Terug
Gepubliceerd op 22/10/2020

2020_IP_00080 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Parkeerbeleid.

Gemeenteraad
di 20/10/2020 - 20:15 Digitale vergadering - https://www.genk.be/gemeenteraadlive
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Cindy Machiels, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Annita Laporte

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2020_IP_00080 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Parkeerbeleid. 2020_IP_00080 - Interpellatie van raadslid Chris Janssens: Parkeerbeleid.

Motivering

Indiener(s)

Chris Janssens

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 15/10/2020 - 15:45

Toelichting

Sinds september is het aantal leden van de Facebookgroep ‘Nee tegen het parkeerbeleid in Genk’ meer dan verviervoudigd van ongeveer 2000 leden naar meer dan 8600 leden. Dagelijks delen gefrustreerde Genkenaren foto’s van de retributies die ze hebben ontvangen, die soms wel oplopen tot meer dan tien (!). De ontevredenheid over het Genks parkeerbeleid blijft duidelijk sterk toenemen.

Op de gemeenteraad van 15 september gaf burgemeester Wim Dries een overzicht van enkele cijfers: in juli 2020 waren er maar liefst 16.047 retributies tegenover 4.855 in dezelfde maand van vorig jaar en in augustus 2020 waren dat er 11.685 tegenover 4.092. In totaal werden er voor de maanden juli en augustus 3.544 retributies geannuleerd en kreeg parkeerbedrijf OPC 437 klachten, een cijfer dat volgens hen nog net onder het nationale gemiddelde ligt. OPC garandeert stad Genk met het huidige parkeerbeleid 400.000 euro per jaar plus 65% van de inkomsten bovenop het vastgelegde bedrag.

Inmiddels heeft het stadsbestuur al enkele maatregelen genomen om het beleid te versoepelen: alle parkeerders hebben nu vijftien in plaats van zeven minuten de tijd om te parkeren en zich te registreren aan de parkeerautomaat, de openingsuren van de OPC-winkel zijn verruimd en er zou een nieuwe app ontwikkeld worden zodat parkeerders hun auto kosteloos kunnen registeren.

Toch heeft de Genkenaar nog heel wat frustraties door het huidige parkeerbeleid. Zo is er sprake van een mogelijk autovrije Stationstraat, Klokstraat en Winterslagstraat tegen eind 2021, hetgeen ongetwijfeld gevolgen zou hebben voor de lokale handelaars. Bovendien moeten Genkenaren die een bewonerskaart aanvragen soms maandenlang wachten tot ze die ontvangen, waardoor ze in de tussentijd moeten blijven betalen om voor hun eigen huis te kunnen parkeren. Er lijkt verder vaak een probleem te zijn met de registratie van nummerplaten via de app of het nummer 4411, hetgeen bij controle automatisch leidt tot een boete van €25. De situatie wordt nu zelfs misbruikt door criminelen die valse OPC-brieven rondsturen om geld te vorderen voor overtredingen die de ontvanger nooit begaan heeft. Tot overmaat van ramp komt de stad haar belofte om snel en duidelijk te communiceren over het nieuwe parkeerbeleid niet na, waardoor de Genkenaren geïrriteerd met vragen blijven zitten. Dat laatste bleek nogmaals uit de live Q&A die de burgemeester organiseerde op Facebook waar vele Genkenaren hun vragen onbeantwoord zagen.

Derhalve volgende vragen:

  1. De pers berichtte in september al over de retributies voor de maanden juli en augustus, maar wat bedragen die voor de maand september en wat is het verschil met september 2019? 
  2. Is de verdrievoudiging van het aantal retributies tegenover vorig jaar enkel te wijten aan de OPC-scanwagen en het foutief registreren van nummerplaten, of heeft het nog andere oorzaken?
  3. Hoeveel gecontesteerde parkeerretributies moeten volgens OPC toch betaald worden? Wat is de stand van zaken van de gecontesteerde retributies die nog niet ingetrokken werden? 
  4. Wat zijn momenteel de voornaamste opgegeven redenen om een retributie te contesteren?
  5. Is er inmiddels een regeling voor zorgverleners en wordt er nog steeds gekeken naar een uniform parkeersysteem in heel Genk zoals de burgmeester en schepen van mobiliteit Michaël Dhoore berichtten aan Het Belang van Limburg op 17 september?
  6. De stad ontvangt 65% van het bedrag bovenop de vastgelegde opbrengst van 400.000 euro. Hoeveel heeft de stad inmiddels ontvangen bovenop die vaste inkomst? Wordt de nieuwe jaarlijkse inkomst groter of kleiner geschat dan bij het vorige systeem, rekening houdende met het bedrag bovenop de vastgelegde opbrengst?
  7. Hoe reageert het stadsbestuur op de striemende kritiek van een snel toenemend aantal bewoners en bezoekers op het nieuwe Genkse parkeerbeleid? Wordt er nog constructief samengezeten met de initiatiefnemers van de Facebookgroep ‘Nee tegen het parkeerbeleid in Genk’ om oplossingen te voorzien?
  8. Duizenden Genkenaren hebben reeds hun ontevredenheid laten blijken via sociale media. Overweegt het stadbestuur een participatieve benadering (bevraging, …) om de vele betrokken burgers inspraak te geven in het vernieuwde parkeerbeleid? Zo niet, waar en hoe wil het stadsbestuur het parkeerbeleid opnieuw bijsturen om bovenstaande problemen op te lossen?

Bespreking

Antwoord

Hoeveel boetes zijn er in september bijgekomen?

&

Voor hoeveel euro aan retributies is er uitgeschreven sinds de opstart weergegeven per maand. 

&

De pers berichtte in september al over de retributies voor de maanden juli en augustus, maar wat bedragen die voor de maand september en wat is het verschil met september 2019? 

            16.047                         € 88.800          Juli 2020

            11.658             € 250.050        Augustus 2020

            8.543               € 188.825        September 2020 (t.o.v. 3.978 in september 2019)

(Het moment van uitschrijven en het moment van feitelijk innen ligt soms enkele weken uit elkaar)

Hoeveel geld is er intussen voor het geheel van parkeren bijgekomen (betaald parkeergeld inbegrepen)? 

Volgende info werd door OPC bezorgd:

Inkomsten Maaiveld

2020-07

2020-08

2020-09

Inkomsten parkeerautomaten - CASH  (499011)= effectieve cash inningen aan de automaat 

0,00

0,00

6 558,95

Inkomsten parkeerautomaten - Elavon (kaart)  (499026)= bancontact 

13 211,18

12 557,95

14 176,47

Inkomsten SMS-parkeren  (499990) = sms en app 

3 569,29

32 436,05

18 565,72

Ontvangen RB vanaf 01/05/20  (499010)

88 800,00

250 050,00

188 825,00


Wat is de verhouding tussen het aantal uitgeschreven retributies en het aantal voertuigen dat in de stad aanwezig zijn tussen vergelijkbare periodes vorig jaar en dit jaar?

Als we het aantal retributies en aantal registraties (zowel aan automaten als via app/sms) optellen, hebben we zicht op het aantal voertuigen in de stad. We kunnen dit doen voor juli, augustus en september 2020:

 

 

Juli 2020

Augustus 2020

September 2020

Aantal retributies

16047

11658

8543

Aantal registraties

13513

13364

16141

TOTAAL aantal voertuigen

29560

25022

24684

% retributies tov totaal

54%

47%

35%

 

Er is dus een gevoelige daling te zien in de verhouding van het aantal retributies tov aantal voertuigen.

 

Wat de vorige jaren betreft, heeft OPC ons volgend antwoord gegeven:

Hierop hebben we geen zicht, daar we geen gegevens hebben over het aantal registraties van voor het nieuwe beleid. Toen was het namelijk zo dat de automaten geen connectie hadden met een systeem waaruit we het aantal tickets eventueel zouden kunnen halen. Bovendien was er geen registratie van nummerplaat nodig waardoor we enkel het aantal tickets zouden eruit kunnen halen (indien dit mogelijk was geweest). Dit betekent dat we nog het aantal parkeerders er niet uit zouden kunnen halen daar we geen zicht hebben op bv iemand die telkens zijn ticket gaat verlengen (en het hierdoor zou lijken alsof het telkens nieuwe parkeersessies zijn) 

 

Hoe vaak werd er in de jaren 2017, 2018, en 2019 retributies uitgeschreven aan 15 euro? Hoeveel procent hiervan waren retributies voor een voertuig dat 1x15euro voor dezelfde dag en hoeveel waren er twee keer 15 euro voor een voertuig op eenzelfde dag? 

Hierop gaf OPC ons volgende cijfers: (Cijfers OPC in bijlage)

95,59% van de retributies gaan over klanten die die dag slechts 1 retributie kreeg. Het verschil (4,41%) vertegenwoordigt het aantal retributies die werden uitgeschreven aan mensen die twee of meer keer werden opgeschreven op één dag. 

 

Is de verdrievoudiging van het aantal retributies tegenover vorig jaar enkel te wijten aan de OPC-scanwagen en het foutief registreren van nummerplaten, of heeft het nog andere oorzaken?

De belangrijkste oorzaak is de verhoging van de pakkans: vroeger was de kans dat je een retributie kreeg als je geen parkeergeld betaalde vrij klein. Dus het effectief niet betalen van parkeergeld, is de belangrijkste oorzaak van de retributies!

 

Hoeveel gecontesteerde parkeerretributies moeten volgens OPC toch betaald worden? Wat is de stand van zaken van de gecontesteerde retributies die nog niet ingetrokken werden? 

OPC gaf volgende cijfers door:

-           Aantal huidige nog openstaande klachten op 16/10/2020: 38

-           Aantal geannuleerd retributies na betwisting: 2.504 in juli, 1.960 in augustus en 1.525 in september. 

-           Aantal retributies die gecontesteerd werden maar toch betaald dienen te worden: 190 in juli, 221 in augustus en 135 in september. 

 

Hoeveel van de winst gaat naar OPC?

&

De stad ontvangt 65% van het bedrag bovenop de vastgelegde opbrengst van 400.000 euro. Hoeveel heeft de stad inmiddels ontvangen bovenop die vaste inkomst? Wordt de nieuwe jaarlijkse inkomst groter of kleiner geschat dan bij het vorige systeem, rekening houdende met het bedrag bovenop de vastgelegde opbrengst?

&

Liggen de geprojecteerde inkomsten die voortkomen uit de samenwerking met OPC voor het controleren van het maaiveldparkeren boven hetgeen gebudgetteerd. Over hoeveel euro gaat het? Wat gaat stad Genk met dit geld doen?

Stad Genk krijgt een gegarandeerde jaarlijkse minimumvergoeding van 400.000 euro (incl. BTW) en een uitgekeerd winstpercentage van 65% (winst = saldo tussen totaal aan inkomsten uit maaiveld parkeren en het totaal aan investeringen, exploitatiekosten en de gegarandeerde minimumvergoeding voor de stad). 

 

Voor 2020 zijn de inkomsten gebudgetteerd op 700.000 euro, maar we kennen het finale pas nadat het jaar afgelopen is. Dit zal voor 2020 waarschijnlijk overschreden worden. De verwachting is wel dat het aantal retributies systematisch zal dalen, zoals we nu al zien voor september, waardoor de ontvangsten ook zullen dalen. Stad Genk wil de inkomsten hiervan investeren in duurzame alternatieven voor de Genkenaren, zoals verbetering van het aanbod Openbaar Vervoer, de aanleg van veilige fietsinfrastructuur, deelfietssystemen, mobipunten en zo meer. 

 

Zijn de opgelegde boetes na enkele dagen laattijdigheid wel wettelijk?

In het retributiereglement staat het volgende:

 

Artikel 6 - Niet-betaling 

Bij gebrek aan betaling in der minne wordt één herinneringsbrief verstuurd zonder kosten ten laste van de wanbetaler. Indien vervolgens de wanbetaler nog steeds in gebreke blijft, wordt een aanmaning per aangetekende brief verstuurd, verhoogd met een forfaitaire invordering van 20 euro, waarbij eveneens de wettelijke intresten een aanvang nemen. Bij niet-betaling binnen een gestelde termijn van dertig kalenderdagen na de aanmaning per aangetekende brief zal een rechtsvordering voor de vrederechter van het kanton Genk worden ingeleid met een dagvaarding door de gerechtsdeurwaarder.

 

Ik vertaal het even naar een concreet voorbeeld:

1 augustus: wagen staat fout geparkeerd en wagen krijgt retributie. 

11 augustus: retributie wordt verstuurd. 

16 augustus: retributie in de brievenbus. 

25 augustus: aangegeven deadline voor betaling. 

31 augustus: eerste herinnering, zonder administratieve kost wordt verstuurd. 

5 september: eerste herinnering in de brievenbus. 

14 september: aangegeven deadline voor betaling.

17 september: tweede herinnering wordt aangetekend verstuurd. Slechts bij deze tweede aanmaning wordt administratieve kost aangerekend. 

 

Er zit dus een termijn van 30 dagen tussen ontvangst van 1ste brief en de 2de herinnering.

 

Welke acties zijn er ondernomen om de mensen te informeren en welke gaan er nog verder worden ondernomen? Graag een kopie van deze communicatie. 

Volgende communicatie acties zijn gepland:

-           Flyers per parkeerzone 

-           Stickers voor op de deuren van de handelaars (om eraan te herinneren zich te registreren voor het parkeren) 

-           Artikel in magazine 3600 november 

-           Instructiefilmpjes over werking parkeerautomaat 

-           Updaten FAQ’s website 

 

We volgen ook de klachten die we via facebook en andere kanalen opvangen. Als daaruit blijkt dat bepaalde dingen niet goed functioneren, proberen we dit zo snel mogelijk te verhelpen. Vaak gaat het evenwel om foute interpretatie hetgeen we dan opvangen door onze communicatie te verduidelijken.

 

Wat zijn momenteel de voornaamste opgegeven redenen om een retributie te contesteren?

Meest gehoorde klacht is dat mensen denken dat ze wel betaald hebben. Bij nakijken van de database blijkt dit dan vaak niet het geval te zijn.  Indien wel, dan wordt deze retributie uiteraard geannuleerd. 

Daarnaast zijn deze redenen oorzaak voor het contesteren van een retributie:

-           Het foutief registreren van nummerplaten (bv. 1 vooraan vergeten)

-           Personen met handicap die niet wisten dat ze hun nummerplaat moeten registreren als ze op een gewone betaalparking staan (dus niet op een gereserveerde plaats voor personen met handicap). Hun nummerplaat is “gewhitelist” waardoor OPC weet dat zij niet moeten betalen op een betaalparking.

-           Vragen over de gele zone aan het station

-           Mensen die niet wisten dat het parkeerbeleid veranderd was.

 

Is er inmiddels een regeling voor zorgverleners en wordt er nog steeds gekeken naar een uniform parkeersysteem in heel Genk zoals de burgmeester en schepen van mobiliteit Michaël Dhoore berichtten aan Het Belang van Limburg op 17 september?

Er wordt gewerkt aan een regeling voor zorgverleners zodat het voor hen eenvoudiger wordt om te parkeren bij het uitoefenen van hun job.

 

Er werden 10 actiepunten opgesteld in samenspraak met de Facebook-actiegroep. Hoe ver staat de uitrol hiervan?

&

Hoe reageert het stadsbestuur op de striemende kritiek van een snel toenemend aantal bewoners en bezoekers op het nieuwe Genkse parkeerbeleid? Wordt er nog constructief samengezeten met de initiatiefnemers van de Facebookgroep ‘Nee tegen het parkeerbeleid in Genk’ om oplossingen te voorzien?

De 10 vragen werden allemaal beantwoord. Er zijn nog een paar zaken waar verder aan gewerkt wordt. Zo blijven we – zoals hier reeds aangehaald – verder inzetten op communicatie. De app is eenvoudiger gemaakt. Momenteel zie je bij het openen van de app welke automaten in de buurt van jouw locatie zijn en moet je gewoon aanklikken (dus niet meer een lange lijst van codes). Wellicht tegen eind december komt er een app waarbij het gratis uur ook effectief gratis is. En we werken aan een regeling voor zorgkundigen. Het stadsbestuur blijft in contact met de initiatiefnemers van de facebookgroep. Maar ook andere vragen en kritiek volgen we van nabij op. Als de kritiek terecht is proberen we daar iets aan te veranderen. In vele gevallen gaat het evenwel om onjuiste interpretaties. Dit proberen we zoveel mogelijk te ondervangen door onze FAQ’s op de website aan te passen.

 

Gaan er nog aanpassingen komen aan het parkeerbeleid zoals het nu op papier staat?

&

Duizenden Genkenaren hebben reeds hun ontevredenheid laten blijken via sociale media. Overweegt het stadbestuur een participatieve benadering (bevraging, …) om de vele betrokken burgers inspraak te geven in het vernieuwde parkeerbeleid? Zo niet, waar en hoe wil het stadsbestuur het parkeerbeleid opnieuw bijsturen om bovenstaande problemen op te lossen?

Uiteraard is er de bereidheid tot evaluatie, waaruit we eventuele conclusies kunnen trekken. Momenteel evalueren we zo een heel aantal elementen en kijken we of er bijsturingen nodig zijn. We gaan dus niet in op het voorstel tot beslissing inzake het stopzetten van het geldende parkeerbeleid, dat eerder door deze gemeenteraad goedgekeurd werd. 

di 20/10/2020 - 17:02