Werken overal in en rond het centrum van Genk.
De werken op de Meeënweg in Termien verlopen niet vlot en liggen alweer stil door de onderlaag die in slechte staat is. Ook de gebrekkige en foutieve signalisatie leidt tot gevaarlijke situaties. Men komt zelfs tegen de richting in rijdend uit de werken en moet dan op het kruispunt met de Op de Berk van rijvlak wisselen. De nieuw aangelegde fietspaden worden nu zelfs door auto’s als weg gebruikt om tegen de richting in te kunnen rijden wat niet bevorderend is voor de staat hiervan. Anderen rijden dan niet moedwillig tegen de éénrichting in op de Meeënweg dit enkel door de gebrekkige signalisatie. We hebben dit reeds meermaals gemeld aan de betreffende Schepen.
De mobiliteitswerken lopen allen synchroon in Genk en geven heel wat frustraties voor de Genkenaren, zijnde de werken aan de Evence Coppéelaan, de Europalaan en de Dieplaan. Voor de automobilist is dit al chaotisch , en zeker ook voor de fietsende Genkenaar. Ronde punten worden nu afgesneden voor de automobilist echter de fietsers mogen er wel rond wat extra verwarring creëert. De signalisatie is zo onduidelijk dat men tijdens de ochtendspits door het centrum rijdt op goed geluk om op zijn bestemming te geraken. Het is een echte zoekactie om te weten waar men wel en niet door kan en mag.
Maandag 2 oktober is tevens de aanleg gestart van de vrije busbanen op de Europalaan. Vanaf de rotonde met de Oosterring tot aan het op- en afrittencomplex Genk – Oost komen over een afstand van zo’n 2 km vrije busbanen. Dit leidt tot enorme chaos in de ochtend en avond, zeker voor de omwonenden die proberen weg te geraken of terug thuis te komen. Ze kijken op tegen deze helse rit. Het is niet meer evident om Genk in of uit te geraken.
Het ontbreekt hier volgens vele Genkenaren echt aan inzicht en inleving. Hoe breng je je kind als je niet anders kan met de wagen veilig en op tijd naar school of naar de academie… en dit ook met de fiets…
Onze fractie vraagt in naam van vele Genkenaren om verkeersinfrastructuurwerken voortaan duidelijk te plannen en vooraf te communiceren.
Wanneer verwacht men dat de werken op de Meeënweg tot een goed einde komen? Wordt er nagedacht over de signalisatie en actie hierin ondernomen? Wordt de gebrekkige staat van de voetpaden ook nog aangepakt?
Concreet voor de werf Meeënweg hebben de werken inderdaad een tijd stilgelegen omwille van het feit dat de onderlaag asfalt in veel slechtere toestand was dan we op voorhand hadden vermoed. Intussen is uitgeklaard wat er nu moet gebeuren en de aannemer heeft de verdere afwerking ingepland in de week van 23 oktober. Er wordt hierover nog een communicatiebericht uitgestuurd.
De heraanleg van het voetpad zit niet in de scope van de huidige werken maar er is intussen wel al contact genomen met de TUD Wegenwerken om te kijken welke delen van dit voetpad na de werken van de aannemer vernieuwd zullen worden. Het is de bedoeling om deze werken, die veel minder impact zullen hebben in de straat, in eigen beheer te doen.
De aannemer die de werken van structureel onderhoud uitvoert moet nog op vele plaatsen binnen Genk werken, maar voorlopig is aan de aannemer opgelegd dat er niet op nieuwe plaatsen mag begonnen worden zolang de eerder opgestarte werken niet afgewerkt werden. Een fasering was hier reeds voorzien, om niet overal tegelijk te werken.
Konden alle werken niet gefaseerd verlopen? Kan de signalisatie duidelijker worden?
Het klopt dat er op dit ogenblik veel werken in uitvoering zijn en binnenkort nog gaan opgestart worden. Het zou inderdaad beter zijn wanneer deze werken onderling wat meer gespreid konden worden, maar we zijn daarbij van zeer veel zaken afhankelijk voor er effectief met een werf gestart kan worden. Zo zijn er de omgevingsvergunning met vaak beroepsprocedures, de betoelagingen die op zich laten wachten, noodzakelijke archeologie-onderzoeken, milieuhygiënische en grondmechanische onderzoeken en de koppeling met dossiers van mede-opdrachtgevers zoals Fluvius en AWV.
Er wordt steeds getracht om de hinder voor de burger, die er altijd zal zijn, zo klein mogelijk te maken, door bijvoorbeeld ’s nachts te werken of door asfalt op drukke plaatsen gedurende de nacht of tijdens het weekend te plaatsen.
Qua signalisatie wordt er regelmatig bijgestuurd, maar er wordt helaas ook hoe langer hoe meer vastgesteld dat de signalisatie die er staat genegeerd wordt door passerende weggebruikers, zowel automobilisten als fietsers, waardoor zij zichzelf alsook de arbeiders op de werf in het gevaar brengen. Als we dit vaststellen, wordt dit gecommuniceerd aan de politie voor bijkomende controles. De vraag om de tijdelijke signalisatie bij de werken in kwestie te verbeteren wordt kort opgevolgd door Mobiliteit.
Kunnen jullie voor de Genkenaren wonende rond de Europalaan nog wat betekenen om de druk te verminderen?
We proberen dat zo goed en zo maximaal mogelijk te doen, maar zoals hierboven ook al gezegd brengen werken altijd wel wat hinder met zich mee. En op een belangrijke verkeersader als de Europalaan is dat natuurlijk ook het geval. Zo zorgen we er voor dat alles toegankelijk blijft en het verkeer wel kan doorstromen en plannen we waar mogelijk bepaalde werken ’s nachts, zoals op de Europalaan gebeurde met de markeringen.
Maar aan al die werken komt ook steeds weer een einde en doel blijft natuurlijk steeds om onze stad beter en mooier te maken.
wo 18/10/2023 - 08:13