In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen. Er wordt een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk nagestreefd over al de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente.
De heffing van de belasting moet zelf efficiënt en rendabel zijn. Aldus dienen de belastingopbrengsten de administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering van de belastingaanslagen te dekken. Daarbij is ook een eenvoudige aangifteprocedure aangewezen ten einde het administratief werk, niet alleen van de gemeente, maar ook van de belastingplichtigen, te verlichten.
De gemeenteraad stelde op 20 december 2018 volgend belastingreglement vast: “Belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerde reclamebladen met handelskarakter, gelijkgestelde publiciteitsmiddelen en promotieartikelen voor het aanslagjaar 2019”. Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de Stad Genk is het aangewezen om dit belastingreglement te continueren.
Met het belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerde drukwerken en/of gelijkgestelde producten worden ook de ontrading en de beperking van de verspreiding van ongeadresseerde drukwerken en gelijkgestelde producten nagestreefd. Overwegingen daarbij zijn:
- het aanbieden van papierafval, in dozen of samengebonden, voorafgaandelijk aan de papierophaling, waarbij dit afval onder invloed van de weersomstandigheden mogelijk op het openbaar domein terechtkomt;
- de verspreiding van ongeadresseerde drukwerken bij leegstaande panden (gezien de bedelers alle brievenbussen bedienen) of bij panden waarvan de bewoners tijdelijk/langdurig afwezig zijn, waarbij deze drukwerken vaak op het openbaar domein terechtkomen;
- de verspreiding van ongeadresseerde drukwerken en/of gelijkgestelde producten via flyer- en/of sample-acties op het openbaar domein, waarbij deze vaak op het openbaar domein terechtkomen.
Bovendien brengen het ophalen, opruimen en verwijderen van het extra (papier)afval dat ontstaat door de algemene verspreiding van ongeadresseerde drukwerken en/of gelijkgestelde producten significante kosten met zich mee; deze drukwerken of producten worden immers verdeeld over het geheel van de inwoners, zonder dat de bestemmeling hierom heeft gevraagd, en hebben veelal een voorbijgaand karakter, waardoor deze dus meer (papier)afval veroorzaken. Overeenkomstig het principe “de vervuiler betaalt” is het te verantwoorden een belasting te heffen op o.a. de huis aan-huisverspreiding van ongeadresseerde drukwerken en de verspreiding via persoonlijke afgifte op het openbaar domein.
Aandachtspunten bij voorliggend belastingreglement:
Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van steden en gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.
Het belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerde drukwerken en/of gelijkgestelde producten voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt door de raad vastgesteld.