Terug
Gepubliceerd op 20/12/2019

2019_IP_00066 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Noodwoningen

Gemeenteraad
di 19/11/2019 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Mustafa Harraq

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2019_IP_00066 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Noodwoningen 2019_IP_00066 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Noodwoningen

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

ma 14/10/2019 - 11:42

Toelichting

Achtergrondsituatie:

Het aantal noodwoningen in Genk is beperkt tot 5 à 6. Deze noodwoningen staan ter beschikking als een inwoner bijv zijn of haar huis is afgebrand en tijdelijk geen onderkomen heeft.

Vragen:

Groot is mijn verbazing als ik hoor hoe mensen op straat dreigen te staan door een tekort aan noodwoningen in Genk. Voor mensen die van vandaag op morgen op straat staan, is er een noodoplossing nodig. Iedereen heeft het recht op een degelijk dak boven hun hoofd. Dit staat in de Belgische grondwet en ook in de Universele Verklaring van de Rechten van de mens. Een betaalbare woning vinden is voor veel mensen onhaalbaar geworden. Laat staan als ze door omstandigheden ineens op straat staan.

Voorstel:

  •    Het kan voor ons niet dat de sociale woningen die leeg staan, omdat er renovatiewerken gepland zijn, niet gebruikt worden als noodoplossing. Deze woningen kan men tijdelijk ter beschikking stellen voor gezinnen die in een noodsituatie terechtkomen. Dit kan nu al beslist worden.
  •   Daarnaast stellen we als PVDA voor om een beperkt aantal woningen als doorschuifwoning te voorzien. Mensen die uit hun huis zijn gezet door externe omstandigheden, kunnen dan tijdelijk een woning ter beschikking krijgen in afwachting dat de effectieve huurwoning ter beschikking is. De zes noodwoningen in Genk zijn reeds bezet. Van doorschuifwoningen is er geen enkel ter beschikking. Met het meerjarenplan van de huidige coalitie die eind dit jaar kenbaar gemaakt word aan de gemeenteraad, kan dit perfect mee opgenomen worden.
  •   Er is sowieso een tekort aan sociale woningen in Genk. De wachtlijst van meer dan 2500 gezinnen spreekt voor zich. Wachttijden tot meer dan tien jaar is het nieuwe normaal. Een stad als Genk voldoet dan wel aan de 9% van sociale woningen die Vlaanderen voorschrijft, maar de nood is veel hoger. Niet het Vlaamse percentage zou gehandhaafd moeten worden als maatstaf. In een centrumstad als Genk, waar 1 kind op 3 opgroeit in een gezin dat leeft onder de armoedegrens, moeten er meer sociale woningen ter beschikking gesteld worden. Waarom kunnen we niet de "harde bovengrens" van 15 % sociale woningen nemen per gemeente? We moeten als stad dringend maatregelen treffen zowel op het vlak van bijkomende sociale woningen alsook de uitbreiding van noodwoningen en doorschuifwoningen. Dit is natuurlijk veel te weinig. Een stad op mensenmaat is een stad voor iedere burger en niet enkel voor degene die het al goed hebben.

Bespreking

Antwoord

OCMW Genk en Nieuw Dak hebben een procedure noodwoningen uitgewerkt. Leegstaande woningen in wacht voor renovatie, kunnen in geval van dakloosheid onmiddellijk ingehuurd worden door het OCMW. Deze procedure wordt als zeer waardevol ervaren.

Voor Nieuw Dak is het belangrijk dat huurders - ook tijdelijke huurders - zowel betaalbaar als kwaliteitsvol en energiezuinig kunnen wonen. De vele renovaties en vernieuwbouwprojecten getuigen hiervan. In dit kader staan soms een aantal sociale woningen leeg, in afwachting van renovatiewerken of afbraak. Woningen moeten ook voldoende lang leeg staan en de gebruiksduur moet voldoende lang zijn om een tijdelijke huisvesting verantwoord te kunnen doen.

De structurele leegstand beheren is een constante evenwichtsoefening waarbij samenwerkingen tussen Nieuw Dak, het OCMW en het CAW een meerwaarde betekenen. Momenteel voldoen 15 leegstaande woningen van Nieuw Dak aan de nodige criteria (mits ‘beperkte’ investeringen) om nog tijdelijk te verhuren buiten het sociaal stelsel in afwachting van renovatie of afbraak. Deze verhuring mag volgens de Vlaamse wetgeving enkel gebeuren aan welzijnsinstanties, die minstens ook als opdracht ‘verhuren aan de doelgroep’ hebben opgenomen.

Het is tot nu toe nog nooit voorgevallen dat Nieuw Dak niet kan ingaan op de vraag van het OCMW of een andere welzijnspartner in geval van vraag naar noodwoningen. Er wordt altijd gezocht naar oplossingen en deze worden ook gevonden. Het CAW Limburg start daarnaast ook met de inhuur van drie doorgangswoningen om jongeren een woontraining te geven, en de tijd om zelfstandig iets te huren.

Sinds 1 januari werden er zes woningen van Nieuw Dak ter beschikking gesteld als noodwoning. Veelal gaat het om dakloosheid omwille van brand of uithuiszetting of opheffing van dakloosheid. Vier personen/gezinnen daarvan zijn reeds verhuisd naar een definitieve woonst.

Bij de toekenning van een noodwoning worden een aantal elementen in overweging genomen:

  • rationele bezettingsgraad (aantal nodige slaapkamers in functie van aantal gezinsleden)
  • wijk/regio Genk (bereikbaarheid school voor de kinderen, diensten, werk/dagbesteding, enz.)
  • vermoedelijke duur dat noodwoning betrokken zal worden (kan voor vier maanden, mogelijk verlengbaar met twee maanden of meer).

Telkens wanneer zich een noodsituatie voordoet, wordt op maat van elk gezin de meest passende oplossing gezocht. Op de eerste plaats dienen mensen zelf naar huisvesting te zoeken, al dan niet gebruik makend van hun eigen netwerk of met hulp van maatschappelijk werkers of het woonpunt van de Sfeer. Huurwaarborg en huur kunnen voorzien worden via financiële steun na onderzoek van de inkomenssituatie. Inschrijving bij sociale huisvesting én bij sociaal verhuurkantoor zijn altijd een vereiste.

Het nieuwe normenkader financiële steun kan gezinnen budgettair versterken in hun wachttijd naar andere huisvesting. Ook het rechtenonderzoek kan het inkomen verhogen (huursubsidie, installatiepremie, …).

Wat we zeker willen vermijden is dat men deze noodwoningen of doorschuifwoningen ziet als een inkompoort naar toekenning van sociale huisvesting.

We zijn er ons van bewust dat het niet eenvoudig is om een woning te vinden. Mensen zijn ook niet altijd geneigd om breder te zoeken dan alleen Genk. Ook neemt huur dikwijls een flinke hap uit het budget.

Genk scoort sowieso hoog in het voorzien van sociale huisvesting, zeker in combinatie met het aanbod van het sociaal verhuurkantoor. Wat betreft de wachtlijsten en de nood aan bijkomende woongelegenheden hebben we kennis genomen van het Vlaams Regeerakkoord, waarin niet enkel het investeringsvolume voor nieuwbouw en renovatie is aangehouden, maar waarin ook de mogelijkheid om leningen te verkrijgen voor nieuwbouw uitgebreid is tot een percentage sociale huurwoningen van 15% (voorheen was dit 9% + woonbeleidsconvenant).

do 21/11/2019 - 11:58