In het meerjarenplan 2020-2025 is een beleidsdoelstelling opgenomen m.b.t. het duurzaam, evenwichtig en transparant financieel beleid van stad Genk. In het kader daarvan stelt de stad zich tot doel een evenwichtige basisfinanciering te hanteren via fiscaliteit en algemene fondsen. De stad wenst dit o.m. te realiseren aan de hand van een evenwichtig belasting- en retributiebeleid en kwaliteitsvol beheer van alle lokale belasting- en retributiereglementen. Er wordt een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk nagestreefd over al de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente.
Gezien de budgetnoodwendigheden en de financiële toestand van de Stad Genk is het aangewezen om een belasting te heffen op het niet beschikken over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer, in de gevallen waar dit voorgeschreven is door het algemeen waterverkoopreglement, en het illegaal aansluiten op het openbaar saneringsnetwerk.
De afkoppeling van hemelwater van de openbare riolering is noodzakelijk voor de efficiëntie en de goede werking van rioolwaterzuiveringsinstallaties. Indien de afkoppeling niet voor elke woning gebeurt, komt er hemelwater in de afvalwaterleiding van het openbare rioleringsstelsel terecht. De dimensionering van dergelijke afvalwaterleidingen wordt door de rioolbeheerder niet voorzien voor opvang van hemelwater, maar enkel voor opvang van afvalwater. De niet-afkoppeling van hemelwater kan resulteren in wateroverlast op het openbaar domein en/of overlast bij naburige gebouwen waar de afkoppeling wel werd uitgevoerd. Dergelijke situatie kan tevens resulteren in het lozen van afvalwater in oppervlaktewateren of in de hemelwaterleiding, met bijkomende kosten en eventuele verontreiniging op het openbaar domein tot gevolg. In deze situaties is extra inzet en opvolging van en door de gemeentelijke diensten noodzakelijk ter herstelling van de openbare reinheid. Om deze redenen moet bij aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel het hemelwater afkomstig van privéterrein afgekoppeld worden conform de bepalingen van artikel 6.2.2.1.2 van Vlarem II.
Naar aanleiding van de uitvoering van een project tot aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel wordt aan de betrokken eigenaars van aanpalende percelen gratis een afkoppelingsadvies gegeven, opgemaakt door de afkoppelingsdeskundige, aangesteld door de rioolbeheerder. Om dezelfde redenen als hierboven vermeld wordt bij nieuwbouw of verbouwing een gescheiden aanleg van afval- en hemelwaterleiding opgelegd op privédomein tot aan de perceelgrens in de bouwvergunning.
Het algemeen waterverkoopreglement verplicht sinds 1 juli 2011 een keuring van de privéwaterafvoer in volgende gevallen:
Een intensieve begeleiding wordt opgezet door de betrokken partners, gemeente en rioolbeheerder, om de eigenaars bij te staan in een correcte afkoppeling van hemel- en afvalwater. Deze intensieve begeleiding eindigt wanneer de betrokken eigenaar een conform keuringsattest betreffende de privéwaterafvoer aflevert overeenkomstig hogervermelde regelgeving. Wanneer eigenaars geen conform keuringsattest aanleveren, is een bijkomende intensieve opvolging vereist die extra kosten met zich meebrengt.
De aanleg van 2-DWA-leidingen met een maximale afkoppeling op woningniveau is tevens noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de maximale subsidies voor de uitvoering van de rioleringswerken vanwege de VMM. Er gebeuren nog steeds lozingen van afvalwater op grachten of sterfputten in plaats van het aansluiten van de privéwaterafvoer op het openbaar rioleringsstelsel, waardoor lozingen van afvalwater de oppervlaktewateren of het grondwater kunnen verontreinigen. Er wordt vastgesteld dat er nog steeds nieuwe of gewijzigde huisaansluitingen niet worden aangevraagd bij de rioolbeheerder. Dergelijke nieuwe of gewijzigde huisaansluitingen op illegale wijze brengen intensieve opvolging en extra kosten met zich mee. De betrokken eigenaars dragen door dit nalaten of illegaal aansluiten niet op gelijke wijze bij aan de realisatie van de milieudoelstellingen voortvloeiende uit de Vlaamse wetgeving en reglementering en het gemeentelijk beleid.
De nodige afspraken werden gemaakt tussen de rioolbeheerder en de gemeente inzake de inzake de opvolging van dergelijke overtredingen en inbreuken, en op het (administratieve) voortraject dat in de schoot van Fluvius en de gemeente wordt doorlopen. Het opvolgtraject biedt de desbetreffende burgers voldoende kansen om tot een gekeurde huisaansluiting te komen. Voor diegenen die na drie pogingen nog steeds in gebreke blijven, wordt een dossier overgemaakt aan de handhavingsinstantie, zijnde de gemeente. Door het invoeren van een belasting op het niet beschikken over een conform keuringsattest van de privéwaterafvoer, in de gevallen waar dit voorgeschreven is door het algemeen waterverkoopreglement, en het illegaal aansluiten op het openbaar saneringsnetwerk, rekening houdend met de veroorzaakte lasten, worden de nodige middelen voor de gemeente ter beschikking gesteld en worden de betrokken eigenaars verder aangespoord om zich in regel te stellen en zodoende de bijkomende opvolging door de gemeente alsnog te kunnen voltooien.
Het is budgettair noodzakelijk belastingen te heffen die toelaten de uitgaven van steden en gemeenten in het algemeen te financieren, en aldus de continuïteit van de werking van de stadsdiensten en de dienstverlening – ook op lange termijn – te kunnen handhaven. Belastingen vormen immers een belangrijke bron van inkomsten voor steden en gemeenten, waardoor deze één van de pijlers vormen van de gemeentelijke autonomie. Om een belasting te kunnen innen, dient er een belastingreglement te worden opgesteld als wettelijke basis.
Het belastingreglement betreffende de privéwaterafvoer voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt door de raad vastgesteld.