Terug
Gepubliceerd op 19/09/2019

2019_IP_00039 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Onveilige verkeerssituaties N76: een jaar later: stand van zaken.

Gemeenteraad
di 18/06/2019 - 20:15 De Ontdekking - Bibliotheek
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Wim Dries, Anniek Nagels, Kathleen Parthoens, Erhan Yilmaz, Angelo Bruno, Toon Vandeurzen, Michael Dhoore, Yilmaz Kurtal, Ria Grondelaers, Geert Swartenbroekx, Annita Laporte, Jos Lantmeeters, Erik Gerits, Chris Janssens, Mehmet Kayacan, Marleen Vrancken, Lotte Trippaers, Alessandro Cucchiara, Yasin Kilic, Geert Reyskens, Mustafa Harraq, Sara Roncada, Ivo Schoonheere, Zuhal Demir, Jan Bergmans, Nawal Farih, Cansu Pinarci, Jasper Olaerts, Meryame Kitir, Karel Kriekemans, Danny Kerkhofs, Stefano Ghiro, Sabine Hoeven, Sabrina Cavaliere, Chantal Coppens, Gaby Colebunders, Anna Boey, Hilde De Wilde

Afwezig

Laura Olaerts

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts
2019_IP_00039 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Onveilige verkeerssituaties N76: een jaar later: stand van zaken. 2019_IP_00039 - Interpellatie van raadslid Gaby Colebunders: Onveilige verkeerssituaties N76: een jaar later: stand van zaken.

Motivering

Indiener(s)

Gaby Colebunders

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

do 13/06/2019 - 15:24

Toelichting

Achtergrond

Op donderdag 21 juni 2018 hebben de PVDA-gemeenteraadsleden, samen met een aantal buurtbewoners de onveilige verkeerssituatie op de N76 ter hoogte van Torenlaan en Hoevenzavellaan naar voren gebracht op  gemeenteraad in Genk. We benadrukten vooral de talloze ongevallen, al dan niet met gewonden en dat we al 22 jaar !!!! (sinds het eerste actiecomité) wachten op verbetering. De gemeenteraad heeft toen beslist dat ze een aantal punten zouden aankaarten bij de Minister van Mobiliteit. 

 Vragen en voorstellen

  1. Wat betreft geluidsoverlast: het stadsbestuur beloofde dat ze aan het Agentschap Wegen en Verkeer zou vragen om fluisterasfalt te leggen op de Toren- en Hoevenzavellaan. Wat is hiervan de uitkomst?
  2. Wat betreft de snelheidsvermindering van 70 naar 50 km op hoofdweg en van 50  km naar 30 km op ventweg. De burgemeester doet opnieuw het voorstel aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Het idee om de snelheidsverlaging op de ventwegen van 50 naar 30 te verlagen, gedurende een maand en dit te evalueren, lijkt ons niet zo moeilijk. Waarom is dit nog niet gebeurd?
  3. Het stadsbestuur is te vinden voor groene golf- en trajectcontrole. Hoe zit het hiermee? Wij hebben nog niets gezien of gehoord.
  4. Er werd het voorstel gedaan om een brief te schrijven vanuit de burgemeester en alle gemeenteraadsleden naar minister Ben Weyts van mobiliteit, om met aandrang te vragen dringende maatregelen te nemen inzake de Torenlaan en de Hoevenzavellaan: invoering trajectcontrole, snelheidsbeperking, groene golf, oversteekbaarheid, veilig oprijden, ondertunneling. De inwoners zouden deze brief mogen lezen. Wij hebben nog niets gezien.
  5. Wim Dries beloofde zijn ministers CD&V aan te spreken om te lobbyen voor een meer veiliger Hoevenzavellaan en Torenlaan en adviseerde dat de oppositie in Genk hun ministers ook zouden aanspreken. Hoe zit het hiermee?
  6. Schepen D’hoore wil met de bewoners aan tafel zitten om de belangrijkste knelpunten terug samen te bekijken en oplossingen te zoeken. Ons voorstel is om een datum te prikken vanaf midden oktober 2019 om voldoende de mensen te kunnen mobiliseren om hun verhaal te doen.  
  7. Op langere termijn zou men nagaan in of een ondertunneling van de Torenlaan en de Hoevezavel haalbaar is.

  Wij  willen er op wijzen  dat het vooral zaak is van het stadsbestuur om aan haar beloftes te houden!

Bespreking

Antwoord

  1. Het is in Vlaanderen niet gebruikelijk om fluisterasfalt aan te leggen. Dit impliceert immers andere risico’s bij ijzel en water op de weg. Vlaanderen legt wel geluidsarm asfalt aan.
  2. We weten uit ervaring dat AWV als wegbeheerder niet zal meegaan in een snelheidsverlaging op de hoofdweg omdat de doorstroming op deze primaire weg voor hun van groot belang is. Een snelheidsverlaging op de ventwegen lijkt wel bespreekbaar. We zullen dat verder opvolgen. In de praktijk blijkt wel dat het gedurende grote delen van de dag onmogelijk is om de toegelaten maximumsnelheid te rijden, zowel op de hoofdweg als op de ventwegen, en dit omwille van het drukke verkeer.
  3. AWV liet ons weten dat dit op korte termijn niet op de planning staat. De verkeerslichten zullen wel uitgerust worden tot ‘slimme’ verkeerslichten, waardoor ze beter anticiperen op het aanwezige verkeer.
  4. 5. 6. en 7: Er zijn hierover informele contacten geweest met de betrokken kabinetten en onze dienst onderhoudt goede contacten met het Agentschap. Zo is de vraag tot ondertunneling al enkele keren gesteld, maar we voelen aan dat het weinig waarschijnlijk is dat die er ooit zal komen.
do 20/06/2019 - 14:15