Ik denk dat iedereen heeft gezien dat veel Genkenaren de fiets herontdekt hebben door COVID-19. Genk voert al jaren een actieve strijd om meer Genkenaren op de fiets te krijgen: de eerste fietsstraten van België, mobit fietsen, fietspunten, uitgebreid fietsinfrastructuur, een fietsbieb,… De Genkenaar scoort echter slecht qua duurzaam verplaatsingsgedrag. Voor ‘woon-werk’ en ‘woon-school’verkeer heeft Genk in vergelijking met de andere centrumsteden het laagste fietsgebruik (10%). De meeste centrumsteden scoren rond 20%. Er is ook een laag voetgangersgebruik (3,1%) en laag gebruik van openbaar vervoer (11,6%).
In het bestuursakkoord 2019-2024 staat:
Genk is een stad die het duurzaam verplaatsingsgedrag stimuleert en de impact van mobiliteit op de omgeving verlaagt.
Meer mensen verplaatsen zich binnen en naar/van Genk op een duurzame wijze.
Kan dit virus ervoor zorgen dat we een versnelling krijgen in het duurzaam verplaatsingsgedrag in Genk?
Wordt er vanuit de dienst mobiliteit iets extra gedaan om de Genkenaar na Covid-19 op de fiets te houden?
Onze mobiliteitsplannen (stedelijk + vervoerregio) en operationele plannen zijn in feite gericht op het verder ontwikkelen van duurzame mobiliteit en het STOP-principe. De mensen op de fiets krijgen is daarbij dus een van onze missies.
Het uitvoeren van het goedgekeurde wijkcirculatieplan is een belangrijke actie om op korte termijn de verkeersveiligheid en -leefbaarheid in al onze wijken te verbeteren. Daarnaast is er een gestage uitbouw van e- en deelmobiliteit, mobipunten en het fietsnet voorzien. Tevens lopen er campagnes en opleidingen met het oog op de promotie van het openbaar vervoer en het fietsen.
Wij nemen zeker de suggestie mee in ons beleid en trachten zoveel mogelijk mee te werken aan de campagnes die vanuit de hogere overheid of instanties worden gelanceerd. De lopende Campagne van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde “Blijven fietsen allemaal” is hier een goed voorbeeld van.
Bestaande projecten (fietspunten, samenwerking fietshandelaars, fietsbieb voor kinderen, fietsparkeerplan, deelfietsensystemen Mobit en Bluebike) zullen we blijven organiseren en promoten tijdens en na Corona. Andere fietsprojecten worden zo snel mogelijk opgestart. Denk daarbij aan “Test Bisiklet” in juni en Fietsbieb voor volwassenen in september.
Zijn er actiepunten die naar voren worden geschoven in het beleid?
Op dit moment niet.
Hebben we data die aantonen dat er meer gefietst wordt? Er zijn cijfers van de Nieuwstraat dat er minder met de auto gereden wordt...
Het is voor iedereen duidelijk dat er meer gewandeld en gefietst werd de afgelopen weken. Het autoverkeer daarentegen is de afgelopen weken drastisch verminderd. Data hebben wij echter niet. In de systemen van BE-Mobile (floating car data) is er geen mogelijkheid om absolute cijfers terug te vinden, of om rechtstreeks een indicatie te krijgen van hoe druk het is of was op de weg.
di 19/05/2020 - 10:35