Voor het opvolgen, opmaken en verzenden van (aangetekende) aanmaningen en herinneringen van openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen, is het aangewezen, gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de Stad Genk, een redelijke vergoeding aan te rekenen. Deze acties impliceren immers personeelskosten voor de bijkomende administratieve handelingen, en kosten voor materiaal (papier, verzendingskosten, enz.). Het is billijk om deze kosten te verhalen op de debiteuren die, omwille van nalatigheid of inertie, de stad verplichten om deze acties te ondernemen met het oog op de invordering van de schuld. Het getuigt dan ook van behoorlijk bestuur om de onwillige wanbetalers, die de vordering niet betalen binnen de wettelijk bepaalde vervaltermijnen en aldus gelden in bezit houden die van rechtswege aan de stad toekomen, de gevolgen te laten dragen van hun handelen of het gebrek daaraan.
In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen.
De gemeenteraad stelde op 21 december 2016 volgend retributiereglement vast: “Retributie voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande niet-fiscale schuldvorderingen met ingang van 01.01.2017”.
In het kader van een breed nazicht van de belasting- en retributiereglementen van stad Genk m.h.o.o. een kwaliteitsvol beheer ervan, is vastgesteld dat het toepassingsgebied van dit reglement uitgebreid dient te worden met de openstaande fiscale schuldvorderingen.
Bij dit alles dient te worden benadrukt dat stad Genk in haar debiteurenbeleid maximaal rekening houdt met betalingsmoeilijkheden en daarvoor verschillende methodieken heeft uitgewerkt. Als basisprincipe wordt er steeds vertrokken vanuit het gratis verzenden van een duidelijk aanslagbiljet of factuur met een voldoende tijdsmarge tussen de verzendingsdatum en de vervaldatum. Ook de eerste aanmaning wordt zonder kosten aangemaakt en verzonden en krijgt opnieuw een uitgestelde vervaldatum. Indien debiteuren intussen melden dat er betalingsmoeilijkheden zijn, wordt er een redelijk afbetalingsplan op maat uitgewerkt en voorgesteld zodat er geen verdere invorderingskosten dienen te worden gemaakt. Indien er echter geen reactie komt van de debiteur zal er een aangetekende aanmaning worden verstuurd waarvoor een retributiekost wordt aangerekend van € 20,00.
Via een retributie kunnen gemaakte kosten (gedeeltelijk) gerecupereerd worden.
Het retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande niet-fiscale schuldvorderingen met ingang van 01.01.2017 wordt door de raad met ingang van 1 januari 2020 opgeheven.
Het retributiereglement voor administratie- en aanmaningskosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen met ingang van 1 januari 2020 wordt door de raad vastgesteld.