Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GEM_00406 - Stadsbelastingen - Retributie voor administratieve dienstverlening met ingang van 1 januari 2020 - Vaststelling

Gemeenteraad
di 17/12/2019 - 20:00 De Ontdekking - Bibliotheek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx, Erik Gerits

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts

Stemming op het agendapunt

2019_GEM_00406 - Stadsbelastingen - Retributie voor administratieve dienstverlening met ingang van 1 januari 2020 - Vaststelling
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde
Stemmen voor 21
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Lotte Trippaers, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Tom Arts
Stemmen tegen 16
Ivo Schoonheere, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Sabrina Cavaliere, Anna Boey, Danny Kerkhofs, Gaby Colebunders
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GEM_00406 - Stadsbelastingen - Retributie voor administratieve dienstverlening met ingang van 1 januari 2020 - Vaststelling 2019_GEM_00406 - Stadsbelastingen - Retributie voor administratieve dienstverlening met ingang van 1 januari 2020 - Vaststelling

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

4028bab653f5f23e0154613e2d4300a3

Argumentatie

Het is aangewezen een billijke vergoeding aan te rekenen aan de aanvrager van de administratieve dienstverlening om de kostprijs (gedeeltelijk) te recupereren. Enkele verduidelijkingen:

  • Voor de afgifte van identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, visumaanvragen en verblijfsaanvragen: de FOD Binnenlandse Zaken factureert de aanmaakkosten aan de stad; de stad rekent deze kost door aan de burger, en vraagt daarbovenop nog een kleine retributie voor de afgifte van de kaarten.
  • Voor de afgifte van paspoorten: de FOD Buitenlandse Zaken factureert de consulaire heffing, de aanmaakprijs en de leveringsprijs aan de stad; de stad rekent deze kost door aan de burger, en vraagt daarbovenop nog een kleine retributie voor de afgifte van de paspoorten.
  • Voor de afgifte van rijbewijzen: artikel 61 en artikel 64 sexies van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs bepalen de retributies die verschuldigd zijn voor de afgifte van de verschillende soorten rijbewijzen; de stad int die retributie voor rekening van de federale overheid, en vraagt bovenop de federale vergoeding een kleine retributie voor de afgifte van het rijbewijs.
  • Voor de afgifte van bestuursdocumenten in het kader van de openbaarheid van bestuur kan volgens het Bestuursdecreet en de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten een redelijke kostprijs gevraagd worden.
  • Voor diverse administratieve prestaties wordt de retributie in principe bepaald op basis van het aantal gepresteerde uren; voor bepaalde administratieve prestaties die altijd ongeveer evenveel tijd in beslag nemen en evenveel kosten, wordt geopteerd voor een vast bedrag per soort administratieve prestatie.
  • Voor de afgifte van conformiteitsattesten voor woningen en kamerwoningen werd de maximale vergoeding vastgelegd door de Vlaamse Regering. Voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een woning die wordt ingehuurd door een sociaal verhuurkantoor wordt geen retributie gevraagd, omdat de stad Genk zelf de werking van het sociaal verhuurkantoor financiert en de verhuur van deze woningen een sociaal oogmerk hebben; deze woningen worden immers onder de marktprijs verhuurd met huursubsidie. Voor de controles op de kwaliteitsnorm van kamerwoningen en studentenkamers wordt pas vanaf de tweede controle een retributie aangerekend van € 62,50; deze controle op de kwaliteitsnorm van kamers wordt niet gevat onder de Vlaamse Wooncode, artikel 7, maar onder het gemeentelijk politieverordening “Reglement studentenkamers en logementskamers stad Genk”; de stad wil de drempel om een uitbatingsvergunning aan te vragen zo laag mogelijk houden om de kwaliteit van nieuwe kamerwoningen te kunnen opvolgen en handhaven; de gemeentelijke politieverordening rond kamers is er gekomen om illegale kamerverhuur van zeer lage kwaliteit tegen te gaan. Voor vergunde studentenkamers met een oppervlakte kleiner dan 12 m² geldt een verplichting tot aanvragen van een conformiteitsattest, omdat de normering is aangepast; omdat dit buiten de wil van de eigenaars door de Vlaamse Overheid is opgelegd, voorziet de stad Genk geen retributie.
  • Voor het verstrekken van administratieve gegevens over onroerende goederen en leefmilieu: diverse tarieven worden opgenomen, afhankelijk van de aangevraagde documenten, als vergoeding voor gemaakte onkosten, personeelskosten en als tegemoetkoming in de investeringen in de software om de informatie op een vlotte wijze te verstrekken.

In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen.

De gemeenteraad stelde volgende reglementen vast:

  • Op 20 maart 2013: “Retributiereglement voor het schriftelijk verstrekken van administratieve gegevens, handelend over onroerende goederen en leefmilieu met ingang van 1 april 2013”;
  • Op 18 december 2013: “Belasting op het afleveren van diverse administratieve stukken en het verstrekken van inlichtingen uit de registers van de sector Burgerzaken voor de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2019”. Hierin werd voor diverse administratieve diensten en prestaties een belastingtarief vastgesteld;
  • Op 16 december 2015: “Retributiereglement voor het afleveren van een conformiteitsattest voor huur- en kamerwoningen en voor controles kwaliteitsnorm in het kader van een uitbatingsvergunning voor kamerwoningen en studentenkamers van de stad Genk met ingang van 1 januari 2016”.

In het kader van een breed nazicht van de belasting- en retributiereglementen van stad Genk m.h.o.o. een kwaliteitsvol beheer ervan, worden de hogergenoemde reglementen gereviseerd. Overeenkomstig de instructies in de Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit, is het daarbij aangewezen om bepaalde vergoedingen niet langer als “belasting”, maar als “retributie” te beschouwen. Bovendien is vastgesteld dat zich een aanpassing opdringt van enkele tarieven daterend uit 2013, aan de gestegen “levensduurte” (index). Het is voor de stad onmogelijk de in de tijd stijgende inflatie- en loonkosten te blijven opvangen zonder de retributietarieven op te trekken.

Juridische grond

  • Grondwet, artikels 32, 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit

Wetgeving specifiek m.b.t. identiteitskaarten (eiD), vreemdelingenkaarten (EVK), Kids-iD, visumaanvragen en verblijfsaanvragen:

  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953
  • KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar
  • KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953

Wetgeving specifiek m.b.t. paspoorten:

  • Consulair Wetboek van 21 december 2013, artikelen 50-67
  • Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten, artikel 2

Wetgeving specifiek m.b.t. rijbewijzen:

  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs
  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies

Wetgeving specifiek m.b.t. afgifte van bestuursdocumenten:

  • Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel II.31, tweede lid
  • Wet van 12 van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de provincies en gemeenten 
  • Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)

Wetgeving specifiek voor het afleveren van conformiteitsattesten/controle op kwaliteitsnormen van kamerwoningen en studentenkamers:

  • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen, hoofdstuk 4
  • Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, artikel 7-14
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen, artikel 9
  • Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, artikel 6

Aanleiding en context

Via retributies kunnen bepaalde kosten gerecupereerd worden van diegene die een individueel voordeel haalt uit een dienst die door de stad wordt geleverd.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het retributiereglement voor het afleveren van een conformiteitsattest voor huur- en kamerwoningen en voor controles kwaliteitsnorm in het kader van een uitbatingsvergunning voor kamerwoningen en studentenkamers van de stad Genk met ingang van 1 januari 2016, wordt met ingang van 1 januari 2020 door de raad opgeheven.

Artikel 2

Het retributiereglement voor het schriftelijk verstrekken van administratieve gegevens, handelend over onroerende goederen en leefmilieu met ingang van 1 april 2013, wordt met ingang van 1 januari 2020 door de raad opgeheven.

Artikel 3

Het retributiereglement voor administratieve dienstverlening met ingang van 1 januari 2020 wordt door de raad vastgesteld.