De overlast die door de Basic Fit (Weg naar As 138, 3600 Genk) en haar leden wordt veroorzaakt bij de bewoners van de achterliggende Zagerijstraat.
Het al dan niet naleven door de Basic-Fit van de voorwaarden opgenomen in de toepasselijke stedenbouwkundige vergunningen dd. 29.08.2001 en dd.18.07.2007.
Wij vernemen van de inwoners van de Zagerijstraat te Genk dat zij veel hinder ondervinden van de Basic Fit, die gelegen is tussen de Weg naar As en de Zagerijstraat. Het betreft o.a. geluidshinder van de verluchtingsinstallaties, hinder van het af- en aanrijden (desgevallend tegen overdreven snelheid) van leden van de Basic Fit via de Zagerijstraat, en storten van afval door bepaalde leden van de Basic-Fit op de Zagerijstraat.
Wij begrijpen dat deze hinder meermaals aangekaart werd bij u en bij uw diensten, maar dat er nog geen concrete stappen werden ondernomen om tot een oplossing te komen.
Wij stellen vast dat er voor de betrokken percelen van de Basic-Fit stedenbouwkundige vergunningen werden afgeleverd op 29.08.2001 en op 18.07.2007.
Wij stellen vast dat de stedenbouwkundige vergunning dd. 29.08.2001 (dossiernummer 0100228) gekoppeld is aan bijzondere voorwaarden. De vergunning verplicht immers om het advies van de Administratie voor Wegeninfrastructuur en Verkeer te volgen, welke o.a. volgende bijzondere voorwaarden oplegt:
“de bestaande toegang tot de gewestweg één in- en uitrit samen, met een totale breedte van ten hoogste 5 meter mag behouden blijven
Het terrein dient zodanig ingericht dat het materieel onmogelijk wordt om elders binnen of buiten te rijden”
Wij stellen eveneens vast dat de vergunning dd. 18.07.2007 (dossiernummer 2007.329) letterlijk het volgende stelt:
Wij stellen samen met u vast dat er klaarblijkelijk niet voldaan wordt aan de voorwaarden van de vergunningen, en dat de Zagerijstraat wordt aangewend als primaire toegangsweg tot de parking van de Basic-Fit, met alle overlast voor de bewoners van de Zagerijstraat tot gevolg. Ook wordt er duidelijk niet gewaakt over de geluidshinder.
Volgende vragen rijzen in dit kader:
Voor de volledigheid wensen wij tevens een afschrift te bekomen van alle actuele vergunningen die betrekking hebben op de percelen van de betrokken Basic-Fit (cf. artikel 10, §1 en §6 Huishoudelijk Reglement; cf. artikel 29, §1 Decreet Lokaal Bestuur).
Er vonden eerder dit jaar gesprekken plaats bij en met Basic Fit, samen met een aantal buren.
In de week van 20 mei voerde de wijkmanager gesprekken met het management van Basic Fit en een aantal buren. Daaropvolgend vond op 26 juni overleg plaats met het management van Basic Fit, schepen Dhoore, de wijkmanager en een vertegenwoordiger van de buren. Op 4 september jl. koppelde onze wijkmanager via mail nog terug aan de vertegenwoordiger van de buren.
De ervaren overlast door de buurt gaat naar wij vernemen vooral over het lawaai veroorzaakt door het verluchtingssysteem van Basic Fit. In de constructieve gesprekken met Basic Fit vernamen we dat ze de installatie rond de zomer zouden inkapselen. We hebben echter vastgesteld dat dit nog niet gebeurde. Vanuit de dienst wordt er bij Basic Fit opnieuw op aangedrongen om hier snel werk van te maken. Mochten zij dat niet doen, zal ik niet nalaten te onderzoeken welke verdere stappen ik hierin kan ondernemen.
In de stedenbouwkundige vergunning werd opgenomen dat de aanvrager verplicht is de toegang tot de gewestweg (zijnde hier de Weg naar As) te beperken tot één in- en uitrit samen, met een totale breedte van 5 meter. Maar ook de inrit aan de kant van de Zagerijstraat is vergund.
Er zijn al heel wat zaken verbeterd. Zo kunnen klanten van Basic Fit nu ook gebruik maken van de parking aan de overkant, waardoor het berm parkeren – mede ook door inspanning van de bewoners zelf – verminderd is. Onze dienst mobiliteit onderzoekt voorts hoe we de circulatie in de wijk kunnen verbeteren. Infrastructurele ingrepen daartoe zijn – rekening houdend met parameters als beschikbare middelen, ongevallencijfers en snelheidsmetingen – nog niet voor onmiddellijk. We merken ook dat de inwoners vaak nog niet open staan voor eerder drastische maatregelen, en dat automobiliteit voor velen op de eerste plaats blijft komen. Ook blijft steeds terugkomen dat het gedrag van individuelen voor overlast zorgt en blijft zorgen. Dit is iets waar je op infrastructureel vlak echter weinig aan kan doen.
We blijven uiteraard wel alles goed monitoren wat betreft het verkeer en de andere overlast. Gemeenschapswachten en politie zullen het nodige blijven doen om overlast zo veel als mogelijk te vermijden.
wo 18/09/2019 - 11:41