Achtergrond
De NMBS beslist de openingsuren van haar loketten te verminderen in 74 Belgische stations, waarvan twee in Limburg. Vanaf 5 augustus sluiten de loketten in Genk volledig op zondag, de drukste dag van de week. In Sint-Truiden worden zowel in de week als in het weekend de openingsuren gehalveerd: ‘s namiddag en ‘s avonds zijn er voortaan geen loketten meer open.
In het station van Genk sluit het loket volledig op zondag, terwijl net op die dag de meeste reizigers opstappen: 1.513 gemiddeld tegenover 1.214 op weekdagen en 774 mensen op zaterdagen. In Sint-Truiden, waar op weekdagen gemiddeld 1.526 reizigers opstappen, worden de loketten volledig gesloten in de namiddag en ’s avonds. Door de week gaan de loketten een half uur later open, tijdens het weekend een uur later.
Aangekondigde herstructurering:
Genk:
Weekdagen: 5u50 tot 13u10 -> 6u00 tot 13u15
Zaterdag: 6u45 tot 14u10 -> 6u45 tot 14u
Zondag: 6u45 tot 14u10 -> volledige sluiting
Sint-Truiden:
Weekdagen: 05:45 tot 20:00 -> 06:15 tot 13:30
Zaterdag: 06:00 tot 20:30 -> 07:00 tot 14:15
Zondag: 06:00 tot 20:30 -> 07:00 tot 14:15
Op het moment dat we kampen met immense mobiliteitsproblemen en gigantische klimaatproblemen, beslist de NMBS… om de openingsuren van de loketten in 74 stations serieus te verminderen. Die beslissing is volgens ons onaanvaardbaar. Voldoende personeel op het station, aan de loketten, is cruciaal. Daar bespaar je niet op. Het personeel is er niet enkel voor de verkoop van tickets maar ook om reizigers op te vangen en te informeren. Een fysieke aanwezigheid van personeel is ook belangrijk voor de veiligheid.
Vraag:
Sta me toe eerst mee te geven dat we deze beslissing van de NMBS betreuren.
We weten niet hoeveel NMBS-personeel in Genk door deze herstructurering hun job of werkuren verliezen.
De NMBS heeft geen intenties om het station van Genk af te schaffen. Integendeel, naar aanleiding van recente gesprekken omtrent de stationsomgeving zag de NMBS zelfs opportuniteiten om te investeren in de stationsomgeving.
We hebben vooral meer treinen en goede/snelle verbindingen nodig om meer mensen op de trein te krijgen. Of er daarvoor meer stations en meer personeel nodig zijn, durf ik in twijfel te trekken.