Terug
Gepubliceerd op 20/12/2019

2019_IP_00078 - Interpellatie van raadslid Nawal Farih: Tarifering station + moeit

Gemeenteraad
di 19/11/2019 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Mustafa Harraq

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2019_IP_00078 - Interpellatie van raadslid Nawal Farih: Tarifering station + moeit 2019_IP_00078 - Interpellatie van raadslid Nawal Farih: Tarifering station + moeit

Motivering

Indiener(s)

Nawal Farih

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 14/11/2019 - 17:19

Toelichting

De afgelopen jaren is er heel wat te doen geweest omtrent de tarifering van de parking aan het station in Genk. Momenteel bedraagt deze 56 euro voor 3 maanden en 200 euro voor een jaar. Als commissaris klimaat in het federaal parlement wil ik benadrukken dat mensen die het openbaar vervoer gebruiken een felicitatie moeten ontvangen in plaats van nog een extra te betalen bedrag. Ten aanzien van andere steden valt deze prijs nog goed mee maar gezien het openbaar vervoer in onze stad niet goed is afgestemd op de noden van onze Genkenaren, zou ik graag het stadsbeleid hierrond willen uitdagen.

Daarnaast is sinds enige tijd in onze stad het systeem met de Mobit fietsen ingevoerd. We zien allemaal vaak genoeg fietsen staan op de hoek van de straat. Meer dan 1 500 mensen gebruiken een fiets voor korte afstanden. Het is dus een systeem dat zeer goed werkt. 

Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is om mensen te stimuleren om met de fiets te gaan werken. Is het bijvoorbeeld mogelijk, gezien de hoge tarifering van de parking aan het station, om de pendelende Genkenaren een verlaagd Mobit tarief aan te bieden? Zo worden zij gestimuleerd om de fiets te nemen tot aan het station. Op dit moment betaalt met €0,45 voor het eerste uur en betaalt men meer naarmate men langer fietst. Is het mogelijk om de pendelende Genkenaren een tegoed te geven om hen te motiveren meer de fiets te nemen?

Bespreking

Antwoord

B-parking (NMBS) is eigenaar van de stationssite. Het zijn standaard abonnementstarieven die zij anno 2019 toepassen op openluchtparkings aan stations in steden. Wij zijn van oordeel dat 56 euro voor 3 maanden en 200 euro voor een jaar, of afgerond zo’n 1 euro per werkdag, een heel sociaal tarief is.

Je kan uitzonderlijk tot bijna tegen de perrons parkeren, vlakbij de stadskern. Voor 40 euro per maand kan je als NMBS-gebruiker zelfs 24/7 parkeren in de Q-Parking Stadsplein. De dichtbij gelegen Hooiplaats en Limburghal bieden dan weer mogelijkheden om gratis te parkeren voor wie dat wil of niet anders kan.

Het betalend parkeren werd, zoals in elke centrumstad, ingevoerd als duurzame maatregel om NMBS-reizigers te stimuleren om het voor- en natransport af leggen met de fiets of de bus. Een sturend parkeerbeleid dus. Dat het openbaar vervoer in onze stad niet goed afgestemd is op de noden van de Genkenaren is misschien wat kort door de bocht. Binnen de vervoersregio wordt er hoe dan ook hard gewerkt om het vervoersaanbod de komende tijd nog te verhogen.

Fijn te horen dat Mobit geapprecieerd wordt. Om het systeem in Genk te laten draaien betaalt de stad reeds 30.000 euro per jaar aan ‘steun’. We vinden het alvast een goed idee om te zien op welke wijze we dit nog extra kunnen stimuleren. Schepen Dhoore zal daarom met zijn dienst bekijken welke maatregelen we nog kunnen nemen.

vr 22/11/2019 - 10:12