Terug
Gepubliceerd op 19/09/2019

2019_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: Openbare verlichting blijft overdag branden.

Gemeenteraad
di 18/06/2019 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Angelo Bruno, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Hilde De Wilde

Afwezig

Laura Olaerts

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2019_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: Openbare verlichting blijft overdag branden. 2019_IP_00043 - Interpellatie van raadslid Sabine Hoeven: Openbare verlichting blijft overdag branden.

Motivering

Indiener(s)

Sabine Hoeven

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 13/06/2019 - 15:54

Toelichting

“Het kan voorkomen dat de straatverlichting overdag brandt. Meestal is dit om storingen te verhelpen. De verlichting wordt op afstand ingeschakeld om na te gaan waar de storing zit en om te controleren of de storing is verholpen. Hierbij gaat niet de verlichting van één mast aan, maar wordt een 'lus' van lichtmasten (dat kunnen zelfs meerdere straten zijn) aangezet. Uiteraard wordt deze brandtijd zo kort mogelijk gehouden. 

Soms schakelt de verlichting niet automatisch aan of uit. Sowieso gebeurt dit 3 x per jaar om te controleren!

Dit is de uitleg die je krijgt als je belt naar het daarvoor bestemde nummer van Fluvius 0800/635 35.

Na mijn vorige vraag op de gemeenteraad van 19 februari tig keren gebeld te hebben over dit veelvuldig voorkomend fenomeen over de brandende straatverlichting op bijvoorbeeld de Mosselerlaan, Zevenbonderstraat en Windekestraat nam ik de proef op de som en ben ik deze ‘lus’ meermaals per dag gaan verkennen telkens als de lamp brandde.

Van controlerende of reparerende activiteiten echter geen spoor in de hele desbetreffende lus! Ik geloof er dus helemaal niets van. Ik denk als oorzaak steeds meer aan klunzige onverschilligheid. Ze klooien maar wat aan met die lampen en er zitten mensen aan de knoppen die er beter vanaf kunnen blijven. Dat denk ik, maar misschien zie ik het verkeerd. Doe daar bij Fluvius de lamp maar aan, dan zien jullie het misschien beter.

Tevens daar het beleid (de uren van aansteken en doven) van de straatverlichting een bevoegdheid is van de Stad Genk, vraag ik met aandrang om uw licht eens te gaan opsteken bij Fluvius voor de Genkenaren en luidt opnieuw mijn vraag:

Wat bent u voor onze stad van plan om te doen aan de frequent am sonst overdag brandende straatverlichting in verschillende lussen in Genk?

Bespreking

Antwoord

Als wij – bijna altijd van burgers die wonen of werken in de desbetreffende straten – meldingen doorkrijgen van verlichting die meerdere dagen brandt of die meerdere nachten gedoofd blijft, geven wij dat uiteraard door aan Fluvius, en dan krijgen we hier nadien ook terugkoppeling over van Fluvius. Zoals ook in februari al meegegeven, heeft Fluvius hierover verdere afspraken gemaakt met hun aannemer met het oog op een betere interne terugkoppeling en afstemming. Ze onderzoeken momenteel of ze deze opvolging ook verder kunnen automatiseren.

Ik geef nog even mee dat er ook nog andere redenen kunnen zijn waarom de lichten overdag branden, nl. het vervangen van palen, herstellen van kabelfouten of bij controle van regimes.
Fluvius vraagt om steeds melding te maken van lampen die overdag blijven branden, zodat ze kunnen nagaan of die melding al dan niet correct is en er waar nodig een oplossing gezocht kan worden.

Met betrekking tot uw contactname met Fluvius verneem ik het volgende:

“Mevrouw Sabine Hoeven heeft op 2 mei 2019 op de drie adressen een storing via het KCC laten aanmaken dat de verlichting al sedert vorig jaar overdag brandt. We hebben de klant dan zelf gebeld op 2 mei en 3 mei om eens te luisteren naar het probleem. We hebben toen haar collega aan de lijn gehad. Op het moment dat we belden was de verlichting telkens uit, dus konden we geen technici langs sturen om dit ter plaatse te controleren en de eventuele fout te zoeken. We hebben haar gevraagd om ons onmiddellijk te contacteren als de verlichting weer overdag brandt. Ze heeft dan een aantal keren terug gebeld en telkens was de OV-groep van de aannemer ingestuurd om de defecte lampen te herstellen. Hier was dus geen storing, maar gewoon herstelling van de defecte lampen.”

do 20/06/2019 - 15:24