In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen. Er wordt een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk nagestreefd over al de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente.
De gemeenteraad stelde op 22 januari 2015 volgend belastingreglement vast: “Opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding van verkrotting van gebouwen en/of woningen voor de aanslagjaren 2015-2019”. Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de Stad Genk is het aangewezen om dit belastingreglement te continueren.
De stad Genk wil verkrotting en verwaarlozing van gebouwen en woningen op het grondgebied van de stad bestrijden en voorkomen. Door de wetswijziging van 19 april 2014 is het mogelijk om opcentiemen te heffen op gewestbelastingen die op het kadastraal inkomen gebaseerd zijn. De stad Genk kiest voor het heffen van 50 opcentiemen.
Stad Genk heeft geen eigen gemeentelijk heffingsreglement op ongeschikt of onbewoonbaar verklaarde woningen. Daardoor mag zij opcentiemen heffen op de gewestelijke heffing. Deze werkwijze is voordeliger voor de stad Genk. De aspecten van invordering en bezwaren gebeuren door het Vlaams Gewest, waardoor dit geen enkele extra taakbelasting betekent. Het heffen van opcentiemen betekent ook een extra inkomst voor de gemeente voor de geleverde inspanningen in het kader van haar woningkwaliteitsbeleid. De stad Genk heeft immers geen eigen heffingsreglement op ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaarde woningen, waardoor ze zonder opcentiemen geen inkomst haalt uit deze gewestelijke heffing. Ze draagt hier echter wel aan bij in aanzienlijke mate, aangezien de stad vooronderzoeken opstart in het kader van de procedure ongeschikt/onbewoonbaar verklaring en zowel huurders als eigenaars begeleidt. De stad Genk heeft op die manier een extra drukkingsmiddel om de woningeigenaars van een onbewoonbaar of ongeschikt verklaarde woning aan te manen de gebreken weg te werken binnen een jaar na het nemen van het besluit van de burgemeester.
Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van steden en gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.
Het belastingreglement inzake de opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding van verkrotting van gebouwen en/of woningen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt door de raad vastgesteld.