Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GEM_00412 - Stadsbelastingen - Belastingreglement betreffende de privéwaterafvoer voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - Vaststelling

Gemeenteraad
di 17/12/2019 - 20:00 De Ontdekking - Bibliotheek
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde

Verontschuldigd

Geert Swartenbroekx, Erik Gerits

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts

Stemming op het agendapunt

2019_GEM_00412 - Stadsbelastingen - Belastingreglement betreffende de privéwaterafvoer voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - Vaststelling
Goedgekeurd

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Alessandro Cucchiara, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Laura Olaerts, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Rina Simons, Hilde De Wilde
Stemmen voor 21
Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Annita Laporte, Mehmet Kayacan, Rina Simons, Michael Dhoore, Ria Grondelaers, Lotte Trippaers, Sara Roncada, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Mustafa Harraq, Erhan Yilmaz, Yilmaz Kurtal, Toon Vandeurzen, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Tom Arts
Stemmen tegen 15
Ivo Schoonheere, Jos Lantmeeters, Chris Janssens, Marleen Vrancken, Geert Reyskens, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Laura Olaerts, Jasper Olaerts, Sabine Hoeven, Chantal Coppens, Stefano Ghiro, Sabrina Cavaliere, Anna Boey, Danny Kerkhofs
Onthoudingen 1
Gaby Colebunders
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GEM_00412 - Stadsbelastingen - Belastingreglement betreffende de privéwaterafvoer voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - Vaststelling 2019_GEM_00412 - Stadsbelastingen - Belastingreglement betreffende de privéwaterafvoer voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen. Er wordt een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk nagestreefd over al de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente.

Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de Stad Genk is het aangewezen om een belasting te heffen op het niet beschikken over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer, in de gevallen waar dit voorgeschreven is door het algemeen waterverkoopreglement, en het illegaal aansluiten op het openbaar saneringsnetwerk.

De afkoppeling van hemelwater van de openbare riolering is noodzakelijk voor de efficiëntie en de goede werking van rioolwaterzuiveringsinstallaties. Indien de afkoppeling niet voor elke woning gebeurt, komt er hemelwater in de afvalwaterleiding van het openbare rioleringsstelsel terecht. De dimensionering van dergelijke afvalwaterleidingen wordt door de rioolbeheerder niet voorzien voor opvang van hemelwater, maar enkel voor opvang van afvalwater. De niet-afkoppeling van hemelwater kan resulteren in wateroverlast op het openbaar domein en/of overlast bij naburige gebouwen waar de afkoppeling wel werd uitgevoerd. Dergelijke situatie kan tevens resulteren in het lozen van afvalwater in oppervlaktewateren of in de hemelwaterleiding, met bijkomende kosten en eventuele verontreiniging op het openbaar domein tot gevolg. In deze situaties is extra inzet en opvolging van en door de gemeentelijke diensten noodzakelijk ter herstelling van de openbare reinheid. Om deze redenen moet bij aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel het hemelwater afkomstig van privéterrein afgekoppeld worden conform de bepalingen van artikel 6.2.2.1.2 van Vlarem II.

Naar aanleiding van de uitvoering van een project tot aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel wordt aan de betrokken eigenaars van aanpalende percelen gratis een afkoppelingsadvies gegeven, opgemaakt door de afkoppelingsdeskundige, aangesteld door de rioolbeheerder. Om dezelfde redenen als hierboven vermeld wordt bij nieuwbouw of verbouwing een gescheiden aanleg van afval- en hemelwaterleiding opgelegd op privédomein tot aan de perceelgrens in de bouwvergunning.

Het algemeen waterverkoopreglement verplicht sinds 1 juli 2011 een keuring van de privéwaterafvoer in volgende gevallen:

  • voor de eerste ingebruikname;
  • bij belangrijke wijzigingen;
  • na vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid (de wettelijke voorschriften) op verzoek van de exploitant;
  • bij aanleg van een gescheiden riolering op het openbaar domein.

Een intensieve begeleiding wordt opgezet door de betrokken partners, gemeente en rioolbeheerder, om de eigenaars bij te staan in een correcte afkoppeling van hemel- en afvalwater. Deze intensieve begeleiding eindigt wanneer de betrokken eigenaar een conform keuringsattest betreffende de privéwaterafvoer aflevert overeenkomstig hogervermelde regelgeving. Wanneer eigenaars geen conform keuringsattest aanleveren, is een bijkomende intensieve opvolging vereist die extra kosten met zich meebrengt.

De aanleg van 2-DWA-leidingen met een maximale afkoppeling op woningniveau is tevens noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de maximale subsidies voor de uitvoering van de rioleringswerken vanwege de VMM. Er gebeuren nog steeds lozingen van afvalwater op grachten of sterfputten in plaats van het aansluiten van de privéwaterafvoer op het openbaar rioleringsstelsel, waardoor lozingen van afvalwater de oppervlaktewateren of het grondwater kunnen verontreinigen. Er wordt vastgesteld dat er nog steeds nieuwe of gewijzigde huisaansluitingen niet worden aangevraagd bij de rioolbeheerder. Dergelijke nieuwe of gewijzigde huisaansluitingen op illegale wijze brengen intensieve opvolging en extra kosten met zich mee. De betrokken eigenaars dragen door dit nalaten of illegaal aansluiten niet op gelijke wijze bij aan de realisatie van de milieudoelstellingen voortvloeiende uit de Vlaamse wetgeving en reglementering en het gemeentelijk beleid.

De nodige afspraken werden gemaakt tussen de rioolbeheerder en de gemeente inzake de inzake de opvolging van dergelijke overtredingen en inbreuken, en op het (administratieve) voortraject dat in de schoot van Fluvius en de gemeente wordt doorlopen. Het opvolgtraject biedt de desbetreffende burgers voldoende kansen om tot een gekeurde huisaansluiting te komen. Voor diegenen die na drie pogingen nog steeds in gebreke blijven, wordt een dossier overgemaakt aan de handhavingsinstantie, zijnde de gemeente. Door het invoeren van een belasting op het niet beschikken over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer, in de gevallen waar dit voorgeschreven is door het algemeen waterverkoopreglement, en het illegaal aansluiten op het openbaar saneringsnetwerk, rekening houdend met de veroorzaakte lasten, worden de nodige middelen voor de gemeente ter beschikking gesteld en worden de betrokken eigenaars verder aangespoord om zich in regel te stellen en zodoende de bijkomende opvolging door de gemeente alsnog te kunnen voltooien.

Juridische grond

  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Europese kaderrichtlijn Water 2000/60/EG
  • Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, in het bijzonder artikel 465 tot en met 470bis
  • Wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging
  • Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne
  • Besluit van de Vlaamse regering van 6 februari 1999 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 maart 1999 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 1996 houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder, alsook van de verhouding waarin, het Vlaamse gewest bijdraagt in de kosten verbonden aan de aanleg en de verbetering door de gemeenten van openbare riolen, andere dan prioritaire rioleringen, evenals houdende vaststelling van nadere regels met betrekking tot de procedure tot vaststelling van de subsidiëringsprogramma’s
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 1 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement (“het algemeen waterverkoopreglement”)
  • Ministerieel besluit van 28 juni 2011 betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer (“het Keuringsbesluit”)
  • Ministerieel besluit tot goedkeuring van de aanvullende voorwaarden bij het algemeen waterverkoopreglement van INFRAX WEST, FLUVIUS LIMBURG, FLUVIUS ANTWERPEN en RIOBRA van 14 januari 2019
  • Ministerieel besluit van 20 augustus 2012 tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp en de aanleg van rioleringssystemen
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
  • Machtiging van de Vlaamse Toezichtscommissie om persoonsgegevens uit te wisselen in het kader van de uitvoering van dit reglement

Regelgeving: bevoegdheid

4028bab653f5f23e0154613e2d4300a3

Aanleiding en context

Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van steden en gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het belastingreglement betreffende de privéwaterafvoer voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt door de raad vastgesteld.