Terug
Gepubliceerd op 23/01/2020

2019_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Jasper Olaerts: Fietsonveilige weginfrastructuur Hoogzij

Gemeenteraad
di 17/12/2019 - 20:00 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx, Erik Gerits

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2019_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Jasper Olaerts: Fietsonveilige weginfrastructuur Hoogzij 2019_IP_00082 - Interpellatie van raadslid Jasper Olaerts: Fietsonveilige weginfrastructuur Hoogzij

Motivering

Indiener(s)

Jasper Olaerts

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 12/12/2019 - 11:35

Toelichting

Geachte Schepen, Geachte Burgemeester,


De Hoogzij is een gekende drukke straat tijdens de ochtend- en avondspits. Vanwege de aanwezigheid van de wijkschool en een crèche gaat het hier veelal om ouders en kinderen die van of naar de school rijden met de auto of de fiets.
Het stuk tussen de visvijver en de Kielstraat is een weg waar fietsers en auto’s de weg delen. Daar hoge snelheden voor auto’s in zo een omgeving gevaarlijk zijn voor de zwakke weggebruiker is hier terecht gezocht naar een oplossing.

Echter heeft de recent geïmplementeerde oplossing van snelheidsremmers, waar slechts één auto per keer kan passeren, een aantal gevaarlijke neveneffecten voor diezelfde fietsers die ze moet beschermen:

  • Auto’s die last minute naar rechts uitwijken:
    Het is voor automobilisten moeilijk inschatten of ze wel of niet eerder dan hun tegenligger aan de drempel zijn. Dit zorgt dat automobilisten vaak versnellen in de hoop voor de tegenligger (met voorrang) te zijn. Indien dit niet lukt, moet de automobilist last minute naar rechts uitwijken om de auto door te laten. Het is dàn, dat er een groot gevaar is voor fietsers om te worden aangereden!
    Ik ken verschillende ouders die hun kinderen om die reden niet met de fiets afzetten/laten gaan.
  • File – maar ook voor de fietsers:

Bij het voorrang verlenen aan de snelheidsremmers staan tijdens de spits verschillende auto’s noodgedwongen achter elkaar op de fietssuggestiestrook. De fietsers moeten hierdoor ook noodgedwongen stoppen of “wurmen” zich langs de weinige plaats die er nog is. Dit is niet enkel onveilig, maar werkt ook de goesting om met de fiets te gaan tegen. Dit staat haaks op de ambitie van stad Genk om meer mensen op de fiets te krijgen.

 

In dit kader stel ik volgende vraag:

  • Waarom wordt er geen fietspad aangelegd, gescheiden van de rijbaan? Dit is beduidend veiliger voor de fietsers en komt ook het wegverkeer ten goede.
    Er is voldoende plaats & er zouden geen bomen moeten worden gekapt.
    Ook kan er op die manier nog steeds vlot in twee richtingen worden gereden door de auto’s.

Alvast dank voor uw antwoord.

Bespreking

Antwoord

Om het fietsverkeer op dit traject te beveiligen stelde het stadsbestuur (in 2017) voor om in de Hoogzij éénrichtingsverkeer in te voeren richting centrum. De rijbaan kan hierdoor fors versmald worden waardoor volwaardige en veilige fietspaden aangelegd en gesignaleerd kunnen worden. De versmalling werkt dan ook snelheidsremmend.

Echter bleek er onvoldoende draagvlak te zijn voor deze maatregel. Daarom werd besloten om bij wijze van tussenoplossing reeds snelheidsremmende maatregelen te voorzien in de vorm van een rijbaanversmalling met rijbaankussens.

We nemen uw terechte en door ons reeds gekende bemerkingen verder mee in de verdere aanpak van de Hoogzij. Het is echter niet wenselijk nu zware investeringen te doen, rekening houdend met de verdere stappen van het Agentschap Wegen en Verkeer met betrekking tot de heraanleg van de kruising Oosterring/Europalaan, waarbij ook rekening gehouden wordt met het Spartacus-traject.

wo 18/12/2019 - 16:05