Dat er bij het begin en het einde van een schooldag een enorme verkeerschaos heerst rond de scholen van de Bret, gepaard met lawaai en benzinewalmen, is een open deur intrappen. Het feit dat duizenden kinderen, jongeren, werknemers daar op hetzelfde moment moeten aankomen en vertrekken, brengt mee dat de locatie gedoemd is om twee keer per dag gedurende een kwartier tot een half uur dicht te slibben. Maar dat ontslaat het bestuur niet van de verplichting om de situatie zoveel mogelijk te verbeteren en de veiligheid te verzekeren.
Ik ga helemaal mee in het verhaal dat het een goede zaak is om te bezinnen alvorens te beginnen. Vandaar dat het op het eerste zicht een slimme zet leek om het probleem van de mobiliteit mee op te nemen in een conceptstudie die voor 72000 euro gesubsidieerd werd door de Vlaamse regering. De subsidie is ondertussen netjes opgesoupeerd door het studiebureau dat precies berekend had dat ze voor die prijs met vijf vaste medewerkers gezamenlijk een kleine 120 werkdagen zouden kunnen besteden aan een masterplan voor de uitdagingen op de Campus Bret. De duurste vogels onder hen verdienden beiden meer dan 12000 euro voor 17 of 18 werkdagen.
Als daarmee slimme oplossingen worden aangereikt, is dat belastinggeld goed besteed. Maar wat ik lees en zie in hun eindrapport zijn vooral veel dure woorden, tekeningen en schetsen, die zich distantiëren van de harde realiteit en die van Campus Bret een nieuw Utopia moeten maken. Dat zij enkel de bedenkers zijn en dus niet verantwoordelijk voor de uitvoering hadden zij in hun offerte al benadrukt: opdat de mayonaise zou pakken, stellen zij als een belangrijke randvoorwaarde in dit verband dat de Stad zich opstelt als ‘choreograaf’ en de diverse ‘dansers’ in een gezamenlijke choreografie past.
Aangezien de mobiliteit in de scholenbuurt het meest zichtbare probleem is waar dagelijks duizenden mensen mee geconfronteerd worden, had ik graag van u vernomen:
Bestaat niet het gevaar dat het probleem van de mobiliteit op de lange baan geraakt door het te linken aan een reeks uitdagingen als de leerachterstand, de uitstroom zonder diploma en de witte vlucht uit multiculturele scholen? In dit verband ben ik er zeker van dat een ordelijker verkeer al een eerste stap zou zijn in het creëren van een minder negatief imago.
Is het misschien !n dit kader dat er in mei een experiment geweest is waarbij de Collegelaan gedeeltelijk autovrij werd gemaakt? Hoelang liep het experiment, wat hield het precies in en wat zijn de conclusies?
Heeft stad al concrete plannen in verband met mobiliteit en zo ja, kunnen we dan verwachten dat er in de loop van dit schooljaar beweging komt in de Collegelaan?
Zie antwoord burgemeester bij IR 2.
wo 18/09/2019 - 11:46