Geachte Schepen, Geachte Burgemeester,
De Hoogzij is een gekende drukke straat tijdens de ochtend- en avondspits. Vanwege de aanwezigheid van de wijkschool en een crèche gaat het hier veelal om ouders en kinderen die van of naar de school rijden met de auto of de fiets.
Het stuk tussen de visvijver en de Kielstraat is een weg waar fietsers en auto’s de weg delen. Daar hoge snelheden voor auto’s in zo een omgeving gevaarlijk zijn voor de zwakke weggebruiker is hier terecht gezocht naar een oplossing.
Echter heeft de recent geïmplementeerde oplossing van snelheidsremmers, waar slechts één auto per keer kan passeren, een aantal gevaarlijke neveneffecten voor diezelfde fietsers die ze moet beschermen:
Bij het voorrang verlenen aan de snelheidsremmers staan tijdens de spits verschillende auto’s noodgedwongen achter elkaar op de fietssuggestiestrook. De fietsers moeten hierdoor ook noodgedwongen stoppen of “wurmen” zich langs de weinige plaats die er nog is. Dit is niet enkel onveilig, maar werkt ook de goesting om met de fiets te gaan tegen. Dit staat haaks op de ambitie van stad Genk om meer mensen op de fiets te krijgen.
In dit kader stel ik volgende vraag:
Alvast dank voor uw antwoord.
Om het fietsverkeer op dit traject te beveiligen stelde het stadsbestuur (in 2017) voor om in de Hoogzij éénrichtingsverkeer in te voeren richting centrum. De rijbaan kan hierdoor fors versmald worden waardoor volwaardige en veilige fietspaden aangelegd en gesignaleerd kunnen worden. De versmalling werkt dan ook snelheidsremmend.
Echter bleek er onvoldoende draagvlak te zijn voor deze maatregel. Daarom werd besloten om bij wijze van tussenoplossing reeds snelheidsremmende maatregelen te voorzien in de vorm van een rijbaanversmalling met rijbaankussens.
We nemen uw terechte en door ons reeds gekende bemerkingen verder mee in de verdere aanpak van de Hoogzij. Het is echter niet wenselijk nu zware investeringen te doen, rekening houdend met de verdere stappen van het Agentschap Wegen en Verkeer met betrekking tot de heraanleg van de kruising Oosterring/Europalaan, waarbij ook rekening gehouden wordt met het Spartacus-traject.
wo 18/12/2019 - 16:05