Het politiecollege heeft beslist dat de stad Genk vanaf 1 januari 2020 enkele parapolitionele taken gaat opnemen voor de gemeenten van de politiezone CARMA. Dit houdt o.a. in dat de toepassing van gemeentelijke administratieve sancties uitgebreid wordt naar geheel de politiezone. Genk neemt de rol als sanctionerend ambtenaar op voor alle gemeenten van de zone. Tot op heden is er een samenwerking met As, Opglabeek, Zutendaal en Houthalen-Helchteren. Een nadeel inzake de politieverordening en de toepassing van gemeentelijke administratieve sancties is dat er verschillende politieverordeningen ter beteugeling van overlast zijn. Verschillende verordeningen bemoeilijken de vaststellingen door politionele diensten, alsook de verwerking van de vaststellingen. Om tot een optimale werking te komen en meer uniformiteit naar de burger te bieden, wordt er gestreefd naar een uniforme politieverordening.
Daarenboven zijn er tendensen waarbij handhaving via de gemeentelijke administratieve sancties aangewezen is. Denk hierbij aan het verhandelen en gebruiken van lachgas, met het oog op het bekomen van een roeseffect, wat tot op heden niet bestrafbaar is via G.A.S.
Daarnaast is ook de wetgeving gewijzigd inzake vuurwerk en wensballonen.
Omwille van bovenstaande redenen wordt voorgesteld om de politieverordening ter beteugeling van overlast van de stad Genk te wijzigen.
De stad moet, ten behoeve van de inwoners, waken over de openbare orde met name de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen. Een daadwerkelijk handhavingsbeleid biedt een lokaal bestuur de mogelijkheid om lik-op-stuk-beleid te voeren voor problemen van lokale aard. De politieverordening bepaalt wat als overlast beschouwd wordt in de politiezone.
De wetgeving voorziet de mogelijkheid om gemeentelijke administratieve sancties toe te passen op minderjarigen, met de verplichting om te voorzien in een procedure van lokale bemiddeling. De politieverordening ter beteugeling van overlast is van toepassing op minderjarigen vanaf 16 jaar. De bemiddeling kan ook toegepast worden voor meerderjarigen, waar noodzakelijk gehad wordt. Daarnaast wordt er bewust gekozen om de mogelijkheid van gemeenschapsdienst en G.A.S-prestaties te voorzien als sanctiemaatregel.
De toepassing van gemeentelijke administratieve sancties mag echter niet los gezien worden van de integrale veiligheidsketen. De nodige aandacht wordt besteed aan het informeren van de bevolking, alsook aan de preventie van overlast.
De voorgestelde politieverordening ter beteugeling van overlast vindt u in bijlage. De wijzigingen zijn in kleur aangegeven.
Het advies van de jeugdraad is in bijlage toevoegd. (wordt toegevoegd na 6/12)
artikelen 133, 134sexies en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
decreet lokaal bestuur;
wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten;
wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;
Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “ Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen “;
ministeriële omzendbrief van 22 juli 2014;
omzendbrief van het College van Procureurs-Generaal van 3 februari 2014.
De gemeenteraad keurt de gewijzigde politieverordening ter beteugeling van overlast goed.