwe concessie?

De stadsdiensten werken momenteel een nieuw bestek uit met gewijzigde voorwaarden. Dit bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van juni. Na het doorlopen van de procedure kan de kandidaat aan wie de uitbating wordt toegewezen de uitbating starten, dit uiteraard ten vroegste vanaf 1 december 2020. Mogelijk zal de zaak enige tijd gesloten zijn om inrichtingswerken uit te voeren. Mogelijk zal toch dadelijk gestart worden met een uitbating in een pop-up concept en wordt in het najaar van 2021 gestart met inrichtingswerken. Dit moet onderhandeld worden met de nieuwe concessionaris. Meer hierover in het raadsdossier dat in juni wordt voorgebracht.

di 19/05/2020 - 10:19