Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Middelbaar onderwijs verlaten zonder diploma

Gemeenteraad
di 19/03/2024 - 20:15 Stadhuis - Foyer
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Tom Arts, Voorzitter; Wim Dries; Anniek Nagels; Kathleen Parthoens; Erhan Yilmaz; Alessandro Cucchiara; Toon Vandeurzen; Karel Kriekemans; Yilmaz Kurtal; Sara Roncada; Ria Grondelaers; Michael Dhoore; Annita Laporte; Erik Gerits; Chris Janssens; Mehmet Kayacan; Marleen Vrancken; Yasin Kilic; Mustafa Harraq; Gianni Cacciatore; Zuhal Demir; Jan Bergmans; Nawal Farih; Laura Olaerts; Cansu Pinarci; Jasper Olaerts; Geert Reyskens; Danny Kerkhofs; Stefano Ghiro; Sabine Hoeven; Chantal Coppens; Gaby Colebunders; Anna Boey; Rina Simons; Cindy Machiels; Caroline Antkowiak; Inge Paesen; Andy Reemers; Hassan Amaghlaou; Hilde De Wilde

Secretaris

Hilde De Wilde

Voorzitter

Tom Arts, Voorzitter
2024_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Middelbaar onderwijs verlaten zonder diploma 2024_IP_00004 - Interpellatie van raadslid Michael Dhoore: Middelbaar onderwijs verlaten zonder diploma

Motivering

Indiener(s)

Michael Dhoore

Gericht aan

Tom Arts

Tijdstip van indienen

wo 06/03/2024 - 11:41

Toelichting

Onlangs werden door het Vlaamse ministerie van onderwijs de cijfers bekendgemaakt over het aantal leerlingen dat het middelbaar onderwijs verlaat zonder diploma. De leerlingen uit Genk scoorden hier niet goed. Stad Genk doet al jaren inspanningen om dit aantal te verlagen. Hierover heb ik een aantal vragen:

1) welke aanpak hanteerde de stad de afgelopen jaren?

2) hebben de diensten en het college dit resultaat al kunnen analyseren en wat zijn de conclusies (bvb verschil jongens-meisjes, type onderwijs waar het aantal het grootst is, invloed corona,...)?

3) Hoe gaan jullie verder aan de slag met deze cijfers?

4) Hoe positioneert Genk zich ten opzichte van de andere centrumsteden?



Bespreking

Antwoord

De schepen  ging in haar commissie reeds uitvoerig in op de cijfers over de ongekwalificeerde uitstroom. Dank om deze grote uitdaging mee ter harte te nemen en jullie bezorgdheden daarover te delen. Immers, dit probleem is een breed maatschappelijk probleem dat wij vanuit het stadsbestuur alleen niet zullen oplossen. We rekenen daarbij ook op de andere overheden, het brede onderwijsveld en alle betrokken actoren om hier samen werk van te maken en te blijven zoeken naar oplossingen teneinde het tij te keren. Het is jammer dat dit nog onvoldoende gelukt is, maar dat neemt niet weg dat wij alvast samen met alle partners blijven werken en blijven zoeken naar oplossingen. Immers, it takes a whole city to raise a child!

Welke aanpak hanteerde de stad de afgelopen jaren?

Bij de start van de huidige legislatuur ontwikkelde het stadsbestuur samen met de partners uit het secundair onderwijs het beleidsplan ‘Iedereen Slaagt’ rond vijf werven: het stedelijk meldpunt onderwijs, leerkracht werkt in Genk, de gebiedsgerichte netwerkbenadering, studie- en leerbegeleiding en blended learning. Er bestaan geen kant-en-klare plannen voor de uitbouw van de verschillende werven. Er wordt vaak geëxperimenteerd met nieuwe samenwerkingsvormen, welzijns- en onderwijs-partners worden met elkaar in contact gebracht, de afstand tussen leer- en leefwerelden (scholen en wijken) wordt verminderd, flankerend aanbod voor leerkrachten wordt opgezet, subsidiereglementen worden ontwikkeld, enz. En we spelen in op veranderende omstandigheden, noden en signalen vanuit het onderwijsveld door binnen de verschillende werven nieuwe experimenten of projecten op te zetten. 

Hebben de diensten en het college dit resultaat al kunnen analyseren en wat zijn de conclusies (bvb verschil jongens-meisjes, type onderwijs waar het aantal het grootst is, invloed corona,...)? 

Uit de laatste en zeer recent gepubliceerde cijfers (schooljaar 2021-2022) blijkt dat 21,7% van de Genkse jongeren het secundair onderwijs verlaat zonder diploma. In het schooljaar 2020-2021 was dat nog 16,7%. Het lagere cijfer van het schooljaar 2020-2021 heeft wellicht te maken gehad met klassenraden die soepeler A-attesten toekenden als gevolg van de coronapandemie. 

Die ongekwalificeerde uitstroom bedraagt bij jongens bijna 26% (lichte daling).  Het vervroegd schoolverlaten steeg bij meisjes echter van 13,4% naar 17,6%.  Een aantal hypotheses voor die forse stijging werden reeds geformuleerd vanuit de academische wereld maar nog niet bevestigd aan de hand van verder onderzoek. 

Bij Belgen was er in de cijfers een stijging van 18,5% naar 20,5%, bij niet-Belgen een behoorlijke daling, die met een ongekwalificeerde uitstroom van 35% evenwel nog steeds hoog ligt. 

Als we de onderwijstypes verder analyseren zien we een lichte daling bij ASO, BUSO en BSO. Een relatief forse stijging is vooral te zien bij KSO (+6%) en TSO (+8,8%). Het vroegere DBSO (omgevormd tot Duaal Leren) blijft met bijna 60% hoog scoren in de cijfers rond vervroegd schoolverlaten. 

Tenslotte blijft de samenhang tussen het opleidingsniveau van de moeders en de ongekwalificeerde uitstroom van hun kinderen groot. 

Hoe positioneert Genk zich ten opzichte van de andere centrumsteden? 

Ten opzichte van andere centrumsteden positioneert Genk zich ongeveer gemiddeld. Gent, Antwerpen en Oostende hebben bijvoorbeeld een hoger cijfer ongekwalificeerde uitstroom. Hasselt en Leuven hebben dan weer een lager cijfer. Algemeen gesteld is onder andere thuistaal niet-Nederlands een belangrijke factor in het aandeel vroegtijdige schoolverlaters alsook de SES-kenmerken binnen een stedelijke populatie. 


 Hoe gaan jullie verder aan de slag met deze cijfers?
 

We blijven vanuit het stadsbestuur inzetten op het beleidsplan ‘Iedereen Slaagt’ en dus ook op de jongeren en onderwijspartners in het secundair onderwijs. Enkel een volgehouden inspanning kan vruchten afleveren.  

Daarnaast kiezen we vanuit het flankerend onderwijsbeleid voor een ketenaanpak. Zo zetten we zeker al bij de 0 tot 12-jarigen in op taal, ouderbetrokkenheid en persoonsontwikkeling van jonge kinderen want een eventuele ongekwalificeerde uitstroom kent zijn kiemen vaak op vroege leeftijd. Jong(volwassenen) die tijdens hun periode in het secundair onderwijs alsnog zonder diploma uitstromen, proberen we via De Leerwinkel te remediëren. Want het aantal jongeren dat in Vlaanderen via een andere weg alsnog een secundair diploma haalt is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 16%. Vanuit De Leerwinkel spelen we dus in op die serieuze stijging. En we onderzoeken samen met de jongeren hoe ze via alternatieve wegen alsnog aan een diploma secundair onderwijs kunnen geraken. 

Tenslotte willen binnen het beleidsplan ‘Iedereen Slaagt’ ook onderzoeken hoe we accenten kunnen leggen om meer te kunnen inzetten op doelgroepen die ongekwalificeerd uitstromen. Meisjes en jongeren binnen OKAN & Duaal Leren zijn dan evidente groepen om samen met de onderwijspartners verder onder te loep te nemen. 

wo 20/03/2024 - 09:37