Stad Genk biedt 24 gratis taxicheques aan ter waarde van 7 euro aan de Genkenaren die rolstoelgebonden zijn en aan bepaalde voorwaarden voldoen (12 punten verminderde zelfredzaamheid of 80% invaliditeit of 50% invaliditeit onderste ledematen of 6 punten bij pijler 1 en verhoogde kinderbijslag). De cheques kunnen gebruikt worden bij één van de 6 taxi-bedrijven met de juiste voorzieningen. Op die manier kunnen zij zich op een toegankelijke en gemakkelijke manier verplaatsen. Positief, zonder twijfel.
Wanneer de vergelijking wordt gemaakt met andere steden, valt er echter wel een belangrijk verschil op. Zowel in Hasselt als in Antwerpen vb. wordt er geen melding gemaakt van een specifieke gebondenheid aan een rolstoel. Iedereen die beschikt over 80% invaliditeit of 50% invaliditeit onderste ledematen of 12 punten verminderde zelfredzaamheid kan deze cheques aanvragen. Dat maakt dat ook mensen die niet gebonden zijn aan een rolstoel maar wel een handicap hebben (vb. visueel) gebruik kunnen maken van dit initiatief. De punten van verminderde zelfredzaamheid zijn hier dan ook een belangrijke factor in. Daarom wil ik hieromtrent de volgende vragen stellen, mijnheer de burgemeester:
- Aan hoeveel personen werden er de dit jaar en voorbije jaren, per jaar, taxicheques uitgedeeld?
- Kan u een duidelijke reden geven waarom de voorwaarde van rolstoelgebondenheid gehanteerd wordt?
- N-VA Genk is voorstander van het schrappen van de voorwaarde van rolstoelgebondenheid om zo meer mensen hulp aan te bieden die ze kunnen gebruiken en de dienstverlening van de stad naar personen met een handicap een positieve impuls te geven. Bent u bereid deze voorwaarde te schrappen zodat meer mensen, die ze nodig hebben, gebruik kunnen maken van de taxicheques?
Voor N-VA Genk
Marleen Vrancken
Gemeenteraadslid
Het reglement kwam er in 2012 op vraag van de adviesraad voor personen met een handicap, vanuit de vaststelling dat het openbaar vervoer weliswaar inspanningen deed om de vervoersmiddelen (in het bijzonder de bussen) toegankelijk te maken, maar dat de opstapplaatsen vaak nog niet toegankelijk waren. Daarnaast is het voor rolstoelgebruikers – zeker in de winter en bij slecht weer – niet zo evident om aan de opstapplaatsen te geraken. Het reglement van de taxicheques wilde daarop een (beperkt) antwoord bieden door aan rolstoel gebonden Genkenaren jaarlijks 24 cheques van 7 euro gratis ter beschikking te stellen.
Het aantal aanvragen voor deze cheques stijgt elk jaar:
2012 : 106
2013 : 114
2014 : 162
2015 : 141
2016 : 184
2017 : 181
2018 : 207
2019 : 167 (tot heden)
Met betrekking tot uw vergelijking met de aanpak in Hasselt en Antwerpen geef ik graag het volgende mee:
Om in aanmerking te komen voor de Genkse gratis taxicheques is er geen inkomensvoorwaarde. Er moet een attest voorgelegd worden van 80% algemene invaliditeit of 50% onderste ledematen of verhoogde kinderbijslag én met minstens 6 punten in pijler 1 én een attest waaruit blijkt dat de aanvrager rolstoel gebonden is.
Stad Hasselt geeft gratis taxicheques aan personen met 80% invaliditeit of 50% onderste ledematen, die tevens recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming. Personen die aan die voorwaarden voldoen, hebben in Hasselt jaarlijks recht op 24 cheques van 5 euro.
Stad Antwerpen voorziet taxicheques voor senioren, ouder dan 65 jaar, die een verklaring van een arts kunnen voorleggen waaruit blijkt dat ze mindermobiel zijn en die tegelijkertijd recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming. Personen met een handicap die een attest van minimaal 80% invaliditeit of 50% onderste ledematen kunnen voorleggen, kunnen ook gebruikmaken van het Antwerpse reglement. In Antwerpen dient men evenwel cheques te kopen. Een cheque is 5 euro waard, waarvan de gebruiker 2,75 euro zelf betaalt met een maximum van 144 cheques per jaar.
De gebruikers van de taxicheques in Genk zijn zeer tevreden over de tussenkomst die de stad voorziet. Binnen het huidige reglement hebben blinden en slechtzienden geen recht op de gratis taxicheques van stad Genk tenzij ze rolstoel gebonden zijn.
Bij dit soort reglementen is het altijd afwegen hoe we de doelgroep bepalen. Een uitbreiding van het reglement impliceert ook een hogere kostprijs. Op dit moment is er geen uitbreiding van het reglement voorzien, maar dit kan wel overwogen worden in de verdere bespreking van het meerjarenplan.
wo 18/09/2019 - 11:25